Polacy entuzjastami mody z drugiej ręki? Wraz z nadejściem nowego sezonu, Vinted sprawdza zwyczaje zakupowe nowej garderoby



Niemal połowa Polaków postrzega modę jako istotną formę auto ekspresji. Czesi i Słowacy mniej skupiają się na swoim wyglądzie. Ponad 53% Czechów nie śledzi aktywnie najnowszych trendów, a jedynie co czwarta osoba postrzega modę jako sposób na wyrażenie siebie.

Wśród Polaków moda z drugiej ręki jest częściej uważana za styl życia i źródło unikatowych zdobyczy. Znaczna liczba respondentów uważa modę z drugiej ręki za opłacalny i lepszy wybór dla klimatu.

Czesi kupują artykuły modowe najrzadziej, w porównaniu do Polaków i Słowaków. Dla porównania, ponad 30% respondentów z Polski robi to co miesiąc.

Wraz z nadejściem jesieni nadchodzi czas na porządkowanie i odświeżanie garderoby. Vinted przyjrzała się nawykom zakupowym Polek i Polaków. Badanie* konsumenckie przeprowadzone dla Vinted wykazało, że ponad 63% respondentów z Polski kupuje ubrania i artykuły modowe raz na sezon, a 34% robi to co miesiąc. Co trzeci respondent wybiera rzeczy z drugiej ręki jako tańszą alternatywę dla nowych. Dla wielu moda to coś więcej niż tylko ubrania; to potężny środek auto ekspresji. Aż 41% ankietowanych postrzega ją jako sposób na wyrażenie swojej osobowości i indywidualności. Co dziesiątej osobie codzienne stylizacje dają poczucie pewności i dobrego samopoczucia. Wraz z nadejściem nowego sezonu Vinted sprawdza, jak Polacy kompletują swoje szafy, tak aby zmieścić się w miesięcznym budżecie domowym – co jest istotne i przestrzegane przez ponad 44% z nich.

Badanie konsumenckie wskazało, że dla 51% ankietowanych ich sytuacja finansowa pozostała taka sama jak w roku ubiegłym. Co ciekawe, jedna czwarta stwierdziła poprawę, podczas gdy prawie taki sam odsetek odnotował pogorszenie. Jeśli chodzi o miesięczny budżet, 44% respondentów zawsze się go trzyma, podczas gdy tylko 6% ma trudności z pokryciem zaplanowanych miesięcznych wydatków. Badanie wykazało również, że wiele osób podejmuje kroki w celu poprawy swojej sytuacji finansowej, jak choćby cięcie wydatków (58%), ograniczanie niepotrzebnych wydatków i luksusów (45%) oraz sprzedawanie niechcianych przedmiotów online (28%) w celu uzupełnienia budżetu. Ponadto, 32% respondentów decyduje się na zakup przedmiotów z drugiej ręki jako bardziej przystępną cenowo alternatywę dla nowych.

Polacy entuzjastami mody?

Badania przeprowadzone dla Vinted wskazują, że moda ma istotne znaczenie dla Polaków i służy jako środek auto ekspresji dla ponad 40% z nich. Dla 10% respondentów odgrywa kluczową rolę w budowaniu większej pewności siebie i dobrego samopoczucia. Podczas gdy większość ankietowanych (63%) udaje się na zakupy modowe raz na sezon, ponad 33% robi je co miesiąc, a przedział wydatków na ten cel wynosi 20-50 EUR (42% respondentów). Co ciekawe, rzeczy z drugiej ręki odgrywają istotną rolę, przynosząc podwójną korzyść: tańszą alternatywę dla nowych przedmiotów (32%) i możliwość działania w sposób bardziej odpowiedzialny (14%).

Luksusowe przedmioty z drugiej ręki również zyskują na popularności wśród Polaków. Zdecydowana większość osób (71%)** kieruje się aktualnymi trendami. Respondenci są skłonni kupować używane ubrania (75%) i buty (62%), jest również popyt na zegarki (40%) i biżuterię (39%). Głównym powodem wyboru luksusowych przedmiotów z drugiej ręki jest chęć zaoszczędzenia, przy czym 44% respondentów wskazało, że są gotowi wydać od 500 do 1000 EUR na używaną torebkę z górnej półki.

Wyniki badania** pokazały również, że 64% osób z Polski kupuje luksusowe produkty z drugiej ręki online, a prawie połowa z nich używa Vinted jako swojej preferowanej platformy. Co więcej, autentyczność produktu okazała się kluczowym czynnikiem dla ponad 55% respondentów, kupujących luksusowe rzeczy z drugiego obiegu. Chcąc zaspokoić tę potrzebę, Vinted wprowadziła usługę weryfikacji przedmiotów, która w Polsce została uruchomiona na początku tego roku i umożliwia sprawdzenie wybranych używanych designerskich przedmiotów pod kątem autentyczności przez zespół ekspertów.




