Polskie nastolatki w sieci toksycznych treści



Marka Dove rozpoczyna kampanię społeczną Detox FEEDu, by wesprzeć nastolatki w świadomym korzystaniu z social mediów.

Jesteś głodna? Napij się wody! Chcesz się pozbyć cellulitu? Owiń się folią spożywczą! A jeśli marzysz o pełnych ustach, wystarczy kilka minut w gabinecie – to słyszą polskie nastolatki, przeglądając treści w social mediach. Te porady mają przybliżyć je do upragnionego celu: bycia jak influencerzy, których obserwują i za którymi podążają. W rzeczywistości tego typu treści są niezwykle toksyczne, wpływają negatywnie na samoocenę i poczucie własnej wartości, niszczą zdrowie psychiczne nastolatek oraz narażają je na konsekwencje zdrowotne – alarmuje Dove i rozpoczyna kampanię Detox FEEDu. Ma ona zwrócić uwagę na rosnącą skalę zjawiska, a jej celem jest podjęcie realnych działań wspierających nastolatki i ich rodziców, by potrafili powiedzieć „Stop!” i dać „unfollow” toksycznym treściom.

Nastolatki pod presją idealnego wyglądu – alarmujące wyniki badania Dove

Jak bardzo toksycznie wpływają na nastolatki niektóre treści w mediach społecznościowych, świadczą wyniki badania przeprowadzonego w listopadzie 2022 r. przez Dove, w ramach programu Dove Self-Esteem, na grupie polskich dziewczynek w wieku 10-17 lat. Okazuje się, że influencerzy często są dla nich ogromnymi autorytetami: ekspertami w dziedzinie wyglądu, wyrocznią, która wskazuje im drogę i wpływa na podejmowane decyzje. Ufa im aż 55% dziewczynek biorących udział w badaniu. Niezwykle poruszający jest fakt, że 60% nastolatek po zobaczeniu wyidealizowanego zdjęcia np. na Instagramie czy TikToku chciałoby zmienić coś w swoim wyglądzie, a prawie co trzecia zaczyna więcej ćwiczyć i nakłada mocniejszy makijaż.

Z badania Dove wyłania się obraz zagubionych w sieci, pełnych wątpliwości, targanych skrajnymi emocjami polskich nastolatek. Z jednej strony bowiem deklarują one świadomość braku całkowitej autentyczności influencerów, z drugiej – aż 67% dziewcząt z młodszej grupy badanych (10-13 lat) chciałoby wyglądać jak obserwowane influencerki. Co trzecia nastolatka przyznaje, że wyidealizowany obraz piękna prezentowany w social mediach wpływa na jej zdrowie psychiczne, samoocenę i postrzeganie własnego ciała. Co druga badana czuje, że nie może sprostać tym standardom piękna, które widzi w mediach społecznościowych, co wpływa na jej poczucie własnej wartości. Co piąta nastolatka słucha rad influencerów, mimo że źle się z tym czuje. Aż 42% dziewcząt ma trudność, by dać „unfollow” internetowym twórcom, nawet jeśli wie, że mają oni negatywny wpływ na ich samoocenę. A fakt, że zdecydowana większość polskich nastolatków jest obecna na pięciu platformach społecznościowych codziennie, spędzając na nich po kilka godzin, pozwala dostrzec skalę zjawiska i płynące z niego zagrożenia.

Sposoby na smukłe ciało i pełne usta, czyli „złote rady” w social mediach

Social media stały się codziennością – naszą i naszych dzieci, które spędzają tam często większość swojego wolnego czasu. Rodzice, coraz bardziej tego świadomi, starają się kontrolować to, co robią ich dzieci w sieci. Niestety, jak pokazuje przeprowadzone w ramach programu Dove Self-Esteem badanie, te możliwości są ograniczone, a wpływ rodziców na treści oglądane przez najmłodszych maleje wraz z ich dorastaniem. Z czasem dorośli przestają zdawać sobie sprawę z tego, co ich dzieci oglądają, kogo słuchają. Warto się temu przyjrzeć, bo treści, którymi bombardowane są dziewczynki każdego dnia na swoich feedach w social mediach, są szokujące.

