Recepta na społeczne stereotypy dot. kobiecości



Polki i Polacy dokonują wyraźnego podziału cech zewnętrznych oraz wewnętrznych na te, które świadczą o kobiecości lub jej braku. Przeprowadzone w tym roku badanie opinii na zlecenie marki Gatta pokazało, że kobieta jest kobiecą, gdy na przykład posiada długie włosy, co najmniej poniżej ramion, a w jej zachowaniu przejawia się wrażliwość czy delikatność. Z kolei za niekobiece uważane jest owłosienie na ciele, a także dominacja czy siła. Jak radzić sobie z zakorzenionymi, społecznymi schematami? Oto kilka porad.

Wzorce nt. kobiecości mogą być transmitowane w rodzinie oraz gronie bliskich. Zgodnie z odpowiedziami z badania kampanii “Kobiecość to ja”, najważniejszymi osobami w życiu dla respondentek są mama i babcia, mające wpływ na wychowanie oraz postrzeganie przez kobietę świata. Ważną rolę odgrywa również społeczeństwo, w którym z pokolenia na pokolenie przekazywane są m.in. poglądy oraz przekonania. Należy również pamiętać o roli social mediów, stanowiących obecnie ważną przestrzeń do zbierania informacji, szczególnie dla młodych kobiet. Zatem, w jaki sposób możemy zmieniać przyjęte ramy kobiecości i przełamywać związane z tym stereotypy?

– Moim zdaniem na początku trzeba sobie uświadomić, że jako społeczeństwo przyczyniamy się do powstawania i utrzymywania stereotypów. Niemniej, mamy również realny wpływ na ich wyeliminowanie z naszego środowiska. We wprowadzaniu zmian skupmy się najpierw na sobie i naszym najbliższym otoczeniu. Pamiętajmy, że nawet małe działania w przyszłości mogą przynieść wiele korzyści dla naszego społeczeństwa, komentuje Magdalena Lamparska współtwórczyni Fundacji Gerlsy.

Apeluje, drogie Panie, nie każda z nas ma długie włosy, nie każda z nas ma idealną, gładką cerę i nosi rozmiar XS, ale ta różnorodność jest piękna. Nie potrzebujemy ukrywać się za filtrami na Instagramie, by móc powiedzieć o sobie, że jesteśmy kobiece. Drodzy Panowie, siła i odwaga nie powinna być dla Was oznaką braku kobiecości, ponieważ te cechy świadczą o zachowaniu i sposobie działania kobiet. Komplementujcie i wspierajcie swoje Panie w ich codziennych działaniach. Drobne zmiany w naszym zachowaniu, które nic nie kosztują, przyczynią się do skutecznego przełamywania stereotypów, które od lat obecne są wśród nas.

Definicja kobiecości w rozumieniu Polek i Polaków postrzegana jest przez pryzmat stereotypowych cech. Jak sugeruje 87% zbadanych Pań, poprzez narzucone społecznie poglądy i przekonania czują one presję, by równolegle być dobrą partnerką, mamą i pracownikiem przy zachowaniu “idealnego” wyglądu. W związku z tym, marka Gatta podkreśla, że nie powinna istnieć jedna definicja kobiecości.




– Kampania “Kobiecość to ja” jest naszym krokiem w stronę przełamywania utartych w społeczeństwie stereotypów. Uważamy, że kobiecość ma wiele twarzy, dlatego nie tworzymy jej kolejnej definicji. Poprzez wprowadzanie nowych tłumaczeń tego pojęcia, tworzymy kolejne stereotypy, które narzucane są nam, kobietom, podkreśla Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.

Przekonania nt. kobiecości zakorzeniały się w społeczeństwie polskim od wielu lat. Dokonanie zmian w postrzeganiu tego pojęcia, a w konsekwencji przełamanie utartych stereotypów jest możliwe, dzięki zaangażowaniu całego społeczeństwa.

===
O kampanii:

Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania).
Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą.
Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Fotouczulenia i reakcje fototoksyczne. Jak poradzić sobie z alergią na słońce?

Ekspozycja na światło słoneczne, choć niezbędna dla naszego zdrowia, w nadmiarze może prowadzić do niepożądanych reakcji skórnych, jak fotouczulenia i…
CZYTAJ

Ginekologia estetyczna – nie ma się czego wstydzić!

