O powodach braku poczucia kobiecości wśród Polek



Polki i Polacy postrzegają kobiecość przez pryzmat zarówno cech wewnętrznych, takich jak osobowość i charakter, a także zewnętrznych związanych z wyglądem. Utarte w społeczeństwie przekonania, będące silnie zakorzenionymi stereotypami, mają wpływ na poziom poczucia kobiecości przez Polki. Wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research jasno pokazują, że tylko 38% kobiet w społeczeństwie polskim czuje się zdecydowanie kobieco. O powodach niskiego poczuciach kobiecości mowa w ogólnopolskiej, społecznej kampanii marki Gatta pt. “Kobiecość to ja”.

Dlaczego kobiety w społeczeństwie polskim nie czują się kobieco? Deklarowane przez Panie powody niskiego poziomu lub braku postrzegania siebie w kategorii kobiecej kobiety można, podobnie jak w przypadku ogólnego postrzegania kobiecości w społeczeństwie, rozróżnić na te determinowane przez cechy zewnętrzne jak i wewnętrzne. Najczęściej wskazywanym powodem jest niezadowolenie z własnego wyglądu, tak podkreśla 24% Pań. W kategorii cech zewnętrznych 20% tłumaczy, że ich kobiecość zachwiana jest z powodu nadwagi, 17% sugeruje, że jest to wynik zaniedbania, a dla 5% przyczyną jest wygląd ciała po ciąży. Problem stanowi również niska samoocena, którą deklaruje 22% kobiet w społeczeństwie polskim.




Niemniej, poczucie kobiecości wśród Polek zmienia się wraz z wiekiem – im starsza jest kobieta, tym częściej określa siebie jako kobiecą. Nie tylko wiek jest czynnikiem determinującym poczucie kobiecości w naszym społeczeństwie. Z deklaracji Pań wynika, że otrzymane od innych osób komplementy pozytywnie wpływają na ich poczucie wartości. Ważnym czynnikiem jest również samopoczucie, a także satysfakcja z życia – im większy jej poziom, tym Panie czują się bardziej kobieco, niezależnie od wyglądu czy ubioru. – Chciałabym, aby coraz więcej nas, czyli kobiet, z większą śmiałością potrafiło powiedzieć, że czuje się kobieco. Doskonale wiem, że wcale nie jest to proste, ponieważ wciąż silnie zarysowane są w naszym społeczeństwie przekonania o kobiecości, jednak to nasza rola i zadanie, aby zmieniać myślenie i obalać utarte stereotypy. Po to właśnie powstała kampania “Kobiecość to ja” – aby pokazywać Paniom, ale również Panom, że każda kobieta jest kobiecą i nie istnieje jedyna słuszna definicja kobiecości, podkreśla Małgorzata Barton, marketing manager marki Gatta.

Dodaje, sprawienie komplementu nic nie kosztuje, wymaga jedynie odrobinę chęci. Dlaczego więc nie powiedzieć naszym bliskim kobietom, że do twarzy im w sukience, że wykonują fantastyczną pracę lub inspirują nas do działania? Ten przekaz kieruję do wszystkich, kobiety mogą otrzymywać komplementy nie tylko od mężczyzn, kobieta kobieca również może powiedzieć coś miłego do swojej bliskiej koleżanki czy siostry.

Jak wynika z przeprowadzonego w tym roku badania, Polki nie czują się kobiece w zakresie zarówno cech zewnętrznych (wyglądu), jak i wewnętrznych (samooceny). Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” marka Gatta zwraca uwagę całego społeczeństwa, że definicji kobiecości jest tyle ile osób na świecie, co oznacza, że każda kobieta zasługuje by być określana mianem kobiecej.

