O powodach braku poczucia kobiecości wśród Polek



Polki i Polacy postrzegają kobiecość przez pryzmat zarówno cech wewnętrznych, takich jak osobowość i charakter, a także zewnętrznych związanych z wyglądem. Utarte w społeczeństwie przekonania, będące silnie zakorzenionymi stereotypami, mają wpływ na poziom poczucia kobiecości przez Polki. Wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research jasno pokazują, że tylko 38% kobiet w społeczeństwie polskim czuje się zdecydowanie kobieco. O powodach niskiego poczuciach kobiecości mowa w ogólnopolskiej, społecznej kampanii marki Gatta pt. “Kobiecość to ja”.

Dlaczego kobiety w społeczeństwie polskim nie czują się kobieco? Deklarowane przez Panie powody niskiego poziomu lub braku postrzegania siebie w kategorii kobiecej kobiety można, podobnie jak w przypadku ogólnego postrzegania kobiecości w społeczeństwie, rozróżnić na te determinowane przez cechy zewnętrzne jak i wewnętrzne. Najczęściej wskazywanym powodem jest niezadowolenie z własnego wyglądu, tak podkreśla 24% Pań. W kategorii cech zewnętrznych 20% tłumaczy, że ich kobiecość zachwiana jest z powodu nadwagi, 17% sugeruje, że jest to wynik zaniedbania, a dla 5% przyczyną jest wygląd ciała po ciąży. Problem stanowi również niska samoocena, którą deklaruje 22% kobiet w społeczeństwie polskim.




Niemniej, poczucie kobiecości wśród Polek zmienia się wraz z wiekiem – im starsza jest kobieta, tym częściej określa siebie jako kobiecą. Nie tylko wiek jest czynnikiem determinującym poczucie kobiecości w naszym społeczeństwie. Z deklaracji Pań wynika, że otrzymane od innych osób komplementy pozytywnie wpływają na ich poczucie wartości. Ważnym czynnikiem jest również samopoczucie, a także satysfakcja z życia – im większy jej poziom, tym Panie czują się bardziej kobieco, niezależnie od wyglądu czy ubioru. – Chciałabym, aby coraz więcej nas, czyli kobiet, z większą śmiałością potrafiło powiedzieć, że czuje się kobieco. Doskonale wiem, że wcale nie jest to proste, ponieważ wciąż silnie zarysowane są w naszym społeczeństwie przekonania o kobiecości, jednak to nasza rola i zadanie, aby zmieniać myślenie i obalać utarte stereotypy. Po to właśnie powstała kampania “Kobiecość to ja” – aby pokazywać Paniom, ale również Panom, że każda kobieta jest kobiecą i nie istnieje jedyna słuszna definicja kobiecości, podkreśla Małgorzata Barton, marketing manager marki Gatta.

Dodaje, sprawienie komplementu nic nie kosztuje, wymaga jedynie odrobinę chęci. Dlaczego więc nie powiedzieć naszym bliskim kobietom, że do twarzy im w sukience, że wykonują fantastyczną pracę lub inspirują nas do działania? Ten przekaz kieruję do wszystkich, kobiety mogą otrzymywać komplementy nie tylko od mężczyzn, kobieta kobieca również może powiedzieć coś miłego do swojej bliskiej koleżanki czy siostry.

Jak wynika z przeprowadzonego w tym roku badania, Polki nie czują się kobiece w zakresie zarówno cech zewnętrznych (wyglądu), jak i wewnętrznych (samooceny). Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” marka Gatta zwraca uwagę całego społeczeństwa, że definicji kobiecości jest tyle ile osób na świecie, co oznacza, że każda kobieta zasługuje by być określana mianem kobiecej.

===
O kampanii:

Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania).
Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą.
Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Profesor Andrzej Bochenek nie promuje żadnych leków ani suplementów – ostrzega przed oszustwem!

W trosce o zdrowie pacjentów oraz w odpowiedzi na liczne sygnały dotyczące nieuczciwego wykorzystywania wizerunku profesora Andrzeja Bochenka, kardiochirurg z…
CZYTAJ

Dbaj o swoje znamiona – dlaczego warto wykonać dermatoskopię i chronić skórę przed słońcem?

