Kobiecość i wygląd mają wspólny mianownik – stereotyp



Wygląd pozostaje bardzo ważnym czynnikiem definiującym kobiecość. Zgodnie z wynikami badania, przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research, na zlecenie marki Gatta, obie płcie kojarzą kobiecość głównie z atrakcyjną sylwetką i cechami zewnętrznymi, zgodziło się z tym 47% Polek i 54% Polaków. Dlaczego to jak wyglądamy jest wyznacznikiem kobiecości? Odpowiedzi należy szukać w stereotypach, mocno zakorzenionych w polskim społeczeństwie oraz ogólnopolskiej kampanii “Kobiecość to ja”.

Mimo rosnącej świadomości społeczeństwa, poglądami nadal rządzą przyjęte stereotypy widoczne w postrzeganiu kobiecości przez pryzmat cech zewnętrznych. Wyniki badania opinii jasno wskazują, że zdecydowanie kobiece jest posiadanie długich włosów, co najmniej poniżej ramion, tak uważa prawie 50% kobiet jak również mężczyzn w Polsce. Dla niecałej 1/2 badanych kosmetyczne poprawianie urody za pomocą np. tipsów czy sztucznych rzęs również uznawane jest za kobiece. Ponadto, w kategoriach kobiecości rozpatrywane jest wykonywanie makijażu permanentnego czy zabiegów medycyny estetycznej (np. powiększania ust, botoksu), tak uważa 34% respondentek oraz 33% respondentów.

– Zaskakujące jest to, że wciąż tak silny jest stereotyp mówiący o tym, że kobieca kobieta to taka, która ma szczupłą talią, długie nogi, koniecznie długie włosy, czerwoną szminkę na wydatnych ustach i tipsy. Jednocześnie kobieta nosząca większy niż s rozmiar, mająca tatuaże nie jest postrzegana jako kobieca. Najgorzej, gdy ma krótkie włosy albo jest łysa, bo to oznacza, że na coś choruje. Co ciekawe, nie ma rozbieżności w postrzeganiu cech „typowo kobiecych” między kobietami i mężczyznami – ideał dla obu grup wygląda podobnie. To dowód na to, że stereotypy są wciąż w nas bardzo żywe i chyba nadszedł czas, by to zmienić, komentuje
Paulina Mikuła, autorka vloga językowego “Mówiąc inaczej”.

W społeczeństwie wciąż widoczny jest wyraźny podział cech zewnętrznych na te bardziej i mniej kobiece. Co zatem zdaniem Polaków świadczy o braku kobiecości? Za najbardziej niekobiecą cechę uznaje się owłosienie na ciele, co deklaruje 37% badanych kobiet i mężczyzn. Przejawem braku kobiecości są również duże, widoczne tatuaże (12% respondentów), umiejętność majsterkowania (10% respondentów) oraz piercing w miejscach innych niż uszy (7% respondentów).

– Choć kobiecość nadal silnie kojarzy się z określonym wyglądem to obserwujemy, że coraz więcej kobiet przeciwstawia się takiemu myśleniu i odkrywa swoją nieoczywistą siłę oraz atuty, pokazuje kobiecość definiowaniom czy rozumianą po swojemu, wyjaśnia
Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta, która jest inicjatorem kampanii.

Dodaje, w akcji “Kobiecość to ja” pragniemy, aby zarówno kobiety jak i część męska uświadomiła sobie, że kobiecość ma wiele twarzy. Większość z nas, często po cichu marzy o życiu poza stereotypami, o akceptacji, takimi jakimi są, o życiu w świecie różnorodności. Pozwólmy kobietom na bycie takimi, jakie chcą być również w wyglądzie, doceniajmy je, każda z nich jest wyjątkowa na swój sposób.




Jak pokazują badania, polskie społeczeństwo skupia się wciąż na postrzeganiu kobiecości przez pryzmat stereotypowych cech zewnętrznych Autorzy kampanii podkreślają, że kobiecość nie potrzebuje definicji oraz wpasowania w ramy związane z wyglądem. Kobieta jest kobiecą, gdy czuje się dobrze sama ze sobą, niezależnie czy wpisuje się utarte schematy. Każda z blisko 4 mld kobiet żyjących na świecie jest wyjątkowa – warto je w tej wyjątkowości utwierdzać.

O kampanii:

Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania).

Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą.

Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Światowy Dzień Choroby Alzheimera – jak wspierać bliskiego w chorobie otępiennej?

Każdemu z nas, niezależnie od wieku, zdarzają się problemy z pamięcią. Jeśli jednak zauważymy, że takie sytuacje – zwłaszcza u…
CZYTAJ

Wracamy z urlopu. Co należy suplementować po wakacjach

Badanie opublikowane w Journal of the American Medical Association donosi, że około jedna piąta wszystkich pasażerów samolotów zapadła na infekcje…
CZYTAJ

Czego potrzebują nasze loki? Cud, miód… i aloes

Delikatne skręty, burza loków lub romantyczne fale. Każdy z typów kręconych włosów wymaga szczególnie troskliwej pielęgnacji. Eksperci podpowiadają, że najcenniejsze…
CZYTAJ

Cyfrowa krzywda – realne wołanie o pomoc

Krzywda wyrządzona w sieci boli tak samo, jak ta wyrządzona w realu. Nastolatki zdają się być mistrzami w wyrządzaniu sobie…
CZYTAJ

Rower a nawierzchnia, czyli jak znaleźć idealne połączenie? Zainspiruj się marką STORM

Rower to coraz chętniej wybierany środek transportu, ale też sposób na aktywność fizyczną czy krajoznawcze wycieczki. Zanim jednak wyruszysz w…
CZYTAJ

Czym różnią się szampony do świadomej pielęgnacji włosów od OnlyBio?

Marka OnlyBio znana z zaawansowanych produktów do świadomej pielęgnacji włosów i skóry głowy w swoim asortymencie ma szeroki wybór produktów…
CZYTAJ

Świat beauty pokochał OMO. Na czym polega nowy trend mycia włosów?

OMO to jeden ze skrótów, które zawojowały ostatnio rynek beauty. Jest używany przez fryzjerów, trychologów i włosomaniaczki właściwie bez przerwy.…
CZYTAJ

Unikalny design w klasycznej kolorystyce – Gatta z nową kolekcją rajstop wkracza na salony!

Do casualowej, bardziej sportowej, czy też eleganckiej stylizacji - rajstopy w każdym wydaniu prezentują się zjawiskowo. Ten element garderoby urozmaici…
CZYTAJ

Śródziemnomorskie kalmary na ostro – panierowane krążki kałamarnicy MarNatura od PESCA NORD

Aromatyczna kuchnia Morza Śródziemnego zachwyca przede wszystkim wyrazistym smakiem. Opiera się głównie na owocach morza, a jednymi z najpopularniejszych są…
CZYTAJ

Łagodzenie, ukojenie i dobra rutyna. Czego potrzebuje skóra atopowa?

Właściwa pielęgnacja skóry atopowej stanowi kluczowy element wspierający leczenie. To także sposób na znaczną poprawę komfortu życia chorych i zwalczanie…
CZYTAJ

Wrogowie urody – jakie czynniki mają destrukcyjny wpływ na skórę i kolagen?

Pielęgnując urodę często skupiamy się na rozwiązaniach, które mają pomóc w odzyskaniu młodego wyglądu. Poszukujemy coraz to nowych składników aktywnych,…
CZYTAJ

Powrót do pracy – z Sinsay na pewno będzie stylowy!

Powrót do biura po udanych wakacjach nie jest tym, na co czekamy z niecierpliwością, ale dzięki odświeżonej szafie na pewno…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Światowy Dzień Choroby Alzheimera – jak wspierać bliskiego w chorobie otępiennej?

Każdemu z nas, niezależnie od wieku, zdarzają się problemy z pamięcią. Jeśli…
CZYTAJ

Wracamy z urlopu. Co należy suplementować po wakacjach

Badanie opublikowane w Journal of the American Medical Association donosi, że około…
CZYTAJ

Problem z zajściem w ciążę? Przyczyną może być endometrioza

W 96% przypadków endometrioza skutkuje obniżeniem płodności. U co trzeciej kobiety zgłaszającej…
CZYTAJ

Innowacyjne testy na endometriozę łatwiej dostępne

Nie lata, a od kilku do kilkunastu dni – tyle wystarczy, by…
CZYTAJ

Pierwszy na świecie test na endometriozę – od teraz w InviMed Warszawa!

Prawie 94% skuteczności wykrycia endometriozy w organizmie kobiety – mowa 
o pierwszym…
CZYTAJ