Co kraj to obyczaj

Badanie przeprowadzone dla Vinted przeanalizowało również preferencje modowe i zwyczaje zakupowe mieszkańców Czech i Słowacji. Zasadnicza różnica polega na tym, że respondenci z sąsiednich krajów wydają się być mniej skupieni na zarządzaniu domowym budżetem. Podczas gdy 44% Polaków przestrzega swoich miesięcznych wydatków, to w Czechach i na Słowacji robi to jedynie 35% ankietowanych.

Chcąc zaoszczędzić, zarówno Czesi, jak i Słowacy priorytetowo traktują poszukiwanie dobrych okazji (66% respondentów). Dodatkowo, starają się ograniczyć swoje wydatki, co jest ważne dla 56% respondentów na Słowacji i 62% w Czechach, a co czwarty Czech i Słowak decyduje się sprzedać niechciane przedmioty, chcąc poprawić kondycję swojego portfela.

Badanie Vinted wykazało również, że Czesi i Słowacy mniej skupiają się na swoim wyglądzie od Polaków. Ponad 53% Czechów nie śledzi aktywnie najnowszych trendów, a jedynie jedna czwarta postrzega ją jako sposób auto ekspresji. To samo podejście jest znamienne dla Słowaków. Mimo to, większość respondentów z obu krajów nadal regularnie zaopatruje się w odzież, zwykle raz na sezon; 74% Czechów i 71% Słowaków. Ponadto, wśród tych, którzy robią zakupy co miesiąc, znaczna część (48% Czechów) wydaje mniej niż 20 EUR. W przypadku Słowaków 41% przeznacza na ten cel od 20 do 50 EUR, a 39% mniej niż 20 EUR.

Porównując sektor mody z drugiej ręki z rynkiem rzeczy nowych, nadal ma on ogromny potencjał wzrostu. Widać jego pozytywny rozwój, napędzany przez coraz większą liczbę osób na całym świecie, wybierających codziennie rzeczy z drugiego obiegu. Coraz więcej z nich jest zainteresowana zarówno kupnem, jak i sprzedażą, również rzeczami spoza sektora mody. Platforma Vinted właśnie wprowadziła nie tylko nową kategorię: elektronikę, ale także kilka nowych funkcjonalności. Vinted to dobre miejsce dla ludzi, którzy chcą zadbać o finanse — sprzedając rzeczy, których już nie potrzebują, za niewielką kwotę lub szukając bardziej ekonomicznych sposobów zakupu potrzebnych im rzeczy.
*Badanie konsumenckie przeprowadzone w lipcu 2024 roku przez agencję badawczą Stem Mark wśród polskiej, czeskiej i słowackiej populacji w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=3000.

** Badanie konsumenckie przeprowadzone w maju 2024 r. przez agencję badawczą Stem Mark wśród populacji Polski w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=1000.

O Vinted

Vinted Marketplace to wiodąca internetowa platforma typu C2C w Europie, poświęcona modzie z drugiej ręki, z rosnącą społecznością, w Europie i poza nią. Chcąc uczynić rzeczy z drugiej ręki pierwszym wyborem, Vinted umożliwia ludziom sprzedawanie i kupowanie używanych ubrań i artykułów lifestyle’owych od siebie nawzajem, oferując rzeczom z drugiego obiegu nowe życie.

Firma Vinted została założona w 2008 roku na Litwie, a w 2019 roku stała się pierwszym jednorożcem w tym kraju. Dziś siedziba Vinted mieści się w Wilnie, firma posiada również biura w Niemczech na Litwie i w Holandii, zatrudniając ponad 2000 pracowników. Platforma jest wspierana przez sześć wiodących funduszy venture capital: Accel, Burda Principal Investments, EQT Growth, Insight Partners, Lightspeed Venture Partners i Sprints Capital.

Fotouczulenia i reakcje fototoksyczne. Jak poradzić sobie z alergią na słońce?

Ekspozycja na światło słoneczne, choć niezbędna dla naszego zdrowia, w nadmiarze może prowadzić do niepożądanych reakcji skórnych, jak fotouczulenia i…
CZYTAJ

Ginekologia estetyczna – nie ma się czego wstydzić!

