Recepta na społeczne stereotypy dot. kobiecości



Polki i Polacy dokonują wyraźnego podziału cech zewnętrznych oraz wewnętrznych na te, które świadczą o kobiecości lub jej braku. Przeprowadzone w tym roku badanie opinii na zlecenie marki Gatta pokazało, że kobieta jest kobiecą, gdy na przykład posiada długie włosy, co najmniej poniżej ramion, a w jej zachowaniu przejawia się wrażliwość czy delikatność. Z kolei za niekobiece uważane jest owłosienie na ciele, a także dominacja czy siła. Jak radzić sobie z zakorzenionymi, społecznymi schematami? Oto kilka porad.

Wzorce nt. kobiecości mogą być transmitowane w rodzinie oraz gronie bliskich. Zgodnie z odpowiedziami z badania kampanii “Kobiecość to ja”, najważniejszymi osobami w życiu dla respondentek są mama i babcia, mające wpływ na wychowanie oraz postrzeganie przez kobietę świata. Ważną rolę odgrywa również społeczeństwo, w którym z pokolenia na pokolenie przekazywane są m.in. poglądy oraz przekonania. Należy również pamiętać o roli social mediów, stanowiących obecnie ważną przestrzeń do zbierania informacji, szczególnie dla młodych kobiet. Zatem, w jaki sposób możemy zmieniać przyjęte ramy kobiecości i przełamywać związane z tym stereotypy?

– Moim zdaniem na początku trzeba sobie uświadomić, że jako społeczeństwo przyczyniamy się do powstawania i utrzymywania stereotypów. Niemniej, mamy również realny wpływ na ich wyeliminowanie z naszego środowiska. We wprowadzaniu zmian skupmy się najpierw na sobie i naszym najbliższym otoczeniu. Pamiętajmy, że nawet małe działania w przyszłości mogą przynieść wiele korzyści dla naszego społeczeństwa, komentuje Magdalena Lamparska współtwórczyni Fundacji Gerlsy.

Apeluje, drogie Panie, nie każda z nas ma długie włosy, nie każda z nas ma idealną, gładką cerę i nosi rozmiar XS, ale ta różnorodność jest piękna. Nie potrzebujemy ukrywać się za filtrami na Instagramie, by móc powiedzieć o sobie, że jesteśmy kobiece. Drodzy Panowie, siła i odwaga nie powinna być dla Was oznaką braku kobiecości, ponieważ te cechy świadczą o zachowaniu i sposobie działania kobiet. Komplementujcie i wspierajcie swoje Panie w ich codziennych działaniach. Drobne zmiany w naszym zachowaniu, które nic nie kosztują, przyczynią się do skutecznego przełamywania stereotypów, które od lat obecne są wśród nas.

Definicja kobiecości w rozumieniu Polek i Polaków postrzegana jest przez pryzmat stereotypowych cech. Jak sugeruje 87% zbadanych Pań, poprzez narzucone społecznie poglądy i przekonania czują one presję, by równolegle być dobrą partnerką, mamą i pracownikiem przy zachowaniu “idealnego” wyglądu. W związku z tym, marka Gatta podkreśla, że nie powinna istnieć jedna definicja kobiecości.




– Kampania “Kobiecość to ja” jest naszym krokiem w stronę przełamywania utartych w społeczeństwie stereotypów. Uważamy, że kobiecość ma wiele twarzy, dlatego nie tworzymy jej kolejnej definicji. Poprzez wprowadzanie nowych tłumaczeń tego pojęcia, tworzymy kolejne stereotypy, które narzucane są nam, kobietom, podkreśla Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.

Przekonania nt. kobiecości zakorzeniały się w społeczeństwie polskim od wielu lat. Dokonanie zmian w postrzeganiu tego pojęcia, a w konsekwencji przełamanie utartych stereotypów jest możliwe, dzięki zaangażowaniu całego społeczeństwa.

===
O kampanii:

Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania).
Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą.
Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

5 powodów, by sięgać po owoce jagodowe. Dietetyczka Grupy LUX MED: „To nie tylko smak lata”

Truskawki, maliny, borówki czy jeżyny kojarzą nam się z letnim słońcem i słodkim smakiem dzieciństwa. Jednak owoce jagodowe to coś…
CZYTAJ

Higienistka stomatologiczna ostrzega: pomijanie wieczornego mycia zębów z aparatem ortodontycznym to poważny błąd!