W wirtualnym świecie wzorce wyglądu są jasno określone: szczupła sylwetka, wydatny biust, zero cellulitu, pełne wyraziste usta, długie rzęsy. To ideał także polskich nastolatek. A teraz sposoby: głodówki, diety sokowe i woda zamiast posiłku w postach opatrzonych hasztagami #Thinspoi #Thinspiration. Rady w zakresie ukrywania przed rodzicami zaburzeń odżywiania, owijanie ciała folią spożywczą w celu pozbycia się skórki pomarańczowej, niebezpieczne tutoriale beauty, np. henna nakładana na usta pogłębiająca ich barwę czy obcinanie rzęs nożyczkami, by lepiej trzymały się te sztuczne.

Ponadto powiększanie ust, które stało się normalną praktyką wśród większości influencerów, i wreszcie zabiegi chirurgiczne traktowane na równi z codziennymi rytuałami pielęgnacyjnymi. Wszystko „szybko, prosto i od ręki”, „poświęcenia i wyrzeczenia warte efektu”, „już jutro możesz być piękna” – zdają się mówić autorzy powyższych rad. Z takimi treściami codziennie stykają się nastolatki. To toksyczne porady wywołujące presję bycia idealną, której dziewczynki nie mają możliwości sprostać. W rezultacie tracą pewność siebie, borykają się z zaniżoną samooceną, żyją w cieniu kompleksów, jednocześnie wcielając w życie niebezpieczne porady.




Czas na detox – Detox FEEDu

Sytuacja jest poważna, a skala zjawiska rosnąca, dlatego już teraz powinniśmy jako rodzice, ale i jako społeczeństwo, podjąć działania, by pomóc chronić nastolatki. Głośno mówi o tym marka Dove, inicjując kampanię społeczną Detox FEEDu. Ma ona zachęcić nastolatki do pozytywnego myślenia o swoim wyglądzie, by odkrywały możliwości, jakie daje im ciało, i na tym budowały swoją pewność siebie. By ich punktem odniesienia nie były nierealnie perfekcyjne ciała influencerów, ale miały świadomość swojego potencjału, który jest niezależny od wyidealizowanych standardów piękna. Dove zachęca do bardziej świadomego podchodzenia do tego, co widzimy w sieci, by zdawać sobie sprawę z tego, że dużo treści jest wyidealizowanych lub zmienionych za pomocą filtrów i nowych technologii.

W ramach kampanii społecznej Detox FEEDu Dove edukuje i wspiera także rodziców. Badanie przeprowadzone przez markę w ramach programu Dove Self-Esteem pokazuje, że jeśli zechcą, mogą mieć oni duży i pozytywny wpływ na doświadczenia dziewcząt z mediami społecznościowymi. Nastolatki, na poziomie deklaracji, przyznają, że ufają bardziej rodzicom niż influencerom i że podczas rozmów o social mediach rodzice pomagają im rozróżnić prawdę od fałszu. Dlatego marka Dove przygotowała dla rodziców i opiekunów serię krótkich filmów, w których eksperci: Małgorzata Ohme, Szymon Niemiec i Karolina Tuchalska-Siermińska opowiadają jak możemy pomóc naszym dzieciom unikać toksycznych treści w internecie. Materiały dostępne są na www.detoxfeedu.pl.

