O różnicach w postrzeganiu kobiecości



Wśród kobiet w Polsce widnieje wyraźny podział postrzegania i poczucia kobiecości w zależności od wieku – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Gatta. W grupie między 30 a 39 r.ż. tylko 34% Pań deklaruje, że czuje się zdecydowanie kobieco, zaś w gronie kobiet po 50 r.ż. uważa tak już 47% z nich. Na pytania jak zmienia się postrzeganie kobiecości wraz z wiekiem, a także dlaczego Polki tak późno czują się kobieco odpowiada marka Gatta w kampanii “Kobiecość to ja”.

W społeczeństwie polskim niewielki odsetek Pań, bo tylko 38%, jasno określa siebie jako zdecydowanie kobiece. Na podstawie przeprowadzonych w tym roku wywiadów on-line metodą CAWI dowiedziono, że istnieje zależność między poczuciem kobiecości a wiekiem. Młodsze kobiety zdecydowanie rzadziej określają siebie mianem kobiecych niż bardziej dojrzała część Pań. Oznacza to, że wiek jest jednym z determinantów poczucia kobiecości wśród Polek.

Czym jest zatem kobiecość dla młodszej grupy kobiet w społeczeństwie, a jak jest ona postrzegana przez bardziej dojrzałą część Pań? Pierwsza grupa utożsamia swoją kobiecość z wyglądem, czyli zewnętrznymi cechami dostrzegalnymi na pierwszy rzut oka. Wzorców poszukuje w social mediach, gdzie obserwując inne kobiety chce się wpisać w ramy promowane na tych kanałach. Dla bardziej dojrzałych Pań wyznacznikiem są wartości czy przekonania, które kierują ich działaniami a także cechy osobowości i charakteru determinujące sposób zachowania i myślenia. Kobiecość, w rozumowaniu tej grupy kobiet, określana jest w zdecydowanej większości w sferze cech wewnętrznych.

– Warto na chwilę pochylić się nad wynikami badania i pomyśleć, z czego wynikają różnice w postrzeganiu kobiecości w naszym społeczeństwie. Dlaczego kobiety po 50 roku życia bardziej myślą o sobie jako kobiecych kobietach, w kategorii cech osobowości a dla kobiet 20 lat młodszych wyznacznikiem jest wygląd? Każdy z nas wie, że zmiany są naturalną konsekwencją rozwoju. Zmienia się otoczenie, środowisko, zmieniają się też nasze poglądy czy zachowanie. Wystarczy spojrzeć np. na nas i naszych rodziców. Z całą pewnością nieraz złapaliśmy się na tym, że nasze spostrzeżenia czy tok rozumowania były zupełnie odmienne. W moim odczuciu, różnice w postrzeganiu kobiecości można tłumaczyć po prostu różnicami pokoleniowymi, tłumaczy Sandra Hajduk-Popińska, dziennikarka.

Dodaje: oczywiście to dobrze, że różnimy się w rozumieniu tej kobiecości. Kluczowe jest, żeby nie bazować na schematach czy wzorcach definiując własną kobiecość, po to, aby nie przywiązywać się do stereotypów związanych z jej postrzeganiem.




Co jest powodem postrzegania kobiecości wyłącznie poprzez wygląd lub cechy wewnętrzne? – Wzorce czy schematy przekazywane są z pokolenia na pokolenie przez bliskich, jak również środowisko, w którym obcujemy. W rodzinie nasze mamy, babcie, ale i nie tylko, bo domyślam się, że również i męska część, przekazywali nam swoje racje na temat np. “kobiecego wyglądu czy zachowania”. To jeden z mechanizmów, poprzez który powstaje stereotyp, a następnie jest zakorzeniany w społeczeństwie. Wpajane nam przekonania zostają w naszych umysłach, powodując, że mimowolnie kierujemy się nimi i uznajemy je za poprawne i jedynie słuszne. Zatem, czy jesteśmy w stanie określić, dlaczego kobiecość definiujemy głównie przez pryzmat rozmiaru XS, długich zadbanych włosów, wrażliwości i delikatności? Takie ramy przekazywane są nam już od wielu pokoleń, dlatego tak mocno zakorzeniły się w naszych umysłach i społeczeństwie, wyjaśnia Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.

Dodaje, dlatego w zainicjowanej przez nas w tym roku kampanii “Kobiecość to ja” konsekwentnie przełamujemy społeczne stereotypy. Zwracamy się z komunikatem nie tylko do kobiet, ale do całego społeczeństwa, informując, że kobieta jest kobieca niezależnie od wieku czy sytuacji w jakiej się znajduje – jeśli jesteś kobietą, jesteś kobieca, zawsze!

Wyniki badania pokazują, jak dużą “moc” ma stereotyp zakorzeniony od lat w społeczeństwie i jak silnie oddziałuje on na postrzeganie kobiecości przez #Polki. Marka Gatta poprzez kampanię “Kobiecość to ja” zwraca uwagę, że przekazywane z pokolenia na pokolenia racje zakorzeniają się w społeczeństwie. W konsekwencji utrwalają się w naszych umysłach, tworząc stereotyp, który później przejawia się w myśleniu czy sposobie zachowania, co potwierdzają wyniki badania opinii.