Decyzja o podjęciu leczenia ortodontycznego to ważny krok w kierunku osiągnięcia wymarzonego, zdrowego uśmiechu. Jednak wraz z założeniem aparatu pojawiają…
CZYTAJ

Brak snu jak 0,5 promila alkoholu. Ekspertki o bezsenności

Bezsenność i zaburzenia snu to problem, z którym zmaga się nawet co trzeci dorosły Polak. Choć często bagatelizujemy brak snu,…
CZYTAJ

Upały a choroby układu krążenia – jak dbać o serce w gorące dni?

Wysokie temperatury, choć dla wielu kojarzą się z letnim wypoczynkiem, mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia - zwłaszcza dla osób…
CZYTAJ

E-papierosy pod lupą dentysty: co dzieje się w jamie ustnej po vapowaniu?

Używanie e-papierosów zdobyło w ostatnich latach ogromną popularność, jako alternatywa dla tradycyjnego palenia tytoniu. Choć początkowo uważano je za mniej…
CZYTAJ

Dieta onkologiczna: fakty i mity

Jak pokazują badania aż 65% pacjentów onkologicznych traci na wadze jeszcze przed pierwszą wizytą u specjalisty, a w trakcie leczenia…
CZYTAJ

Światowy Dzień Mikrobiomu 2025: jesteśmy coraz bardziej zainteresowani mikrobiotą, ale nasza świadomość jest wciąż niewystarczająca

Z okazji Światowego Dnia Mikrobiomu warto przyjrzeć się rosnącemu zainteresowaniu społeczeństwa mikrobiotą i jej wpływem na zdrowie. Dane z trzeciej…
CZYTAJ

Dlaczego nazywamy jelita drugim mózgiem? „To właśnie tam powstaje do 95% serotoniny!”

Czy Twój brzuch wie więcej niż myślisz? Coraz częściej mówi się o jelitach nie tylko jako o centrum trawienia, ale…
CZYTAJ

Co warto wiedzieć o SPF? ABC wiedzy na temat letniej fotoprotekcji

Jakie są wakacyjne potrzeby skóry? Skuteczna ochrona przeciwsłoneczna, nawilżenie i regeneracja to podstawa osiągnięcia efektu pięknej i zdrowej cery latem.…
CZYTAJ

ZADBAJ O OBJĘTOŚĆ Z KOSMETYKAMI STAPIZ

Szukasz produktów, które pomogą Ci utrzymać dużą objętość włosów na dłuższy czas bez efektu obciążenia? Sprawdź te kosmetyki STAPIZ. Dzięki…
CZYTAJ

Mokate Cappuccino ZERO to doskonały wybór dla osób, które chcą cieszyć się smakiem kawy, dbając przy tym o zdrowie

Mokate Cappuccino ZERO to doskonały wybór dla osób, które chcą cieszyć się smakiem kawy, dbając przy tym o zdrowie. Bez…
CZYTAJ

Kiedy ból zębów sprawia, że odmawiasz sobie letnich przyjemności..

Lato od razu przywodzi na myśl wakacje, lody i chłodne napoje. Niestety, nie każdy może cieszyć się swobodnie tymi przyjemnościami.…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

5 powodów, by sięgać po owoce jagodowe. Dietetyczka Grupy LUX MED: „To nie tylko smak lata”

Truskawki, maliny, borówki czy jeżyny kojarzą nam się z letnim słońcem i…
CZYTAJ

Brak snu jak 0,5 promila alkoholu. Ekspertki o bezsenności

Bezsenność i zaburzenia snu to problem, z którym zmaga się nawet co…
CZYTAJ

Upały a choroby układu krążenia – jak dbać o serce w gorące dni?

Wysokie temperatury, choć dla wielu kojarzą się z letnim wypoczynkiem, mogą stanowić…
CZYTAJ

Dieta onkologiczna: fakty i mity

Jak pokazują badania aż 65% pacjentów onkologicznych traci na wadze jeszcze przed…
CZYTAJ

Światowy Dzień Mikrobiomu 2025: jesteśmy coraz bardziej zainteresowani mikrobiotą, ale nasza świadomość jest wciąż niewystarczająca

Z okazji Światowego Dnia Mikrobiomu warto przyjrzeć się rosnącemu zainteresowaniu społeczeństwa mikrobiotą…
CZYTAJ