Latem chętniej wystawiamy skórę na słońce, spędzając wolne chwile na świeżym powietrzu. Warto jednak pamiętać, że ekspozycja na promieniowanie UV…
CZYTAJ

Nawilżenie, fotoprotekcja i wyrównanie kolorytu skóry-Co spakować do wakacyjnej kosmetyczki?

Lipiec to synonim wakacji i wyjątkowej, letniej atmosfery… zwiastun podróży, chwil na plaży i wśród malowniczych górskich szczytów. To już za…
CZYTAJ

5 powodów, by sięgać po owoce jagodowe. Dietetyczka Grupy LUX MED: „To nie tylko smak lata”

Truskawki, maliny, borówki czy jeżyny kojarzą nam się z letnim słońcem i słodkim smakiem dzieciństwa. Jednak owoce jagodowe to coś…
CZYTAJ

Higienistka stomatologiczna ostrzega: pomijanie wieczornego mycia zębów z aparatem ortodontycznym to poważny błąd!

Decyzja o podjęciu leczenia ortodontycznego to ważny krok w kierunku osiągnięcia wymarzonego, zdrowego uśmiechu. Jednak wraz z założeniem aparatu pojawiają…
CZYTAJ

Brak snu jak 0,5 promila alkoholu. Ekspertki o bezsenności

Bezsenność i zaburzenia snu to problem, z którym zmaga się nawet co trzeci dorosły Polak. Choć często bagatelizujemy brak snu,…
CZYTAJ

Upały a choroby układu krążenia – jak dbać o serce w gorące dni?

Wysokie temperatury, choć dla wielu kojarzą się z letnim wypoczynkiem, mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia - zwłaszcza dla osób…
CZYTAJ

E-papierosy pod lupą dentysty: co dzieje się w jamie ustnej po vapowaniu?

Używanie e-papierosów zdobyło w ostatnich latach ogromną popularność, jako alternatywa dla tradycyjnego palenia tytoniu. Choć początkowo uważano je za mniej…
CZYTAJ

Dieta onkologiczna: fakty i mity

Jak pokazują badania aż 65% pacjentów onkologicznych traci na wadze jeszcze przed pierwszą wizytą u specjalisty, a w trakcie leczenia…
CZYTAJ

Światowy Dzień Mikrobiomu 2025: jesteśmy coraz bardziej zainteresowani mikrobiotą, ale nasza świadomość jest wciąż niewystarczająca

Z okazji Światowego Dnia Mikrobiomu warto przyjrzeć się rosnącemu zainteresowaniu społeczeństwa mikrobiotą i jej wpływem na zdrowie. Dane z trzeciej…
CZYTAJ

Dlaczego nazywamy jelita drugim mózgiem? „To właśnie tam powstaje do 95% serotoniny!”

Czy Twój brzuch wie więcej niż myślisz? Coraz częściej mówi się o jelitach nie tylko jako o centrum trawienia, ale…
CZYTAJ

Co warto wiedzieć o SPF? ABC wiedzy na temat letniej fotoprotekcji

Jakie są wakacyjne potrzeby skóry? Skuteczna ochrona przeciwsłoneczna, nawilżenie i regeneracja to podstawa osiągnięcia efektu pięknej i zdrowej cery latem.…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Profesor Andrzej Bochenek nie promuje żadnych leków ani suplementów – ostrzega przed oszustwem!

W trosce o zdrowie pacjentów oraz w odpowiedzi na liczne sygnały dotyczące…
CZYTAJ

Dbaj o swoje znamiona – dlaczego warto wykonać dermatoskopię i chronić skórę przed słońcem?

Latem chętniej wystawiamy skórę na słońce, spędzając wolne chwile na świeżym powietrzu.…
CZYTAJ

5 powodów, by sięgać po owoce jagodowe. Dietetyczka Grupy LUX MED: „To nie tylko smak lata”

Truskawki, maliny, borówki czy jeżyny kojarzą nam się z letnim słońcem i…
CZYTAJ

Brak snu jak 0,5 promila alkoholu. Ekspertki o bezsenności

Bezsenność i zaburzenia snu to problem, z którym zmaga się nawet co…
CZYTAJ

Upały a choroby układu krążenia – jak dbać o serce w gorące dni?

Wysokie temperatury, choć dla wielu kojarzą się z letnim wypoczynkiem, mogą stanowić…
CZYTAJ