Marka Dove przekonuje, że wszyscy jako społeczeństwo mamy wpływ na odwrócenie tej niebezpiecznej sytuacji, w której nasze dzieci są „zatruwane” toksycznymi treściami. Na stronie www.detoxfeedu.pl można podpisać petycję, której założeniem jest podjęcie inicjatywy ustawodawczej i wprowadzenie przepisów nakładających na reklamodawców i twórców reklam obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć wykorzystywanych w reklamach. Jeśli jakakolwiek część ciała modelki/modela zostanie zmieniona poprzez retusz lub inną cyfrową ingerencję, powinno to zostać opatrzone komunikatem „Zdjęcie zmienione cyfrowo. Nie odzwierciedla rzeczywistego wyglądu przedstawionej osoby”. Takie rozwiązanie pozwoli edukować i uświadamiać młodych ludzi, że to, co widzą, często nie odpowiada rzeczywistości, że na pozór idealnie wyglądające ciała influencerów są efektem zastosowania aplikacji, filtrów, technologii pozwalających prosto manipulować wyglądem ciała.

Marka Dove w ramach kampanii Detox FEEDu poprosiła o pomoc influencerów, którzy mają pozytywny wpływ na myślenie kobiet i nastolatek o swoim wyglądzie, bo pokazują realne ciała, edukują, zachęcają do budowania pewności siebie poza wzorcami z internetu. Komunikację na swoich profilach social mediowych będą prowadziły m.in. Aleksandra Żebrowska, Joanna Koroniewska i Patricia Kazadi. Merytorycznego wsparcia kampanii udzielili także wspomniani eksperci: Małgorzata Ohme, Szymon Niemiec i Karolina Tucholska-Siermińska.

Razem zmieńmy definicję piękna
Marka Dove od kilku lat prowadzi program Dove Self-Esteem, który wspiera dziewczynki i kobiety w ich samoakceptacji oraz pokochaniu własnego ciała. W obliczu zagrożeń związanych z toksycznymi treściami, które publikowane są w internecie, w 2023 roku Dove rozpoczyna kampanię społeczną Detox FEEDu, mającą na celu zachęcenie nastolatek do pozytywnego myślenia o swoim ciele i wyglądzie oraz odkrycia i wykorzystania pełnego potencjału, jakim dysponują.

Kampania społeczna Detox FEEDu powstała po to, by uświadomić rodzicom, i szerzej nam – dorosłym, na jak bardzo szokujące oraz niebezpieczne treści dostępne w social mediach narażone są nasze dzieci. Równocześnie poprzez prowadzone działania chcemy zachęcić nastolatki do pozytywnego myślenia o swoim ciele i wyglądzie oraz koncentrowania się na swoim potencjale – mówi Joanna Orzechowska, Marketing Manager marki Dove. Kiedy kampania odniesie sukces? Wówczas, gdy wszyscy przyjrzymy się swoim feedom i oczyścimy je z treści, które mają na nas niekorzystny wpływ i sprawiają, że czujemy się źle. Im mniej osób będzie śledzić toksyczne treści, tym szybciej znikną konta, które zajmują się ich dystrybucją – dodaje Joanna Orzechowska z Dove.

*Dane przedstawione w artykule pochodzą z badania przeprowadzonego przez firmę Ipsos Polska Sp. z o.o. dla Unilever Polska w ramach programu Dove Self Esteem ,,Toksyczne porady w mediach społecznościowych”, Listopad 2022, n=424 dziewczynek w wieku 10-17 lat.

#DetoxFeedu
#DetoxYourFeed
#Dove
#DoveSelfEsteemProject

5 skutecznych sposobów na jet lag – jak przetrwać zmianę czasu i cieszyć się wakacjami

Nawet najpiękniejsze wakacje mogą zacząć się nieprzyjemnie – od uciążliwych dolegliwości związanych z aklimatyzacją i zmianą stref czasowych. Czym jest…
CZYTAJ

Wiosenny powiew świeżości z nową kolekcją bielizny Gatta Intimate

Wiosna oficjalnie rozpoczęta! Dzień staje się dłuższy, temperatura wzrasta, a przyroda budzi się do życia. To idealny moment na zmiany…
CZYTAJ

Wiosna na sportowo! O czym pamiętać, kompletując strój do ćwiczeń?

