Rusza kampania społeczna My, Rodzice dzieci trans
Nasze dzieci mają prawo do życia – bezpiecznego i godnego! My, rodzice osób transpłciowych, chcemy opowiedzieć o sobie i naszych dzieciach: zobaczcie, niczym się od was nie różnimy… Rusza kampania społeczna My, Rodzice dzieci trans.
Ktoś, kto ROZUMIE, zwykle nie hejtuje. Prawdziwe zrozumienie pozwala na EMPATIĘ. Ale żeby zrozumieć, trzeba najpierw POZNAĆ. Właśnie dlatego bliscy osób transpłciowych – przeciwstawiając się transfobii w przestrzeni publicznej – zapraszają Polki i Polaków do rozmowy. Dokładnie 31 marca 2023 roku, w Międzynarodowy Dzień Widoczności Osób Transpłciowych, rusza kampania społeczna zainicjowana przez stowarzyszenie My, Rodzice i fundację Równik Praw. Akcja My, Rodzice dzieci trans ma na celu szeroką edukację polskiego społeczeństwa na temat transpłciowości. Inicjatywa ma pokazać, że przyzwolenie na nienawistne wypowiedzi polityków i innych osób publicznych odbiera godność osobom transpłciowym i bezpośrednio zagraża ich życiu, dotykając też całe ich rodziny.
Brak akceptacji w najbliższym, rodzinnym otoczeniu, niechęć nauczycieli dotycząca używania wobec osób transpłciowych preferowanych imion i zaimków zgodnych z płcią odczuwaną, dyskryminacja w obszarze opieki zdrowotnej czy określanie transpłciowości w dyskursie publicznym „modą” lub „fanaberią” – to tylko przykładowe problemy, z którymi osoby trans spotykają się w codziennym życiu. Do tego dochodzi żmudny, kosztowny i wciąż od lat nieuregulowany w Polsce proces tranzycji prawnej, który wymusza konieczność sądowego pozwania rodziców w celu wprowadzenia zmian w dokumentach. Przy czym dla osób niebinarnych nawet ta droga pozostaje w naszym kraju niedostępna.
W ostatnich latach sytuację drastycznie pogarszają również wypowiedzi niektórych polityków i osób publicznych, mówiących m.in. o „tęczowej zarazie”. Wszystkie one są wycelowane w liczne polskie rodziny. Jak liczne? Ostatnie szacunki mówią o około 5-procentowym odsetku osób LGBTQ+ w Polsce. Nie ma niestety wiarygodnych badań dotyczących liczebności osób transpłciowych, ostrożne próby oszacowania wskazują na około 1,5 proc. społeczeństwa.
Osoby te mają swoje rodziny: matki, ojców, rodzeństwo, dzieci i innych bliskich, których także dotykają pełne hejtu komentarze, rozpowszechniane w debacie publicznej. Akcja społeczna pod hasłem My, Rodzice dzieci trans to wyraz sprzeciwu wobec tego stanu rzeczy.
Społeczeństwo jest różnorodne
Tu warto zatrzymać się na chwilę i wytłumaczyć, co właściwie oznacza transpłciowość. Jest to brak zgodności między płcią przypisaną przy urodzeniu a tożsamością danej osoby. #Transpłciowość to przy tym naturalna różnorodność występująca wśród ludzi. Społeczeństwo składa się z osób cispłciowych oraz transpłciowych, a niebinarność jest częścią tej różnorodności. Taka definicja wydaje się jasna, jednak dopiero poznając doświadczenia rodzin mających z transpłciowością do czynienia, można lepiej zrozumieć sytuację osób transpłciowych – a kampania społeczna ma właśnie w tym pomóc.
Kocham moje transpłciowe dziecko
– Jestem mamą transpłciowego syna. Dlaczego zdecydowałam się na udział w kampanii? Bo kocham moje dziecko – tłumaczy Agata Misiorna, mama młodego transpłciowego mężczyzny. – Moje dziecko nikogo nie krzywdzi. Mamy wręcz do czynienia z sytuacją przeciwną, to ono jest wyśmiewane przez polityków, narażone na hejt. Gdy pierwszy raz usłyszałam słowa Kaczyńskiego wypowiadane latem na wiecu we Włocławku, w odruchu przerażenia wyłączyłam telewizor, żeby nie dotarły one do mojego syna. Zaraz jednak zrozumiałam, że tego nie powinno się zamiatać pod dywan, bo brakiem reakcji dajemy przyzwolenie na takie traktowanie – dodaje.
