O różnicach w postrzeganiu kobiecości



Wśród kobiet w Polsce widnieje wyraźny podział postrzegania i poczucia kobiecości w zależności od wieku – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Gatta. W grupie między 30 a 39 r.ż. tylko 34% Pań deklaruje, że czuje się zdecydowanie kobieco, zaś w gronie kobiet po 50 r.ż. uważa tak już 47% z nich. Na pytania jak zmienia się postrzeganie kobiecości wraz z wiekiem, a także dlaczego Polki tak późno czują się kobieco odpowiada marka Gatta w kampanii “Kobiecość to ja”.

W społeczeństwie polskim niewielki odsetek Pań, bo tylko 38%, jasno określa siebie jako zdecydowanie kobiece. Na podstawie przeprowadzonych w tym roku wywiadów on-line metodą CAWI dowiedziono, że istnieje zależność między poczuciem kobiecości a wiekiem. Młodsze kobiety zdecydowanie rzadziej określają siebie mianem kobiecych niż bardziej dojrzała część Pań. Oznacza to, że wiek jest jednym z determinantów poczucia kobiecości wśród Polek.

Czym jest zatem kobiecość dla młodszej grupy kobiet w społeczeństwie, a jak jest ona postrzegana przez bardziej dojrzałą część Pań? Pierwsza grupa utożsamia swoją kobiecość z wyglądem, czyli zewnętrznymi cechami dostrzegalnymi na pierwszy rzut oka. Wzorców poszukuje w social mediach, gdzie obserwując inne kobiety chce się wpisać w ramy promowane na tych kanałach. Dla bardziej dojrzałych Pań wyznacznikiem są wartości czy przekonania, które kierują ich działaniami a także cechy osobowości i charakteru determinujące sposób zachowania i myślenia. Kobiecość, w rozumowaniu tej grupy kobiet, określana jest w zdecydowanej większości w sferze cech wewnętrznych.

– Warto na chwilę pochylić się nad wynikami badania i pomyśleć, z czego wynikają różnice w postrzeganiu kobiecości w naszym społeczeństwie. Dlaczego kobiety po 50 roku życia bardziej myślą o sobie jako kobiecych kobietach, w kategorii cech osobowości a dla kobiet 20 lat młodszych wyznacznikiem jest wygląd? Każdy z nas wie, że zmiany są naturalną konsekwencją rozwoju. Zmienia się otoczenie, środowisko, zmieniają się też nasze poglądy czy zachowanie. Wystarczy spojrzeć np. na nas i naszych rodziców. Z całą pewnością nieraz złapaliśmy się na tym, że nasze spostrzeżenia czy tok rozumowania były zupełnie odmienne. W moim odczuciu, różnice w postrzeganiu kobiecości można tłumaczyć po prostu różnicami pokoleniowymi, tłumaczy Sandra Hajduk-Popińska, dziennikarka.

Dodaje: oczywiście to dobrze, że różnimy się w rozumieniu tej kobiecości. Kluczowe jest, żeby nie bazować na schematach czy wzorcach definiując własną kobiecość, po to, aby nie przywiązywać się do stereotypów związanych z jej postrzeganiem.




Co jest powodem postrzegania kobiecości wyłącznie poprzez wygląd lub cechy wewnętrzne? – Wzorce czy schematy przekazywane są z pokolenia na pokolenie przez bliskich, jak również środowisko, w którym obcujemy. W rodzinie nasze mamy, babcie, ale i nie tylko, bo domyślam się, że również i męska część, przekazywali nam swoje racje na temat np. “kobiecego wyglądu czy zachowania”. To jeden z mechanizmów, poprzez który powstaje stereotyp, a następnie jest zakorzeniany w społeczeństwie. Wpajane nam przekonania zostają w naszych umysłach, powodując, że mimowolnie kierujemy się nimi i uznajemy je za poprawne i jedynie słuszne. Zatem, czy jesteśmy w stanie określić, dlaczego kobiecość definiujemy głównie przez pryzmat rozmiaru XS, długich zadbanych włosów, wrażliwości i delikatności? Takie ramy przekazywane są nam już od wielu pokoleń, dlatego tak mocno zakorzeniły się w naszych umysłach i społeczeństwie, wyjaśnia Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.

Dodaje, dlatego w zainicjowanej przez nas w tym roku kampanii “Kobiecość to ja” konsekwentnie przełamujemy społeczne stereotypy. Zwracamy się z komunikatem nie tylko do kobiet, ale do całego społeczeństwa, informując, że kobieta jest kobieca niezależnie od wieku czy sytuacji w jakiej się znajduje – jeśli jesteś kobietą, jesteś kobieca, zawsze!

Wyniki badania pokazują, jak dużą “moc” ma stereotyp zakorzeniony od lat w społeczeństwie i jak silnie oddziałuje on na postrzeganie kobiecości przez #Polki. Marka Gatta poprzez kampanię “Kobiecość to ja” zwraca uwagę, że przekazywane z pokolenia na pokolenia racje zakorzeniają się w społeczeństwie. W konsekwencji utrwalają się w naszych umysłach, tworząc stereotyp, który później przejawia się w myśleniu czy sposobie zachowania, co potwierdzają wyniki badania opinii.

