O powodach braku poczucia kobiecości wśród Polek



Polki i Polacy postrzegają kobiecość przez pryzmat zarówno cech wewnętrznych, takich jak osobowość i charakter, a także zewnętrznych związanych z wyglądem. Utarte w społeczeństwie przekonania, będące silnie zakorzenionymi stereotypami, mają wpływ na poziom poczucia kobiecości przez Polki. Wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research jasno pokazują, że tylko 38% kobiet w społeczeństwie polskim czuje się zdecydowanie kobieco. O powodach niskiego poczuciach kobiecości mowa w ogólnopolskiej, społecznej kampanii marki Gatta pt. “Kobiecość to ja”.

Dlaczego kobiety w społeczeństwie polskim nie czują się kobieco? Deklarowane przez Panie powody niskiego poziomu lub braku postrzegania siebie w kategorii kobiecej kobiety można, podobnie jak w przypadku ogólnego postrzegania kobiecości w społeczeństwie, rozróżnić na te determinowane przez cechy zewnętrzne jak i wewnętrzne. Najczęściej wskazywanym powodem jest niezadowolenie z własnego wyglądu, tak podkreśla 24% Pań. W kategorii cech zewnętrznych 20% tłumaczy, że ich kobiecość zachwiana jest z powodu nadwagi, 17% sugeruje, że jest to wynik zaniedbania, a dla 5% przyczyną jest wygląd ciała po ciąży. Problem stanowi również niska samoocena, którą deklaruje 22% kobiet w społeczeństwie polskim.




Niemniej, poczucie kobiecości wśród Polek zmienia się wraz z wiekiem – im starsza jest kobieta, tym częściej określa siebie jako kobiecą. Nie tylko wiek jest czynnikiem determinującym poczucie kobiecości w naszym społeczeństwie. Z deklaracji Pań wynika, że otrzymane od innych osób komplementy pozytywnie wpływają na ich poczucie wartości. Ważnym czynnikiem jest również samopoczucie, a także satysfakcja z życia – im większy jej poziom, tym Panie czują się bardziej kobieco, niezależnie od wyglądu czy ubioru. – Chciałabym, aby coraz więcej nas, czyli kobiet, z większą śmiałością potrafiło powiedzieć, że czuje się kobieco. Doskonale wiem, że wcale nie jest to proste, ponieważ wciąż silnie zarysowane są w naszym społeczeństwie przekonania o kobiecości, jednak to nasza rola i zadanie, aby zmieniać myślenie i obalać utarte stereotypy. Po to właśnie powstała kampania “Kobiecość to ja” – aby pokazywać Paniom, ale również Panom, że każda kobieta jest kobiecą i nie istnieje jedyna słuszna definicja kobiecości, podkreśla Małgorzata Barton, marketing manager marki Gatta.

Dodaje, sprawienie komplementu nic nie kosztuje, wymaga jedynie odrobinę chęci. Dlaczego więc nie powiedzieć naszym bliskim kobietom, że do twarzy im w sukience, że wykonują fantastyczną pracę lub inspirują nas do działania? Ten przekaz kieruję do wszystkich, kobiety mogą otrzymywać komplementy nie tylko od mężczyzn, kobieta kobieca również może powiedzieć coś miłego do swojej bliskiej koleżanki czy siostry.

Jak wynika z przeprowadzonego w tym roku badania, Polki nie czują się kobiece w zakresie zarówno cech zewnętrznych (wyglądu), jak i wewnętrznych (samooceny). Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” marka Gatta zwraca uwagę całego społeczeństwa, że definicji kobiecości jest tyle ile osób na świecie, co oznacza, że każda kobieta zasługuje by być określana mianem kobiecej.

===
O kampanii:

Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania).
Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą.
Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Nadciśnienie tętnicze – cichy zabójca Twojego mózgu i serca. Ta choroba zwiększa ryzyko wystąpienia udaru aż czterokrotnie!