Z kolei Kinga Tarkiewicz ze stowarzyszenia My, Rodzice zaznacza, że udział w kampanii jest jej rodzicielskim obowiązkiem wobec dehumanizacji dzieci transpłciowych, która odbywa się w przestrzeni publicznej. Jak podkreśla, zwykle atak wynika z pobudek ideologicznych, dlatego jako mama transpłciowej córki wierzy, że warto edukować i przekazywać merytoryczną wiedzę.
– Różnorodność jest częścią normy, a inni rodzice, którzy mierzą lub będą mierzyć się z zagadnieniem transpłciowości, nie są sami i powinni o tym wiedzieć – dopowiada Kinga Tarkiewicz. To właśnie takie osoby jak Kinga Tarkiewicz i Agata Misiorna ze stowarzyszenia My, Rodzice, a także wielu innych rodziców dzieci transpłciowych, zaangażowało się w tworzenie kampanii My, Rodzice dzieci trans.
Jędrek Kawecki z Fundacji Równik Praw jako sojusznik i przyjaciel rodziców osób transpłciowych, włączając się w tę kampanię i ją współtworząc, postawił sobie za cel pokazanie tym wszystkim rodzicom i opiekunom osób transpłciowych, którzy dopiero otrzymują bądź otrzymają informację od swoich dzieci o ich tożsamości płciowej, że nie są sami: są w Polsce inni rodzice, którzy coming out dziecka mają już za sobą. Wiedzą o transpłciowości dużo więcej i chętnie tym doświadczeniem się podzielą, będąc wsparciem dla innych. – To ważne, by rodzice czuli, że nie są sami i że wśród innych rodziców mogą znaleźć siłę do bycia wsparciem dla własnego dziecka – podkreśla Jędrek Kawecki.
My, Rodzice osób trans
W ramach kampanii My, Rodzice dzieci trans powstały spoty, w których matki i ojcowie osób transpłciowych pokazują swoją perspektywę na życie z tematem transpłciowości w rodzinie, na realia codzienności, z którą mają do czynienia, na problemy, które dotykają te rodziny. Mają te same troski i marzenia jak wszyscy inni rodzice: aby ich dzieci były zdrowe, bezpieczne, miały przyjaciół, mogły kochać, rozwijać swoje pasje. Chcą uchronić je przed hejtem i agresją, przemocą słowną i fizyczną. Domagają się dla swoich dzieci równych praw.
– To są normalne rodziny, transpłciowość dziecka jest tylko jednym z aspektów ich codzienności. Ale za tym doświadczeniem transpłciowości w rodzinie idą konkretne problemy, których często społeczeństwo nie rozumie. Nie dlatego, że nie chce, ale dlatego, że praktycznie nic o nich nie wie – mówią twórcy kampanii. Wierzą, że przybliżając relacje bohaterów kampanii z ich dziećmi, pomogą światu zrozumieć transpłciowość i pokazać, że nie idzie za nią zagrożenie dla społeczeństwa. Przeciwnie: to właśnie osoby transpłciowe, atakowane i dehumanizowane, są grupą najbardziej narażoną na podejmowanie prób samobójczych. Dlatego rodzice zdecydowali się mówić o tym głośno, stając murem za swoimi dziećmi i odpowiadając na komentarze osób publicznych skierowane w stronę ich rodzin.
