Językowe SOS przed powrotem do szkoły. Jak pomóc dziecku, gdy ma zaległości w angielskim?

Podczas wakacji uczniowie tracą od 17 do 34% wiedzy zdobytej w roku szkolnym.1 Najbardziej odczuwalne są braki w przedmiotach wymagających systematyczności, takich jak język angielski. Po dwóch miesiącach bez kontaktu z językiem dzieci mają trudność z przypomnieniem słówek, konstrukcji gramatycznych i reagowaniem w prostych sytuacjach. Jak pomóc im szybko i skutecznie wrócić na właściwe tory przed rozpoczęciem roku szkolnego?
Angielski po wakacjach – z czym mierzą się uczniowie?
W pierwszych tygodniach września nauczyciele często obserwują spadek aktywności dzieci podczas zajęć językowych. Uczniowie, którzy jeszcze w czerwcu swobodnie formułowali krótkie wypowiedzi, po przerwie wakacyjnej mają problem z rozumieniem prostych poleceń czy przypomnieniem sobie znanych konstrukcji gramatycznych.
– Język obcy to nie materiał do „wkuwania”, tylko umiejętność, którą trzeba ćwiczyć. Jeśli uczeń nie używa języka przez dwa miesiące, jego pewność siebie spada, zapomina podstawowe słowa i zaczyna unikać wypowiedzi. To całkowicie naturalne, ale wymaga szybkiej reakcji– komentuje Michał Gołębiowski z Tutlo.
Jak skutecznie pomóc dziecku nadrobić zaległości?
1. Diagnoza problemu i plan działania
Zamiast rozpoczynać nadrabianie „od początku podręcznika”, warto sprawdzić, które konkretne obszary wymagają wzmocnienia. Problemem jest rozumienie ze słuchu, znajomość słownictwa, a może budowanie wypowiedzi ustnych?
2. Krótkie, regularne sesje zamiast intensywnych korepetycji
Teoria spacing effect2wykazuje, że rozłożone w czasie powtarzanie materiału zwiększa trwałość zapamiętywania w porównaniu z jednorazowym, intensywnym powtórzeniem. Badania potwierdzają, że taka metoda sprzyja trwałej nauce i jest dobrze udokumentowana w literaturze psychologicznej.
3. Nauka przez działanie
Zamiast tradycyjnych ćwiczeń gramatycznych, warto wykorzystać formy bardziej angażujące dziecko, na przykład oglądanie bajek i filmów po angielsku. Najlepiej zacząć od takich, które już wcześniej oglądaliście po polsku. To pomoże uniknąć frustracji i zniechęcenia. Skutecznym sposobem są również gry językowe oraz rozmowy z lektorem w przyjaznej atmosferze.
4. Indywidualne tempo, elastyczny format
Dzieci znacznie lepiej radzą sobie z nadrabianiem zaległości, gdy uczą się we własnym tempie i bez presji grupy. Możliwość pracy 1:1 pozwala dostosować tematykę i styl zajęć do aktualnych potrzeb ucznia. Taka forma nauki sprzyja odbudowie pewności siebie i pomaga szybciej wrócić do swobodnej komunikacji w języku angielskim.
– W Tutlo widzimy, że dzieci, które mają możliwość elastycznego wyboru tematu i lektora, dużo szybciej angażują się w naukę i częściej przełamują barierę językową – dodaje Michał Gołębiowski z Tutlo – To szczególnie ważne po wakacjach, gdy wiele z nich wraca do szkoły z poczuciem, że są „z tyłu”.
Dwa tygodnie, które robią różnicę
Dobrą praktyką może być poświęcenie ostatnich dwóch tygodni wakacji na lekką, ale systematyczną powtórkę językową. Codzienny, nawet krótki kontakt z angielskim, nie tylko ułatwi dziecku start we wrześniu, ale przede wszystkim zmniejszy stres i uczucie presji związane z zaległościami. Odpowiednie przygotowanie jeszcze przed pierwszym dzwonkiem daje dzieciom poczucie kontroli i sprawczości, co przekłada się na większą motywację do dalszej nauki.
1. https://teach.mapnwea.org/impl/normsResearchStudy.pdf2. https://en.wikipedia.org/wiki/Spacing_effect
Tagi