===
O kampanii:
Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania). Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą. Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Kwasy i moc natury Co warto wiedzieć o pielęgnacji skóry z trądzikiem różowatym?

Filarem efektywności w przypadku trądziku różowatego jest kompleksowe połączenie zastosowania leków, diety i właściwej pielęgnacji. Jesień to czas, kiedy skóra…
CZYTAJ

Zastosowanie sztucznej inteligencji w medycynie. Jakie są korzyści dla pacjentów i lekarzy?

Rozwój sztucznej inteligencji w medycynie, w tym w kardiologii, staje się coraz bardziej widoczny. Jakie możliwości oferuje AI w porównaniu…
CZYTAJ

Nie ma pięknego uśmiechu bez zdrowych dziąseł! Dowiedz się, jak dbać o dziąsła i czego unikać, aby im nie szkodzić.

Piękny i zdrowy uśmiech najczęściej kojarzy się z białymi, równymi zębami. Myśląc o pielęgnacji jamy ustnej, również pierwsze skojarzenie koncentruje…
CZYTAJ

Anti-aging w tandemie Duety składników dla jesiennego odmłodzenia

Anti-aging to jeden z priorytetów jesieni. Nasza skóra wciąż odczuwa konsekwencje letnich szaleństw, a już na horyzoncie pojawiają się Święta…
CZYTAJ

Prawdziwe piękno w dobie sztucznej inteligencji – Dove rozpoczyna kampanię #PrawdziwePiekno i ponownie zmienia definicję piękna

20 lat temu marka Dove po raz pierwszy pokazała światu, jak wygląda prawdziwe piękno. W 2004 roku rozpoczęła kampanię od…
CZYTAJ

Migrena wymaga leczenia – Europejski Dzień Migreny

Chociaż z migreną zmaga się już ponad 8 milionów osób w Polsce, jedynie część z nich wie, że tę chorobę…
CZYTAJ

Chcesz zregenerować włosy po lecie? Wybierz kompleksową pielęgnację!

Ekspozycja na promieniowanie UV, słona woda morska oraz częste mycie i stylizowanie sprawiają, że po wakacjach nasze włosy są suche,…
CZYTAJ

Schudnąć czy zaakceptować? W poszukiwaniu równowagi i dobrostanu w realiach toksycznej kultury dietetycznej

Nierealistyczne standardy piękna kształtowane przez media i społeczeństwo sprawiają, że coraz więcej osób zadaje sobie pytanie: zmierzyć się z odchudzaniem…
CZYTAJ

Placki ziemniaczane z cukinią à la gofry

Chrupiące na zewnątrz, miękkie w środku, z aromatem czosnku i delikatnym posmakiem cukinii. Idealnie sprawdzą się jako finezyjna przekąska lub…
CZYTAJ

Prokrastynacja – kiedy powinna niepokoić i jak zapanować nad wiecznym odwlekaniem?

Choć sama prokrastynacja nie jest jednostką chorobową, a jedynie mechanizmem obronnym przed trudnymi uczuciami, to długotrwałe odwlekanie i dobrowolne odraczanie…
CZYTAJ

Pokaz najnowszej kolekcji DENI CLER jesień – zima 2024

Subtelność, szyk i elegancja – pokaz najnowszej kolekcja Deni Cler „Sono Deni” za nami! 3 września 2024 roku, w wyjątkowych…
CZYTAJ

Nothing but Vanda Novak. Nowa kolekcja marki na sezon AW 2024/2025


To brawurowe marzenie - założyć buty i nic poza tym. Bo niczego więcej nie potrzebujesz. Tak właśnie jest z nową…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Zastosowanie sztucznej inteligencji w medycynie. Jakie są korzyści dla pacjentów i lekarzy?

Rozwój sztucznej inteligencji w medycynie, w tym w kardiologii, staje się coraz…
CZYTAJ

Migrena wymaga leczenia – Europejski Dzień Migreny

Chociaż z migreną zmaga się już ponad 8 milionów osób w Polsce,…
CZYTAJ

Prokrastynacja – kiedy powinna niepokoić i jak zapanować nad wiecznym odwlekaniem?

Choć sama prokrastynacja nie jest jednostką chorobową, a jedynie mechanizmem obronnym przed…
CZYTAJ

Druga edycja Centralnego Klubu Pacjenta w Katowicach

Kilkadziesiąt stoisk z badaniami profilaktycznymi, poradami edukacyjnymi i stanowiskami ekspertów medycyny, a…
CZYTAJ

Urazy stawu skokowego to nie tylko domena sportowców. 
Jak się nie uszkodzić w codziennym życiu?

Choć sportowcy, szczególnie koszykarze i lekkoatleci są bardziej narażeni na kontuzje stawu…
CZYTAJ