Reżyserem krótkich form dokumentalnych prezentowanych w ramach kampanii na stronie zrozumiećtranspłciowość.pl jest Marek Kozakiewicz, dokumentalista wyróżniony m.in. nominacją za film Silent love na festiwalu Polskich Nagród Filmowych Orły 2023. Treści video w ramach całej akcji My, rodzice dzieci trans dopełnią materiały z rozmów z rodzicami zrealizowane przez Wojtka Smarzowskiego – reżysera takich filmów jak Wesele, Róża czy Wołyń. Za produkcję odpowiada Flota Filmowa, z kolei postprodukcję wspierają: Televisor oraz Efektura. Dodatkowo kampania obejmie publikacje w mediach, w tym współpracę z partnerem, którym został portal NaTemat.pl. Elementem akcji będzie ponadto publikacja książki My, trans znanego dziennikarza Piotra Jaconia, w formie audiobooka, który powstał we współpracy ze Storytel – drugim partnerem kampanii. Wydawcą audiobooka jest wydawnictwo RM. Książka jest zapisem rozmów z rodzicami oraz dziećmi trans. Dzięki ich historiom otrzymujemy przybliżony obraz tego, z czym osoby trans się borykają na co dzień. Tę perspektywę dziennikarz poszerzył o rozmowy z prawniczką, psychoterapeutką oraz duchownym, a także z aktywistkami i osobami mieszkającymi za granicą. Obok autora i profesjonalnych lektorów audiobook czytają osoby transpłciowe. W ten sposób zaznaczamy podmiotowość tych osób, jednocześnie oddając im głos, który często w debacie publicznej jest im odbierany. W audiobooku usłyszymy Annę Grodzką, Maję Heban, Jana Gierzyńskiego i Zofię Juszczyk.
– Żyjemy w kraju, w którym osoby transpłciowe coraz częściej »używane« są w politycznej grze, a przykład płynący z góry niestety nie uczy wrażliwości na drugiego człowieka. Wierzę, że hejt i uprzedzenia wynikają przede wszystkim z braku świadomości. Zdecydowaliśmy się być częścią kampanii, ponieważ chcemy zabierać głos w ważnych sprawach i poprzez audio edukować oraz zachęcać naszych słuchaczy do rozmów na istotne tematy – wyjaśnia Klaudia Chruściel ze Storytel.
Partnerem akcji jest również Fundacja Trans-Fuzja. Na potrzeby inicjatywy powstała też strona internetowa www.zrozumiectransplciowosc.pl, z której można dowiedzieć się więcej na temat transpłciowości. Kampanię wsparła ponadto agencja MOLECULAR WORLDWIDE, odpowiedzialna za koncepcję i realizację całej akcji, a także agencja 24/7Communication, która zajęła się działaniami PR.
– Rodziny dzieci trans wydają się bez szans w zderzeniu z machiną propagandową państwa. Dlatego postanowiliśmy wykorzystać zasięgi atakujących, by dać głos atakowanym – komentuje Bartek Klimaszewski, Executive Creative Director, MOLECULAR WORLDWIDE.
– To pierwsza kampania, która opowiada o transpłciowości z perspektywy rodziców osób trans. Rodziców, którzy na własnym przykładzie i doświadczeniach uczą nas, jak ją zrozumieć, oswoić i zaakceptować. I wcale nie mówią, że to proste – dodaje Janka Szwykowska, która w MOLECULAR WORLDWIDE pełni funkcję Deputy Creative Directorki.
Kampania potrwa do końca kwietnia.
O stowarzyszeniu My, Rodzice
My, Rodzice to założone w 2018 roku stowarzyszenie zrzeszające rodziców oraz sojuszników osób LGBTQiA. Celem organizacji jest zbudowanie Polski, w której respektowane są prawa każdego człowieka, a wszyscy obywatele są traktowani równo w ich prawach i obowiązkach niezależnie od ich orientacji psychoseksualnej i tożsamości płciowej.
O fundacji Równik Praw
Równik Praw to fundacja stworzona przez grupę ambitnych eksperckich osób, których połączyła chęć tworzenia inkluzywnych realiów bez przemocy, dyskryminacji i opresji. W swoich działaniach stawia przede wszystkim na edukację i zmienianie świadomości społecznej. Organizacja stara się empatycznie patrzeć na drugiego człowieka, a także pomagać wprowadzać dobre praktyki w środowiskach pracowniczych i edukacyjnych.
O fundacji Trans-Fuzja
Fundacja Trans-Fuzja to organizacja pożytku publicznego, działająca na rzecz osób transpłciowych, niebinarnych i różnorodnych płciowo od 2008 roku. Do podejmowanych przez nią działań należą m.in. prowadzenie grup wsparcia, szkolenia specjalistyczne różnych grup zawodowych, porady psychologiczne i prawne, rzecznictwo na poziomie krajowym i międzynarodowym, promocja twórczości osób transpłciowych, pełnienie funkcji ich rzecznika, przeprowadzanie badań naukowych i publikowanie raportów i broszur edukacyjnych.
#LGBTQ+
#transpłciowość