Udało się! Pożegnaliśmy zimę i powitaliśmy wreszcie wiosnę! Czeka na nas budząca się do życia natura i cieplejsze dni. Okres…
CZYTAJ

UNICEF uruchomił w Polsce sześć Spilno Hubs w ciągu pięciu miesięcy, aby wspierać uchodźców z Ukrainy i integrację lokalnych społeczności

Warszawa, 23 marca 2023 r. – Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce otworzyło właśnie szóste Spilno Hub,…
CZYTAJ

Zadbaj o dobrą kondycję na wiosnę – sprawdź porady ekspertów w zakresie zdrowia

Początek wiosny to dobry moment, by popracować nad naszą codzienną rutyną i wprowadzić do niej więcej zdrowych elementów – coraz…
CZYTAJ

Bałtyk jest naj! 22 Marca Międzynarodowy Dzień Ochrony Morza Bałtyckiego

Morze Bałtyckie jest pod wieloma względami „naj”. To najmłodsze, najpłytsze i najsłodsze morze na Ziemi. Posiada najbardziej urokliwe piaszczyste plaże…
CZYTAJ

Tej wiosny ujędrnij i wygładź swoją buzię! Aktywne Serum do Twarzy od marki Nachemii Ci w tym pomoże

Stan skóry w dużej mierze zależy od sposobu jej pielęgnacji, stylu życia, diety, stosowanych używek czy stopnia ekspozycji na słońce.…
CZYTAJ

To jeszcze ból menstruacyjny czy już endometrioza?

Silne bóle w trakcie menstruacji i bardzo obfite krwawienia to dla wielu kobiet stan, z którym już się pogodziły. Matki…
CZYTAJ

ASICS w gronie globalnych liderów zaangażowanych w zmiany klimatyczne. Firma doceniona po raz czwarty z rzędu

ASICS już po raz czwarty z rzędu został uznany za światowego lidera w zakresie angażowania swoich dostawców w kwestie związane…
CZYTAJ

Więcej nowych i mocnych włosów dzięki serum pobudzającemu od Bionigree

Produkty polskiej marki to wynik połączenia fachowej wiedzy trychologicznej i technologii wytwarzania kosmetyków, opartych na naturalnych składnikach. Serum pobudzające włosy…
CZYTAJ

Profesjonalne szampony do włosów L’Oreal – wybierz idealny dla swoich włosów

Dobrze dobrane kosmetyki do włosów potrafią sprawić, że włosy odzyskają piękny wygląd i dobrą kondycję. Podstawą właściwej pielęgnacji jest dobrej…
CZYTAJ

Linia wegańskich kosmetyków do pielęgnacji twarzy Hebe Cosmetics laureatem Najlepszego Produktu 2023!

Już po raz 12. instytut badawczy GfK Polonia zapytał konsumentów o opinie na temat sprzedażowych premier 2022 roku. Zbadane zostały…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

5 skutecznych sposobów na jet lag – jak przetrwać zmianę czasu i cieszyć się wakacjami

Nawet najpiękniejsze wakacje mogą zacząć się nieprzyjemnie – od uciążliwych dolegliwości związanych…
CZYTAJ

Zadbaj o dobrą kondycję na wiosnę – sprawdź porady ekspertów w zakresie zdrowia

Początek wiosny to dobry moment, by popracować nad naszą codzienną rutyną i…
CZYTAJ

To jeszcze ból menstruacyjny czy już endometrioza?

Silne bóle w trakcie menstruacji i bardzo obfite krwawienia to dla wielu…
CZYTAJ

Zapraszamy na „Klub Pacjenta” w Bielsku-Białej organizowany przez Fundację „Z sercem do Pacjenta” Grupy American Heart of Poland

„Z sercem do Pacjenta” Klub Pacjenta w Bielsku-Białej z udziałem prof. ANDRZEJA…
CZYTAJ

Kobiece serce okiem kardiologa. Czym się wyróżnia i dlaczego panie powinny lepiej o nie dbać?

Czy żeńskie serce różni się czymś od męskiego? Okazuje się, że tak…
CZYTAJ