Poprawa wyglądu oraz funkcjonowania kobiecych okolic intymnych to główne cele zabiegów z obszaru ginekologii estetycznej. Szczególnie efektywnie działają w tym…
CZYTAJ

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o sercu – mimo niewielkiego rozmiaru, pracuje nieustannie przez całe nasze życie, pełniąc kluczową rolę w funkcjonowaniu organizmu


Ostatnia niedziela września na całym świecie obchodzona jest jako Światowy Dzień Serca – inicjatywa, której celem jest zwiększenie świadomości na…
CZYTAJ

Diagnoza: krótkowzroczność. Jak dbać o wzrok dziecka i spowolnić postęp wady?

Krótkowzroczność, jest coraz powszechniejszą wadą wzroku u dzieci i młodzieży. Jedną z jej najczęstszych przyczyn jest nadmierne wydłużenie osiowe gałki…
CZYTAJ

Trwa wyzwanie Healthy Cities. Każdy uczestnik to jedno posadzone drzewo

Trwa wyzwanie Healthy Cities, w ramach którego mieszkańcy 66 miast na prawach powiatu i pracownicy firm codziennie przemierzają minimum 6…
CZYTAJ

Jak dopasować aktywność fizyczną do swojego stylu życia i dlaczego to takie ważne? O poważnych konsekwencjach braku ruchu alarmują naukowcy

Prowadzimy siedzący tryb życia, sporo czasu spędzamy przed monitorami, a wyjście do sklepu czasami bywa jedyną aktywnością fizyczną w ciągu…
CZYTAJ

Wszechstronność i jesienne odmłodzenie Czego jeszcze nie wiesz o retinolu?

Retinol jest ulubieńcem świata beauty i absolutnym królem wszechstronności. Odmładza, regeneruje, normalizuje i … „naprawia” to, co w danym momencie…
CZYTAJ

Kwasy i moc natury Co warto wiedzieć o pielęgnacji skóry z trądzikiem różowatym?

Filarem efektywności w przypadku trądziku różowatego jest kompleksowe połączenie zastosowania leków, diety i właściwej pielęgnacji. Jesień to czas, kiedy skóra…
CZYTAJ

Zastosowanie sztucznej inteligencji w medycynie. Jakie są korzyści dla pacjentów i lekarzy?

Rozwój sztucznej inteligencji w medycynie, w tym w kardiologii, staje się coraz bardziej widoczny. Jakie możliwości oferuje AI w porównaniu…
CZYTAJ

Nie ma pięknego uśmiechu bez zdrowych dziąseł! Dowiedz się, jak dbać o dziąsła i czego unikać, aby im nie szkodzić.

Piękny i zdrowy uśmiech najczęściej kojarzy się z białymi, równymi zębami. Myśląc o pielęgnacji jamy ustnej, również pierwsze skojarzenie koncentruje…
CZYTAJ

Anti-aging w tandemie Duety składników dla jesiennego odmłodzenia

Anti-aging to jeden z priorytetów jesieni. Nasza skóra wciąż odczuwa konsekwencje letnich szaleństw, a już na horyzoncie pojawiają się Święta…
CZYTAJ

Prawdziwe piękno w dobie sztucznej inteligencji – Dove rozpoczyna kampanię #PrawdziwePiekno i ponownie zmienia definicję piękna

20 lat temu marka Dove po raz pierwszy pokazała światu, jak wygląda prawdziwe piękno. W 2004 roku rozpoczęła kampanię od…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Fotouczulenia i reakcje fototoksyczne. Jak poradzić sobie z alergią na słońce?

Ekspozycja na światło słoneczne, choć niezbędna dla naszego zdrowia, w nadmiarze może…
CZYTAJ

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o sercu – mimo niewielkiego rozmiaru, pracuje nieustannie przez całe nasze życie, pełniąc kluczową rolę w funkcjonowaniu organizmu


Ostatnia niedziela września na całym świecie obchodzona jest jako Światowy Dzień Serca…
CZYTAJ

Jak dopasować aktywność fizyczną do swojego stylu życia i dlaczego to takie ważne? O poważnych konsekwencjach braku ruchu alarmują naukowcy

Prowadzimy siedzący tryb życia, sporo czasu spędzamy przed monitorami, a wyjście do…
CZYTAJ

Zastosowanie sztucznej inteligencji w medycynie. Jakie są korzyści dla pacjentów i lekarzy?

Rozwój sztucznej inteligencji w medycynie, w tym w kardiologii, staje się coraz…
CZYTAJ

Migrena wymaga leczenia – Europejski Dzień Migreny

Chociaż z migreną zmaga się już ponad 8 milionów osób w Polsce,…
CZYTAJ