Blisko 1/3 dorosłych Polaków choruje na nadciśnienie tętnicze, przy czym ponad 20% kobiet i 40% mężczyzn nie zdaje sobie z…
CZYTAJ

5 faktów o nadciśnieniu, które powinien znać każdy Polak

Nadciśnienie tętnicze to podstępna choroba, która dotyka już ponad 11 milionów Polaków! Niestety leczy się tylko 1/3 z nich. Nadciśnienie…
CZYTAJ

Jak spowolnić wskazówki zegara? Duet: ceramidy i peptydy dla odmłodzenia skóry

Jednym z najważniejszych wyzwań dla skóry o każdej porze roku zdecydowanie jest zapobieganie objawom upływającego czasu. Kosmetolodzy podkreślają, że kluczowa…
CZYTAJ

„Prawdziwy mężczyzna”, czyli jaki?

Prawdziwy mężczyzna nie płacze, dominuje, ma przyzwolenie na bycie bezwzględnym i agresywnym – ale czy na pewno? Mimo że sytuacja…
CZYTAJ

Witamy wiosenną symfonię smaków

Wraz z nadejściem wiosny natura budzi się do życia, przynosząc ze sobą świeżość, kolorowe pejzaże i bogactwo aromatów. To idealny…
CZYTAJ

Siekane kotleciki z kurczaka z kolorowym ryżem

Siekane kotleciki z kurczaka mają złocisty kolor, są chrupiące i pełne wartościowych dodatków, np. w postaci marchewki czy cukinii. Podane…
CZYTAJ

Maj miesiącem mierzenia ciśnienia tętniczego krwi. Jak prawidłowo to robić, jakie są najczęstsze błędy i jak ich unikać?

Nadciśnienie tętnicze jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych czynników zwiększających ryzyko wielu chorób wpływających zarówno na długość naszego życia, jak i…
CZYTAJ

Nadmierne, intensywne szczotkowanie zębów – nie rób tego, to szkodzi zębom!

Nadmierne szczotkowanie zębów wydaje się nieszkodliwym nawykiem, ale w rzeczywistości może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Zbyt intensywne lub zbyt…
CZYTAJ

Łokieć tenisisty – problem nie tylko sportowców

Choć nazwa „łokieć tenisisty” kojarzy się ze sportem, a wręcz z bardzo konkretną dyscypliną, okazuje się, że problem ten dotyczy…
CZYTAJ

Rozpoczęcie prac nad pierwszym w Polsce Regionalnym Planem Adaptacji do Zmian Klimatu

Adaptacja do zmian klimatu to proces dostosowywania się społeczeństw, ekosystemów i gospodarek do zmian warunków klimatycznych, które już występują lub…
CZYTAJ

4. edycja kampanii #lubiesiebie – relacja ze spotkania prasowego z udziałem ambasadorek

W nowo otwartej śródziemnomorskiej restauracji PRIMITIVO Kuchnia i Wino przy ulicy Waliców 13 w Warszawie, odbyło się spotkanie prasowe z…
CZYTAJ

Tydzień dla serca, jak dbać o ten najważniejszy organ

17.04-24.04.2024 r. obchodzimy Tydzień dla Serca. To doskonała okazja, by nie tylko poszerzyć swoją wiedzę na temat tego wyjątkowego i…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Nadciśnienie tętnicze – cichy zabójca Twojego mózgu i serca. Ta choroba zwiększa ryzyko wystąpienia udaru aż czterokrotnie!

Blisko 1/3 dorosłych Polaków choruje na nadciśnienie tętnicze, przy czym ponad 20%…
CZYTAJ

5 faktów o nadciśnieniu, które powinien znać każdy Polak

Nadciśnienie tętnicze to podstępna choroba, która dotyka już ponad 11 milionów Polaków!…
CZYTAJ

„Prawdziwy mężczyzna”, czyli jaki?

Prawdziwy mężczyzna nie płacze, dominuje, ma przyzwolenie na bycie bezwzględnym i agresywnym…
CZYTAJ

Maj miesiącem mierzenia ciśnienia tętniczego krwi. Jak prawidłowo to robić, jakie są najczęstsze błędy i jak ich unikać?

Nadciśnienie tętnicze jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych czynników zwiększających ryzyko wielu chorób…
CZYTAJ

Łokieć tenisisty – problem nie tylko sportowców

Choć nazwa „łokieć tenisisty” kojarzy się ze sportem, a wręcz z bardzo…
CZYTAJ