Polacy entuzjastami mody z drugiej ręki? Wraz z nadejściem nowego sezonu, Vinted sprawdza zwyczaje zakupowe nowej garderoby



Niemal połowa Polaków postrzega modę jako istotną formę auto ekspresji. Czesi i Słowacy mniej skupiają się na swoim wyglądzie. Ponad 53% Czechów nie śledzi aktywnie najnowszych trendów, a jedynie co czwarta osoba postrzega modę jako sposób na wyrażenie siebie.

Wśród Polaków moda z drugiej ręki jest częściej uważana za styl życia i źródło unikatowych zdobyczy. Znaczna liczba respondentów uważa modę z drugiej ręki za opłacalny i lepszy wybór dla klimatu.

Czesi kupują artykuły modowe najrzadziej, w porównaniu do Polaków i Słowaków. Dla porównania, ponad 30% respondentów z Polski robi to co miesiąc.

Wraz z nadejściem jesieni nadchodzi czas na porządkowanie i odświeżanie garderoby. Vinted przyjrzała się nawykom zakupowym Polek i Polaków. Badanie* konsumenckie przeprowadzone dla Vinted wykazało, że ponad 63% respondentów z Polski kupuje ubrania i artykuły modowe raz na sezon, a 34% robi to co miesiąc. Co trzeci respondent wybiera rzeczy z drugiej ręki jako tańszą alternatywę dla nowych. Dla wielu moda to coś więcej niż tylko ubrania; to potężny środek auto ekspresji. Aż 41% ankietowanych postrzega ją jako sposób na wyrażenie swojej osobowości i indywidualności. Co dziesiątej osobie codzienne stylizacje dają poczucie pewności i dobrego samopoczucia. Wraz z nadejściem nowego sezonu Vinted sprawdza, jak Polacy kompletują swoje szafy, tak aby zmieścić się w miesięcznym budżecie domowym – co jest istotne i przestrzegane przez ponad 44% z nich.

Badanie konsumenckie wskazało, że dla 51% ankietowanych ich sytuacja finansowa pozostała taka sama jak w roku ubiegłym. Co ciekawe, jedna czwarta stwierdziła poprawę, podczas gdy prawie taki sam odsetek odnotował pogorszenie. Jeśli chodzi o miesięczny budżet, 44% respondentów zawsze się go trzyma, podczas gdy tylko 6% ma trudności z pokryciem zaplanowanych miesięcznych wydatków. Badanie wykazało również, że wiele osób podejmuje kroki w celu poprawy swojej sytuacji finansowej, jak choćby cięcie wydatków (58%), ograniczanie niepotrzebnych wydatków i luksusów (45%) oraz sprzedawanie niechcianych przedmiotów online (28%) w celu uzupełnienia budżetu. Ponadto, 32% respondentów decyduje się na zakup przedmiotów z drugiej ręki jako bardziej przystępną cenowo alternatywę dla nowych.

Polacy entuzjastami mody?

Badania przeprowadzone dla Vinted wskazują, że moda ma istotne znaczenie dla Polaków i służy jako środek auto ekspresji dla ponad 40% z nich. Dla 10% respondentów odgrywa kluczową rolę w budowaniu większej pewności siebie i dobrego samopoczucia. Podczas gdy większość ankietowanych (63%) udaje się na zakupy modowe raz na sezon, ponad 33% robi je co miesiąc, a przedział wydatków na ten cel wynosi 20-50 EUR (42% respondentów). Co ciekawe, rzeczy z drugiej ręki odgrywają istotną rolę, przynosząc podwójną korzyść: tańszą alternatywę dla nowych przedmiotów (32%) i możliwość działania w sposób bardziej odpowiedzialny (14%).

Luksusowe przedmioty z drugiej ręki również zyskują na popularności wśród Polaków. Zdecydowana większość osób (71%)** kieruje się aktualnymi trendami. Respondenci są skłonni kupować używane ubrania (75%) i buty (62%), jest również popyt na zegarki (40%) i biżuterię (39%). Głównym powodem wyboru luksusowych przedmiotów z drugiej ręki jest chęć zaoszczędzenia, przy czym 44% respondentów wskazało, że są gotowi wydać od 500 do 1000 EUR na używaną torebkę z górnej półki.

