O powodach braku poczucia kobiecości wśród Polek



Polki i Polacy postrzegają kobiecość przez pryzmat zarówno cech wewnętrznych, takich jak osobowość i charakter, a także zewnętrznych związanych z wyglądem. Utarte w społeczeństwie przekonania, będące silnie zakorzenionymi stereotypami, mają wpływ na poziom poczucia kobiecości przez Polki. Wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research jasno pokazują, że tylko 38% kobiet w społeczeństwie polskim czuje się zdecydowanie kobieco. O powodach niskiego poczuciach kobiecości mowa w ogólnopolskiej, społecznej kampanii marki Gatta pt. “Kobiecość to ja”.

Dlaczego kobiety w społeczeństwie polskim nie czują się kobieco? Deklarowane przez Panie powody niskiego poziomu lub braku postrzegania siebie w kategorii kobiecej kobiety można, podobnie jak w przypadku ogólnego postrzegania kobiecości w społeczeństwie, rozróżnić na te determinowane przez cechy zewnętrzne jak i wewnętrzne. Najczęściej wskazywanym powodem jest niezadowolenie z własnego wyglądu, tak podkreśla 24% Pań. W kategorii cech zewnętrznych 20% tłumaczy, że ich kobiecość zachwiana jest z powodu nadwagi, 17% sugeruje, że jest to wynik zaniedbania, a dla 5% przyczyną jest wygląd ciała po ciąży. Problem stanowi również niska samoocena, którą deklaruje 22% kobiet w społeczeństwie polskim.




Niemniej, poczucie kobiecości wśród Polek zmienia się wraz z wiekiem – im starsza jest kobieta, tym częściej określa siebie jako kobiecą. Nie tylko wiek jest czynnikiem determinującym poczucie kobiecości w naszym społeczeństwie. Z deklaracji Pań wynika, że otrzymane od innych osób komplementy pozytywnie wpływają na ich poczucie wartości. Ważnym czynnikiem jest również samopoczucie, a także satysfakcja z życia – im większy jej poziom, tym Panie czują się bardziej kobieco, niezależnie od wyglądu czy ubioru. – Chciałabym, aby coraz więcej nas, czyli kobiet, z większą śmiałością potrafiło powiedzieć, że czuje się kobieco. Doskonale wiem, że wcale nie jest to proste, ponieważ wciąż silnie zarysowane są w naszym społeczeństwie przekonania o kobiecości, jednak to nasza rola i zadanie, aby zmieniać myślenie i obalać utarte stereotypy. Po to właśnie powstała kampania “Kobiecość to ja” – aby pokazywać Paniom, ale również Panom, że każda kobieta jest kobiecą i nie istnieje jedyna słuszna definicja kobiecości, podkreśla Małgorzata Barton, marketing manager marki Gatta.

Dodaje, sprawienie komplementu nic nie kosztuje, wymaga jedynie odrobinę chęci. Dlaczego więc nie powiedzieć naszym bliskim kobietom, że do twarzy im w sukience, że wykonują fantastyczną pracę lub inspirują nas do działania? Ten przekaz kieruję do wszystkich, kobiety mogą otrzymywać komplementy nie tylko od mężczyzn, kobieta kobieca również może powiedzieć coś miłego do swojej bliskiej koleżanki czy siostry.

Jak wynika z przeprowadzonego w tym roku badania, Polki nie czują się kobiece w zakresie zarówno cech zewnętrznych (wyglądu), jak i wewnętrznych (samooceny). Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” marka Gatta zwraca uwagę całego społeczeństwa, że definicji kobiecości jest tyle ile osób na świecie, co oznacza, że każda kobieta zasługuje by być określana mianem kobiecej.

