Dobrze dobrany garnitur to inwestycja na lata
Kiedyś to była klasyka elegancji dla mężczyzn, teraz zachwycają się nim wszystkie kobiety. Ze względu na ich uniwersalność, są modne w każdym sezonie i nie trzeba ich chować w swojej garderobie na następny sezon. Mówimy o garniturach, które z roku na rok zmieniają swój wygląd.
Pierwszy garnitur na świecie, czyli od czego się zaczęło
Pierwszy garnitur pojawił się w XIX wieku, a uściślając w 1700 roku. Jego krój różnił się od tych, które widzimy teraz. Projekty opierały się na inspiracji męskich rybaczek. Rozszerzane spodnie wiązane pod kolanami były bardzo eleganckie i podstawą do tworzenia późniejszych form, które obecnie nazywane są garniturami. Początkowo zestawy garniturowe noszono z marynarkami lub płaszczami sięgającymi za pośladki. Taki strój uważany był za niezwykle dostojny. Krokiem milowym były garnitur zaprojektowany dla księcia Walii. Odstąpiono od rybaczek oraz zbyt dużych płaszczy i postawiono na dopasowane surduty. Pojawił się wtedy pierwszy raz w historii krawat, który nadawał elegancji całej stylizacji.
W latach 20. XX wieku najmodniejsze były trzyczęściowe garnitury w czarnym kolorze. Z biegiem czasu przemieniły się one w modele z szeroką nogawką zwężającą się przy kostce oraz długą marynarką. W latach 50. dobrze przyjmowało się przez społeczeństwo zjawisko występowania krat oraz adaptacja sztruksowych marynarek. Obecnie mamy do czynienia z klasycznymi formami, kamizelkami czy akcesoriami, dzięki którym możemy personalizować nasze zestawy.
Obserwując historię garnituru, wiemy, że przechodził on ogromne zmiany w fasonie – od luźnych i krótkich do dopasowanych i dłuższych. Początkowo popularne były gładkie fasony, które zastąpione zostały w latach 50. przez modele prążkowane – komentuje Dominika Bańczak, projektantka marki ANATAKA
Garnitur na stałe wpisał się w historię mody jako wymagający, wieloelementowy i przypisany do kategorii: elegancki – dodaje Dominika Bańczak
Damski garnitur, który zrewolucjonizował modę
Moda rozwinęła się w zawrotnym tempie do przodu. W XX wieku w latach 30 Marlena Dietrich jako pierwsza kobieta wypromowała garnitur. Społeczeństwo zaczęło akceptować to, że tak znana osobowość nie boi się nosić takiego stroju. Stała się ona inspiracją dla projektantów do tworzenia nowych krojów dla kobiet.
Możemy wyciągnąć ważny wniosek, że moda jest poza kategorią płci. Mimo, że coś przypisywane jest do mody męskiej lub damskiej przez lata zostaje przejęte i traci ten desygnat – mówi Dominika Bańczak, projektantka łódzkiej marki ANATAKA.
#Garnitur to element garderoby, który nie jest przypisywany do żadnego z sezonów. Możemy nosić go latem, jak i zimą. Jest to baza dla naszych stylizacji. Modele wykonane z dobrej jakości tkanin posłużą na wiele lat, które założymy na każdą okazję. Sprawdzą się w eleganckim looku, jak i w casualowym stroju.
Dziś już nie robi na nas wrażenia kobieta ubrana w garnitur czy w damską wersję fraku. Marka ANATAKA oferuje komplet CLEVER, który dzięki swojemu oversize’owemu rozmiarze pasuje na każdą sylwetkę. Zestaw garniturowy w kraciaste printy na pewno spodoba się wszystkim fankom mocnych akcentów. W zależności od dobranych dodatków może on być bazą poważnego looku lub jako “power suit” w nowoczesnym wydaniu.
Żeby zaprojektować dobry garnitur, który będzie z nami na dłużej, a nie na jeden sezon, konieczne jest kierowanie się nowoczesną sylwetką. W wyjątkowym modelu liczy się połączenie estetyki/fasonu garnituru z wyróżniającym go motywem czy detalem. Dzięki temu taki garnitur jak Clever wyróżnia się na rynku. Jego oversizovy fason, wybór wzoru – nieoczywistej krato-pepitki oraz awangardowe guziki spowodują, że przetrwa wiele sezonów i nie zdezaktualizuje się szybko – komentuje Dominika Bańczak, projektantka marki ANATAKA.
O marce ANATAKA:
Jesteśmy polską marką. Ubrania projektujemy w naszym biurze w Łodzi. Szyjemy je etycznie w lokalnych szwalniach. Tworzymy rzeczy głównie z polskich dzianin i tkanin pochodzących z Europy. Powstaliśmy w 2012 roku z chęci do robienia czegoś wyjątkowego i czystego w swych intencjach. Nasza marka narodziła się podczas rozmowy przyjaciółek – wspierających się i rozumiejących potrzeby kobiet silnych i nowoczesnych. Nazwa jest wyrazem kobiecego wsparcia. W wolnym tłumaczeniu oznacza „Ania chcę”, bo to właśnie Ania Banasiak, założycielka, miała marzenie, żeby stworzyć markę ponadczasową. Ubrania Anataki są tworzone przez kobiety dla kobiet.