===
O kampanii:

Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania).
Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą.
Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Słońce wrogiem młodej i gładkiej skóry! Dowiedz się co to jest fotostarzenie, dlaczego słońce „topi” kolagen i czy można temu zapobiec

Lato widać już na horyzoncie. Wszystkie portale, jak co roku o tej porze, obowiązkowo publikują „ABC bezpiecznego opalania”, a w…
CZYTAJ

Jak szybko zapuścić włosy? Najlepsze sposoby polecane przez trychologa

Długie, gęste włosy od zawsze były symbolem piękna i atrakcyjności. Dlatego nie dziwi fakt, że wiele osób pragnie zapuścić je…
CZYTAJ

E-papierosy a zdrowie. Sprawdź, jakie są fakty i mity na ten temat

Światowy Dzień Bez Tytoniu, obchodzony 31 maja, to doskonała okazja do zwrócenia uwagi na wpływ e-papierosów na zdrowie. W ostatnich…
CZYTAJ

Brwi pełne blasku: Dowiedz się, dlaczego laminacja jest nowym hitem w pielęgnacji brwi

Niektóre trendy w świecie urody są przełomowe, a laminacja brwi jest jednym z nich. Ta innowacyjna metoda pielęgnacji brwi zdobywa…
CZYTAJ

Dlaczego warto pójść do ginekologa na NFZ?

Opieka zdrowotna jest niezwykle istotna dla utrzymania naszego dobrostanu, a regularne wizyty u specjalistów są nieodzowne dla zapobiegania chorobom i…
CZYTAJ

Serum do twarzy z witaminą C

Witamina C wykazuje silne działanie przeciwutleniające. To oznacza, że chroni tkanki przed stresem oksydacyjnym. Regeneruje cerę i działa delikatnie rozjaśniająco.…
CZYTAJ

Niebieska żywność – poznaj najciekawsze przepisy z różnych zakątków świata! – Mule w śmietanie po norwesku

Niebieska żywność – wbrew nazwie nie oznacza jedzenia w odcieniach błękitu. To termin odnoszący się do pożywienia pochodzącego z mórz,…
CZYTAJ

Niebieska żywność – poznaj najciekawsze przepisy z różnych zakątków świata! – Morszczuk po baskijsku

Niebieska żywność – wbrew nazwie nie oznacza jedzenia w odcieniach błękitu. To termin odnoszący się do pożywienia pochodzącego z mórz,…
CZYTAJ

Niebieska żywność – poznaj najciekawsze przepisy z różnych zakątków świata! – Pieczony sandacz

Niebieska żywność – wbrew nazwie nie oznacza jedzenia w odcieniach błękitu. To termin odnoszący się do pożywienia pochodzącego z mórz,…
CZYTAJ

Niebieska żywność – poznaj najciekawsze przepisy z różnych zakątków świata! – Smażone krewetki królewskie

Niebieska żywność – wbrew nazwie nie oznacza jedzenia w odcieniach błękitu. To termin odnoszący się do pożywienia pochodzącego z mórz,…
CZYTAJ

Lato pod znakiem Gatta z nową kolekcją strojów kąpielowych

Dla mniejszego i większego biustu, figury w rozmiarze S oraz XL, fanek minimalistycznych rozwiązań i bardziej wyraźnych, wzorzystych printów -…
CZYTAJ

Torebki by Eva Opłotny – tak wyjątkowe, jak Ty!

Chcesz wyróżnić się w tłumie podobnie ubranych osób? Przed Tobą ważna uroczystość i chcesz zaskoczyć gości swoim wyczuciem stylu i…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

E-papierosy a zdrowie. Sprawdź, jakie są fakty i mity na ten temat

Światowy Dzień Bez Tytoniu, obchodzony 31 maja, to doskonała okazja do zwrócenia…
CZYTAJ

Dlaczego warto pójść do ginekologa na NFZ?

Opieka zdrowotna jest niezwykle istotna dla utrzymania naszego dobrostanu, a regularne wizyty…
CZYTAJ

Zawał serca: 60 minut, które decydują o życiu! Wszystko, co powinieneś wiedzieć o zawale serca

Na zawał serca każdego roku umiera w Polsce ok. 15 tys. osób.…
CZYTAJ

Upalne lato to wyzwanie dla organizmu. Czy wiesz na co narażone są Twoje oczy?

Na wakacyjne miesiące czekamy z utęsknieniem. W końcu to czas pięknej pogody,…
CZYTAJ

„Czarne złoto” dla zdrowia i urody – skarb polskiej natury. Co warto wiedzieć o borowinie?

#Borowina nazywana niekiedy „czarnym złotem” należy do jednego ze skarbów polskiej przyrody.…
CZYTAJ