===
O kampanii:
Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania). Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą. Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Odmładzanie uśmiechem? Oczywiście! Zdrowy i piękny uśmiech może odmłodzić twarz nawet o kilkanaście lat. Co to jest odbudowa uśmiechu i jak się za to zabrać?

Utarło się, że dłonie są wizytówką człowieka i wiele o nim mówią. Tymczasem to właśnie zdrowy i piękny uśmiech jest…
CZYTAJ

„Wszystkiego najlepszego. Z Piątnicy, no bo skąd” – świąteczna kampania OSM Piątnica

W dniach od 1 do 20 grudnia w największych stacjach telewizyjnych emitowana będzie bożonarodzeniowa reklama Piątnicy. W spocie powraca sympatyczna…
CZYTAJ

O powodach braku poczucia kobiecości wśród Polek

Polki i Polacy postrzegają kobiecość przez pryzmat zarówno cech wewnętrznych, takich jak osobowość i charakter, a także zewnętrznych związanych z…
CZYTAJ

Raz ich kochamy, za chwilę nie oszczędzamy gorzkich słów – dlaczego tak łatwo oceniamy piłkarzy?

Gdy polska reprezentacja w piłce nożnej wygrywa – kibice szaleją z radości i nie szczędzą euforycznych komentarzy. Gdy przegrywa –…
CZYTAJ

Skuteczny demakijaż i wsparcie mikrobiomu. Dobre nawyki w służbie anti-ageing

Piękna, zdrowa skóra o młodym wyglądzie to beauty-priorytet większości z nas. Wdrażamy odpowiednie nawyki w codziennej pielęgnacji, stosujemy coraz bardziej…
CZYTAJ

Pomaganie jest naprawdę łatwe – Pudliszki i Szlachetna Paczka ponownie łączą siły w akcji Poznaj Smak Pomagania

Zbliżające się święta będą kolejnym już w 2022 roku momentem, kiedy wielu z nas zrobi coś dla innych. Polacy świetnie…
CZYTAJ

Cała Polska kibicuje zdrowo i wymyśla cieszynkę dla Roberta Lewandowskiego

Cała Polska kibicuje zdrowo i wymyśla cieszynkę dla Roberta Lewandowskiego. Nawet 70 proc. Polaków będzie oglądać mundialowe zmagania. Nieodłącznym elementem…
CZYTAJ

70 mięśni „młodości” – czyli nie tylko skóra na twarzy się starzeje!

70 mięśni „młodości” – czyli nie tylko skóra na twarzy się starzeje! Niewłaściwe napięcie mięśni twarzy prawdopodobnie postarzy Cię o…
CZYTAJ

Jak bezpiecznie przyjmować antybiotyków? Wszystko co powinieneś wiedzieć o antybiotykach

Jesienna oraz zimowa aura sprzyja częstszym zapadaniem na infekcje, szczególnie górnych dróg oddechowych - leczenie ich zarówno u osób dorosłych,…
CZYTAJ

Botulina metodą Strzałkowskiego – Wygładzenie zmarszczek. Na czym on polega?

Panie doktorze, stworzył Pan wiele autorskich zabiegów, dostępnych aktualnie w klinice, jednym z nich jest zabieg o nazwie Botulina metodą…
CZYTAJ

Kosmetyczne rozwiązania z efektem „wow” Zabiegi bankietowe przed świętami i sylwestrem

Świąteczna kolacja, bankiet sylwestrowy lub karnawałowe szaleństwo – nadchodzące tygodnie będą synonimem „wielkiego wyjścia”. To sytuacje, w których chcemy błyszczeć…
CZYTAJ

Jesienna pokusa dla miłośników kawy – babeczki dyniowo-kawowe z karmelem. Musisz ich spróbować jeszcze w tym sezonie!

Jesień stopniowo ustępuje miejsca nadchodzącej wielkimi krokami zimie. Najwyższa pora zatem, aby spróbować ostatnich jesiennych przepisów w tym sezonie. Czego…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Jak bezpiecznie przyjmować antybiotyków? Wszystko co powinieneś wiedzieć o antybiotykach

Jesienna oraz zimowa aura sprzyja częstszym zapadaniem na infekcje, szczególnie górnych dróg…
CZYTAJ

Dobry czas na leczenie zaćmy

W efekcie pandemii COVID-19 liczba wykonywanych operacji usunięcia zaćmy w Polsce znacząco…
CZYTAJ

Więcej roślin, mniej mięsa – zmień swoje nawyki żywieniowe i pomóż planecie

Eksperci są zgodni – ograniczanie spożycia mięsa to jeden z tych małych…
CZYTAJ

Szybko reaguj na zmiany w organizmie

Dzięki badaniom możesz szybko zareagować na pojawiające się zmiany w organizmie i…
CZYTAJ

Fakty o antybiotykach, które powinieneś znać

Jedni unikają ich jak ognia, inni stosują aż za często. Antybiotyki to…
CZYTAJ