Wyniki badania** pokazały również, że 64% osób z Polski kupuje luksusowe produkty z drugiej ręki online, a prawie połowa z nich używa Vinted jako swojej preferowanej platformy. Co więcej, autentyczność produktu okazała się kluczowym czynnikiem dla ponad 55% respondentów, kupujących luksusowe rzeczy z drugiego obiegu. Chcąc zaspokoić tę potrzebę, Vinted wprowadziła usługę weryfikacji przedmiotów, która w Polsce została uruchomiona na początku tego roku i umożliwia sprawdzenie wybranych używanych designerskich przedmiotów pod kątem autentyczności przez zespół ekspertów.




Co kraj to obyczaj

Badanie przeprowadzone dla Vinted przeanalizowało również preferencje modowe i zwyczaje zakupowe mieszkańców Czech i Słowacji. Zasadnicza różnica polega na tym, że respondenci z sąsiednich krajów wydają się być mniej skupieni na zarządzaniu domowym budżetem. Podczas gdy 44% Polaków przestrzega swoich miesięcznych wydatków, to w Czechach i na Słowacji robi to jedynie 35% ankietowanych.

Chcąc zaoszczędzić, zarówno Czesi, jak i Słowacy priorytetowo traktują poszukiwanie dobrych okazji (66% respondentów). Dodatkowo, starają się ograniczyć swoje wydatki, co jest ważne dla 56% respondentów na Słowacji i 62% w Czechach, a co czwarty Czech i Słowak decyduje się sprzedać niechciane przedmioty, chcąc poprawić kondycję swojego portfela.

Badanie Vinted wykazało również, że Czesi i Słowacy mniej skupiają się na swoim wyglądzie od Polaków. Ponad 53% Czechów nie śledzi aktywnie najnowszych trendów, a jedynie jedna czwarta postrzega ją jako sposób auto ekspresji. To samo podejście jest znamienne dla Słowaków. Mimo to, większość respondentów z obu krajów nadal regularnie zaopatruje się w odzież, zwykle raz na sezon; 74% Czechów i 71% Słowaków. Ponadto, wśród tych, którzy robią zakupy co miesiąc, znaczna część (48% Czechów) wydaje mniej niż 20 EUR. W przypadku Słowaków 41% przeznacza na ten cel od 20 do 50 EUR, a 39% mniej niż 20 EUR.

Porównując sektor mody z drugiej ręki z rynkiem rzeczy nowych, nadal ma on ogromny potencjał wzrostu. Widać jego pozytywny rozwój, napędzany przez coraz większą liczbę osób na całym świecie, wybierających codziennie rzeczy z drugiego obiegu. Coraz więcej z nich jest zainteresowana zarówno kupnem, jak i sprzedażą, również rzeczami spoza sektora mody. Platforma Vinted właśnie wprowadziła nie tylko nową kategorię: elektronikę, ale także kilka nowych funkcjonalności. Vinted to dobre miejsce dla ludzi, którzy chcą zadbać o finanse — sprzedając rzeczy, których już nie potrzebują, za niewielką kwotę lub szukając bardziej ekonomicznych sposobów zakupu potrzebnych im rzeczy.
*Badanie konsumenckie przeprowadzone w lipcu 2024 roku przez agencję badawczą Stem Mark wśród polskiej, czeskiej i słowackiej populacji w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=3000.

** Badanie konsumenckie przeprowadzone w maju 2024 r. przez agencję badawczą Stem Mark wśród populacji Polski w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=1000.

O Vinted

Vinted Marketplace to wiodąca internetowa platforma typu C2C w Europie, poświęcona modzie z drugiej ręki, z rosnącą społecznością, w Europie i poza nią. Chcąc uczynić rzeczy z drugiej ręki pierwszym wyborem, Vinted umożliwia ludziom sprzedawanie i kupowanie używanych ubrań i artykułów lifestyle’owych od siebie nawzajem, oferując rzeczom z drugiego obiegu nowe życie.

Firma Vinted została założona w 2008 roku na Litwie, a w 2019 roku stała się pierwszym jednorożcem w tym kraju. Dziś siedziba Vinted mieści się w Wilnie, firma posiada również biura w Niemczech na Litwie i w Holandii, zatrudniając ponad 2000 pracowników. Platforma jest wspierana przez sześć wiodących funduszy venture capital: Accel, Burda Principal Investments, EQT Growth, Insight Partners, Lightspeed Venture Partners i Sprints Capital.

