Dziki łosoś z Alaski najlepszym produktem z certyfikatem MSC



Organizacja pozarządowa Marine Stewardship Council (MSC), działająca na rzecz zrównoważonego rybołówstwa, zorganizowała plebiscyt, w którym konsumenci poprzez głosowanie wybierali „Najlepszy Produkt MSC 2023”. W Plebiscycie zwyciężył łosoś pacyficzny dziki Sockeye z Alaski firmy Suempol.

Plebiscyt i konkurs konsumencki były częścią kampanii „Wszystkie ręce na pokład!!>, którą MSC realizuje, świętując 10-lecie „wypłynięcia” na polski rynek. Do udziału w Plebiscycie swoje produkty zgłosiło 13 firm – zarówno producenci, jak i sieci handlowe oferujące ryby i owoce morza z niebieskim certyfikatem MSC, gwarantującym, że pochodzą one ze zrównoważonych połowów, spełniających najbardziej rygorystyczne wymogi środowiskowe.

Podczas trwającego 6 tygodni plebiscytu konsumenci oddali ponad 13 tys. ważnych głosów. Najwięcej głosów (26,3%), a tym samym tytuł „Najlepszego Produktu MSC 2023” otrzymał dziki łosoś pacyficzny Sockeye z Alaski firmy Suempol. Na kolejnych pozycjach uplasowały się: szprot w sosie pomidorowym firmy Graal oraz tuńczyk w oliwie z oliwek Rio Mare.

Dziki łosoś na podium

– Na polskim rynku obecny jest głównie łosoś hodowlany, jednak coraz częściej pojawia się także łosoś dziki. Co ważne, dzikie łososie z Pacyfiku w zdecydowanej większości (85 proc.) poławiane są przez rybaków spełniających rygorystyczne globalne wymogi środowiskowe, co potwierdzają uzyskane certyfikaty MSC –
zauważa Anna Dębicka, Dyrektorka Programu MSC w Polsce i Europie Centralnej.

– Rosnące portfolio produktów z dzikich, certyfikowanych łososi na polskim rynku dowodzi, że firmy dbają nie tylko o jakość i smak produktów, ale również środowisko morskie i przyszłość nas wszystkich. Takie odpowiedzialne podejście idzie w parze z najnowszymi trendami na rynku oraz wymaganiami konsumentów, dla których zaangażowanie firm w zrównoważony rozwój i dbałość o odnawialne zasoby mórz i oceanów stają się coraz ważniejszym kryterium wyboru produktów.



Dziki łosoś pacyficzny Sockeye z Alaski od polskiej rodzinnej firmy Suempol to produkt wędzony z użyciem starannie wyselekcjonowanego drewna bukowego. Jest przygotowywany w formie cienkich, wygodnych w użyciu plastrów, idealnych do podania m.in. na kanapkę. Brak sztucznych dodatków w procesie produkcji zapewnia zachowanie charakterystycznego, naturalnego smaku i kolorystyki mięsa z łososia dzikiego Sockeye.

Wędzony dziki łosoś Sockeye to nie jedyny produkt z certyfikatem MSC firmy Suempol, a firma stale powiększa ofertę produktów z tym znakiem i ma w planach wprowadzenie kolejnych produktów MSC na polski rynek.

– Rozumiemy naszą rolę w dbaniu o dobrostan mórz i oceanów, wypełniamy tę misję co dzień. Kluczem w myśleniu o zrównoważonym rybołówstwie jest zwrócenie uwagi nie tylko na to co dzieje się teraz, a wybiegnięcie myślami w przyszłość. Tylko intensyfikując działania w tym kierunku możemy zadbać o to, aby przyszłe pokolenia mogły cieszyć się smakiem żyjącego dziko łososia, ale także innych skarbów z mórz i oceanów. Otrzymana nagroda jest dla nas olbrzymim wyróżnieniem i twardym dowodem, że podejmowane przez nas działania są słuszne. Od lat grono fanów łososia dzikiego Sockeye z Alaski stale rośnie, co teraz znalazło potwierdzenie nie tylko w tempie znikania tego produktu z półek sklepowych, ale także w wynikach plebiscytu organizowanego z okazji 10-lecia MSC –
komentuje Paweł Piech, Starszy specjalista ds. marketingu i PR w firmie Suempol.