Poprawa wyglądu oraz funkcjonowania kobiecych okolic intymnych to główne cele zabiegów z obszaru ginekologii estetycznej. Szczególnie efektywnie działają w tym…
CZYTAJ

Polacy entuzjastami mody z drugiej ręki? Wraz z nadejściem nowego sezonu, Vinted sprawdza zwyczaje zakupowe nowej garderoby

Niemal połowa Polaków postrzega modę jako istotną formę auto ekspresji. Czesi i Słowacy mniej skupiają się na swoim wyglądzie. Ponad…
CZYTAJ

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o sercu – mimo niewielkiego rozmiaru, pracuje nieustannie przez całe nasze życie, pełniąc kluczową rolę w funkcjonowaniu organizmu


Ostatnia niedziela września na całym świecie obchodzona jest jako Światowy Dzień Serca – inicjatywa, której celem jest zwiększenie świadomości na…
CZYTAJ

Diagnoza: krótkowzroczność. Jak dbać o wzrok dziecka i spowolnić postęp wady?

Krótkowzroczność, jest coraz powszechniejszą wadą wzroku u dzieci i młodzieży. Jedną z jej najczęstszych przyczyn jest nadmierne wydłużenie osiowe gałki…
CZYTAJ

Trwa wyzwanie Healthy Cities. Każdy uczestnik to jedno posadzone drzewo

Trwa wyzwanie Healthy Cities, w ramach którego mieszkańcy 66 miast na prawach powiatu i pracownicy firm codziennie przemierzają minimum 6…
CZYTAJ

Jak dopasować aktywność fizyczną do swojego stylu życia i dlaczego to takie ważne? O poważnych konsekwencjach braku ruchu alarmują naukowcy

Prowadzimy siedzący tryb życia, sporo czasu spędzamy przed monitorami, a wyjście do sklepu czasami bywa jedyną aktywnością fizyczną w ciągu…
CZYTAJ

Wszechstronność i jesienne odmłodzenie Czego jeszcze nie wiesz o retinolu?

Retinol jest ulubieńcem świata beauty i absolutnym królem wszechstronności. Odmładza, regeneruje, normalizuje i … „naprawia” to, co w danym momencie…
CZYTAJ

Kwasy i moc natury Co warto wiedzieć o pielęgnacji skóry z trądzikiem różowatym?

Filarem efektywności w przypadku trądziku różowatego jest kompleksowe połączenie zastosowania leków, diety i właściwej pielęgnacji. Jesień to czas, kiedy skóra…
CZYTAJ

Zastosowanie sztucznej inteligencji w medycynie. Jakie są korzyści dla pacjentów i lekarzy?

Rozwój sztucznej inteligencji w medycynie, w tym w kardiologii, staje się coraz bardziej widoczny. Jakie możliwości oferuje AI w porównaniu…
CZYTAJ

Nie ma pięknego uśmiechu bez zdrowych dziąseł! Dowiedz się, jak dbać o dziąsła i czego unikać, aby im nie szkodzić.

Piękny i zdrowy uśmiech najczęściej kojarzy się z białymi, równymi zębami. Myśląc o pielęgnacji jamy ustnej, również pierwsze skojarzenie koncentruje…
CZYTAJ

Anti-aging w tandemie Duety składników dla jesiennego odmłodzenia

Anti-aging to jeden z priorytetów jesieni. Nasza skóra wciąż odczuwa konsekwencje letnich szaleństw, a już na horyzoncie pojawiają się Święta…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Fotouczulenia i reakcje fototoksyczne. Jak poradzić sobie z alergią na słońce?

Ekspozycja na światło słoneczne, choć niezbędna dla naszego zdrowia, w nadmiarze może…
CZYTAJ

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o sercu – mimo niewielkiego rozmiaru, pracuje nieustannie przez całe nasze życie, pełniąc kluczową rolę w funkcjonowaniu organizmu


Ostatnia niedziela września na całym świecie obchodzona jest jako Światowy Dzień Serca…
CZYTAJ

Jak dopasować aktywność fizyczną do swojego stylu życia i dlaczego to takie ważne? O poważnych konsekwencjach braku ruchu alarmują naukowcy

Prowadzimy siedzący tryb życia, sporo czasu spędzamy przed monitorami, a wyjście do…
CZYTAJ

Zastosowanie sztucznej inteligencji w medycynie. Jakie są korzyści dla pacjentów i lekarzy?

Rozwój sztucznej inteligencji w medycynie, w tym w kardiologii, staje się coraz…
CZYTAJ

Migrena wymaga leczenia – Europejski Dzień Migreny

Chociaż z migreną zmaga się już ponad 8 milionów osób w Polsce,…
CZYTAJ