===
O kampanii:

Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania).
Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą.
Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

UNICEF dostarcza ratującą życie pomoc, aby wesprzeć rodziny, które uciekły do Polski przed wojną w Ukrainie

UNICEF dostarcza ratującą życie pomoc, aby wesprzeć rodziny, które uciekły do Polski przed wojną w Ukrainie. Pomoc humanitarna najbardziej potrzebującym…
CZYTAJ

Objętość, elastyczność i zdrowy wygląd 3 wyzwania dla delikatnych włosów

Pielęgnacja i stylizacja włosów cienkich, delikatnych lub pozbawionych objętości to prawdziwe wyzwanie. Eksperci wskazują na perfekcyjne działanie protein, keratyny i…
CZYTAJ

Magia Kina Pokaz najnowszej kolekcji Deni Cler wiosna/lato 2023

„Magia kina” - to tytuł najnowszej kolekcji Deni Cler na sezon wiosna/lato 2023, której premiera odbyła się 26 stycznia w…
CZYTAJ

SUPER KONKURS: Wygraj kieszonkowe od MAOAM!

Marka MAOAM zaprasza wszystkich fanów soczystych i owocowych gum rozpuszczalnych do udziału w ogólnopolskim konkursie, w którym do wygrania jest…
CZYTAJ

TikTok gra razem z WOŚP!

TikTok po raz pierwszy oficjalnie dołącza do Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i zachęca wszystkich swoich użytkowników do wzięcia udziału…
CZYTAJ

Kurze łapki potrafią postarzyć twarz o kilka lat. Jak skutecznie im zapobiegać i się z nimi rozprawić!

Kurze łapki potrafią postarzyć twarz o kilka lat. Jak skutecznie im zapobiegać i się z nimi rozprawić, aby zachować dłużej…
CZYTAJ

Czym są suplementy diety i czy warto z nich korzystać?

Tempo naszego życia sukcesywnie wzrasta. Chronicznie cierpimy na brak czasu, co przekłada się na nasze zdrowie i samopoczucie. Na stan…
CZYTAJ

Uzdrowisko Ustroń na ferie– wyjątkowe połączenie przyrody, modernizmu i historii

Ustroń to miejscowość, która słynie przede wszystkim z górskich pejzaży oraz leczniczych zasobów solanki i borowiny, a wraz z nadejściem…
CZYTAJ

Czas na owoce morza! Krewetki z chorizo, pomidorami i smażone boczniaki

Czas na owoce morza! Zasmakuj krewetek w wariancie wytrawnym i na ostro. Krewetki to rarytas, który przywodzi na myśl wakacyjny…
CZYTAJ

5 pytań o przeszczepy, które warto sobie zadać

Transplantologia to niezwykle ważna dziedzina nauk medycznych, która bardzo często jest jedynym sposobem na uratowanie czyjegoś życia. 26 stycznia obchodzimy…
CZYTAJ

Trendy w branży beauty – podsumowanie 2022 roku, co będzie na topie w 2023 roku

Branża beauty stanowi spory segment rynku światowego. Kosmetyki pielęgnacyjne, kosmetyki do makijażu oraz do higieny osobistej… Nic dziwnego, że globalną wartość…
CZYTAJ

5 porad jak wybrać idealny rower dla siebie

Wybór roweru dla siebie to zadanie, które warto bardzo dokładnie przemyśleć. Przed zakupem należy zastanowić się nie tylko nad tym,…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

5 pytań o przeszczepy, które warto sobie zadać

Transplantologia to niezwykle ważna dziedzina nauk medycznych, która bardzo często jest jedynym…
CZYTAJ

Brawura na bok, start od rozgrzewki. W te ferie na nartach jeżdżę bezpiecznie

Ferie to dla wielu z nas czas zimowego szaleństwa na nartach czy…
CZYTAJ

Babciu, Dziadku – zadbaj o swoje zdrowie, czyli o profilaktyce dla seniora

Już w najbliższy weekend, 21. i 22. stycznia obchodzimy Dzień Babci i…
CZYTAJ

Aktywność fizyczna kluczem do wzmocnienia wydajności mózgu ASICS przedstawia wyniki przełomowego eksperymentu

Badania ASICS pokazują, że regularne ćwiczenia zwiększają możliwości ludzkiego mózgu. W przełomowym,…
CZYTAJ

Sezon grypowy w pełni. Jak wzmacniać odporność organizmu? Co warto wiedzieć na temat grypy?

Jesteśmy w okres zwiększonej liczby infekcji dotyczących dróg oddechowych. W tym roku…
CZYTAJ