Konsumenckie wybory w trosce o morza i oceany

Polscy konsumenci coraz chętniej sięgają po ryby i owoce morza z certyfikatem MSC. Ten niebieski znak pojawia się wyłącznie na produktach z dzikich ryb lub owoców morza, które pochodzą ze zrównoważonych połowów, czyli spełniających rygorystyczny Standard Zrównoważonego Rybołówstwa MSC, opierający się na najnowszej dostępniej wiedzy naukowej.

– Dzięki certyfikatowi MSC, możemy z łatwością dokonywać odpowiedzialnych decyzji przy zakupie dzikich ryb i owoców morza. W ten sposób nie tylko dokonujemy świadomego, dobrego dla mórz i oceanów wyboru, ale także wspieramy rybaków, którzy poławiają w sposób odpowiedzialny oraz całą branże rybną, która wykonała pracę w celu uzyskania certyfikacji. To prosty sposób, w jaki każdy z nas może pomóc chronić zasoby mórz i oceanów dla przyszłych pokoleń
dodaje Anna Dębicka.

Obecnie wielkość sprzedaży produktów MSC w Polsce wynosi blisko 24 tys. ton rocznie. To ponad 14 razy więcej niż 10 lat temu . Konsumenci mogą wybierać spośród blisko 400 certyfikowanych produktów z ponad 40 różnych gatunków ryb.

Doceniając wysiłki partnerów MSC w promowanie zrównoważonego rybołówstwa oraz rozwój polskiego rynku certyfikowanych ryb i owoców morza, 7 września br. organizacja MSC przyznała nagrody MSC Poland Awards 2023, dla firm, instytucji, organizacji i osób, które wyróżniły się szczególnym zaangażowaniem. Listę nagrodzonych firm można znaleźć na stronie: www.msc.org/pl/10 -lat

* * *
DODATKOWE INFORMACJE:

MSC (Marine Stewardship Council) jest niezależną, międzynarodową organizacją pozarządową, która działa od ponad 25 lat. Wraz z naukowcami, rybakami oraz organizacjami ekologicznymi MSC opracowało standardy środowiskowe w zakresie zrównoważonego rybołówstwa, aby promować przyjazne środowisku praktyki rybackie wśród konsumentów i partnerów na całym świecie. Działania MSC obejmują wyróżnianie odpowiedzialnych praktyk rybackich certyfikatem MSC, certyfikację w łańcuchu dostaw, współpracę z partnerami biznesowymi oraz programy edukacyjne wpływające na decyzje zakupowe konsumentów na całym świecie. Niebieski certyfikat MSC znajdujący się na produktach rybnych i owocach morza pochodzących ze zrównoważonych połowów, gwarantuje, że pochodzą one ze stabilnych i dobrze zarządzanych łowisk, a produktami rybnymi i owocami morza będziemy cieszyć się zarówno my jak i przyszłe pokolenia.
W program MSC zaangażowanych jest obecnie już ponad 500 rybołówstw, co przekłada się na 19% światowych połowów dzikich ryb i owoców morza. Dzięki temu na pólkach sklepowych na całym świecie dostępnych jest już ponad 20 000 różnych produktów z niebieskim certyfikatem MSC (dane za brytyjski rok finansowy 2021-22).
W Polsce MSC działa już od 10 lat. Przez ten czas polskie firmy przetwórcze wyprodukowały ponad 800 tys. ton certyfikowanych produktów na rynki w Polsce, Europie i na całym świecie, a w samej Polsce sprzedanych zostało 400 mln sztuk produktów ze znakiem MSC. Polscy konsumenci mogą wybierać z blisko 400 certyfikowanych produktów, które można znaleźć zarówno w największych sieciach handlowych, jak i osiedlowych sklepikach

Nadmierne, intensywne szczotkowanie zębów – nie rób tego, to szkodzi zębom!