Woda pod lupą nauki: monitoring rzek i jezior stanowi diagnozę środowiska

18 września obchodzony jest Światowy Dzień Monitoringu Wody – jest to okazja, by zwrócić uwagę na znaczenie systematycznej oceny stanu…
CZYTAJ

Multifunkcjonalność w jesiennej pielęgnacji Jakie siły drzemią w retinolu?

Retinol to uwielbiany przez kosmetologów król wszechstronności. Działa regenerująco, odmładzająco i normalizująco – celnie trafiając w niedoskonałości cery. Od wielu…
CZYTAJ

Plebiscyt czas start! Użytkownicy po raz drugi wybierają Znakomitości Roku DOZ.pl

Głosuj i inspiruj! – to hasło tegorocznej edycji Plebiscytu Znakomitość Roku DOZ.pl, jednej z największych inicjatyw branży health & beauty…
CZYTAJ

Światowy Dzień bez Samochodu: transport publiczny kluczem do czystszego powietrza i mniejszych emisji

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu – wydarzenie, które przypomina, że wybór środka transportu to nie tylko kwestia stylu…
CZYTAJ

Regeneracja i intensywne nawilżenie Jesienne priorytety dla zmęczonych włosów

Po lecie włosy zdecydowanie potrzebują skutecznego nawilżenia i dogłębnej regeneracji. Zdaniem ekspertów kluczem do wzmocnienia oraz przygotowania pasm do jesiennych…
CZYTAJ

Pracownia echokardiografii na NFZ w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu z akredytacją AE PTK.

Pracownie American Heart of Poland w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu posiadają one akredytację Asocjacji Echokardiografii Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Akredytacja AE PTK…
CZYTAJ

Zupa koperkowa z lanymi kluseczkami

Zupka koperkowa z lanymi kluseczkami Szybka, lekka i pełna smaku – koperkowa z lanymi kluseczkami to idealna propozycja na domowy…
CZYTAJ

Profilaktyka próchnicy u dzieci: proste działania, długofalowe efekty

Pomimo rosnącej świadomości zdrowotnej wśród rodziców i opiekunów, próchnica wciąż pozostaje jednym z najczęstszych problemów stomatologicznych u dzieci. Często rozwija…
CZYTAJ

Szukamy pięknych młodych ludzi, ale to nie wygląd ma znaczenie – Dove i Rossmann zapraszają do projektu „Piękna Generacja”

Ruszyła rekrutacja do wspólnego projektu Dove i Rossmann „Piękna Generacja”. To kontynuacja „Albumu Piękna”, w którym marki Dove i Rossmann…
CZYTAJ

Ruch, który działa korzystnie na mózg – jak aktywność fizyczna wspiera pracę układu nerwowego?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko sposób na utrzymanie dobrej kondycji i zdrowego serca, ale również jedna z metod ochrony…
CZYTAJ

Wiek to tylko liczba. Stulatek opuścił szpital po zawale w doskonałym stanie

Na Oddział Kardiologiczny American Heart of Poland Szpitala Specjalistycznego im. Edmunda Biernackiego w Mielcu trafił pacjent z rozległym zawałem serca,…
CZYTAJ

Przejrzeć na oczy. Zaćma – kto na nią choruje, czy da się jej uniknąć i jak wygląda współczesne leczenie?

Zaćma to choroba, o której słyszał niemal każdy, ale wciąż budzi wiele pytań i wątpliwości. Czy da się jej uniknąć?…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Pracownia echokardiografii na NFZ w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu z akredytacją AE PTK.

Pracownie American Heart of Poland w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu posiadają one akredytację…
CZYTAJ

Ruch, który działa korzystnie na mózg – jak aktywność fizyczna wspiera pracę układu nerwowego?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko sposób na utrzymanie dobrej kondycji i…
CZYTAJ

Wiek to tylko liczba. Stulatek opuścił szpital po zawale w doskonałym stanie

Na Oddział Kardiologiczny American Heart of Poland Szpitala Specjalistycznego im. Edmunda Biernackiego…
CZYTAJ

Przejrzeć na oczy. Zaćma – kto na nią choruje, czy da się jej uniknąć i jak wygląda współczesne leczenie?

Zaćma to choroba, o której słyszał niemal każdy, ale wciąż budzi wiele…
CZYTAJ

Wszystko co warto wiedzieć o cholesterolu – jakie są normy, kiedy się badać?

Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Problem pojawia się wówczas, gdy…
CZYTAJ