Nadmierne szczotkowanie zębów wydaje się nieszkodliwym nawykiem, ale w rzeczywistości może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Zbyt intensywne lub zbyt…
CZYTAJ

Łokieć tenisisty – problem nie tylko sportowców

Choć nazwa „łokieć tenisisty” kojarzy się ze sportem, a wręcz z bardzo konkretną dyscypliną, okazuje się, że problem ten dotyczy…
CZYTAJ

Rozpoczęcie prac nad pierwszym w Polsce Regionalnym Planem Adaptacji do Zmian Klimatu

Adaptacja do zmian klimatu to proces dostosowywania się społeczeństw, ekosystemów i gospodarek do zmian warunków klimatycznych, które już występują lub…
CZYTAJ

4. edycja kampanii #lubiesiebie – relacja ze spotkania prasowego z udziałem ambasadorek

W nowo otwartej śródziemnomorskiej restauracji PRIMITIVO Kuchnia i Wino przy ulicy Waliców 13 w Warszawie, odbyło się spotkanie prasowe z…
CZYTAJ

Tydzień dla serca, jak dbać o ten najważniejszy organ

17.04-24.04.2024 r. obchodzimy Tydzień dla Serca. To doskonała okazja, by nie tylko poszerzyć swoją wiedzę na temat tego wyjątkowego i…
CZYTAJ

10 zdrowych nawyków poprawiających pracę i dobrostan jelit

Jelita często określa się mianem „drugiego mózgu" – są nie tylko fundamentem odporności, ale biorą też udział w utrzymaniu równowagi…
CZYTAJ

Uśmiechnij się do zdrowia: Przepis na pyszny, sycący koktajl z mango i masłem orzechowym – dla mocnych i zdrowych zębów

Koktajl zrobiony ze świeżych składników to nie tylko przyjemność dla podniebienia, ale i zdrowy wybór. Taki posiłek dostarcza organizmowi niezbędnych…
CZYTAJ

Retrotranspozony – nasi sprzymierzeńcy czy wrogowie?

Mgr inż. Angelika Andrzejewska-Romanowska, stypendystka programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki, naukowczyni z Instytutu Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk, bada…
CZYTAJ

Fix MAC’N CHEESE – nowość od marki Knorr. Odkryj megaserowy smak

Kultowy amerykański Mac’n Cheeese on demand? Od teraz makaron z kremowym serem możesz zjeść o każdej porze dnia w swoim…
CZYTAJ

Nadciśnienie tętnicze nie boli, ale zabija! Wszystko co trzeba wiedzieć o nadciśnieniu tętniczym

Nadciśnienie tętnicze może dotyczyć każdego z nas. Szacowana liczba chorych w Europie wynosi ok. 150 milionów, co oznacza, że co…
CZYTAJ

Rusz się i zadbaj o swoją postawę ciała!

Styl życia współczesnego człowieka nie sprzyja utrzymaniu prawidłowej postawy ciała. Więcej siedzimy, mniej się ruszamy, spędzamy długie godziny przed ekranami.…
CZYTAJ

Jak odzyskać młody wygląd? Przywrócić właściwe napięcie mięśni twarzy, szyi i dekoltu!

Z upływem lat oraz wskutek działania czynników zewnętrznych, wyraźnemu osłabieniu ulega struktura włókien podtrzymujących skórę twarzy, szyi i dekoltu. W…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Łokieć tenisisty – problem nie tylko sportowców

Choć nazwa „łokieć tenisisty” kojarzy się ze sportem, a wręcz z bardzo…
CZYTAJ

Tydzień dla serca, jak dbać o ten najważniejszy organ

17.04-24.04.2024 r. obchodzimy Tydzień dla Serca. To doskonała okazja, by nie tylko…
CZYTAJ

10 zdrowych nawyków poprawiających pracę i dobrostan jelit

Jelita często określa się mianem „drugiego mózgu" – są nie tylko fundamentem…
CZYTAJ

Retrotranspozony – nasi sprzymierzeńcy czy wrogowie?

Mgr inż. Angelika Andrzejewska-Romanowska, stypendystka programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki, naukowczyni…
CZYTAJ

Nadciśnienie tętnicze nie boli, ale zabija! Wszystko co trzeba wiedzieć o nadciśnieniu tętniczym

Nadciśnienie tętnicze może dotyczyć każdego z nas. Szacowana liczba chorych w Europie…
CZYTAJ