Kobiecość i wygląd mają wspólny mianownik – stereotyp



Wygląd pozostaje bardzo ważnym czynnikiem definiującym kobiecość. Zgodnie z wynikami badania, przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research, na zlecenie marki Gatta, obie płcie kojarzą kobiecość głównie z atrakcyjną sylwetką i cechami zewnętrznymi, zgodziło się z tym 47% Polek i 54% Polaków. Dlaczego to jak wyglądamy jest wyznacznikiem kobiecości? Odpowiedzi należy szukać w stereotypach, mocno zakorzenionych w polskim społeczeństwie oraz ogólnopolskiej kampanii “Kobiecość to ja”.

Mimo rosnącej świadomości społeczeństwa, poglądami nadal rządzą przyjęte stereotypy widoczne w postrzeganiu kobiecości przez pryzmat cech zewnętrznych. Wyniki badania opinii jasno wskazują, że zdecydowanie kobiece jest posiadanie długich włosów, co najmniej poniżej ramion, tak uważa prawie 50% kobiet jak również mężczyzn w Polsce. Dla niecałej 1/2 badanych kosmetyczne poprawianie urody za pomocą np. tipsów czy sztucznych rzęs również uznawane jest za kobiece. Ponadto, w kategoriach kobiecości rozpatrywane jest wykonywanie makijażu permanentnego czy zabiegów medycyny estetycznej (np. powiększania ust, botoksu), tak uważa 34% respondentek oraz 33% respondentów.

– Zaskakujące jest to, że wciąż tak silny jest stereotyp mówiący o tym, że kobieca kobieta to taka, która ma szczupłą talią, długie nogi, koniecznie długie włosy, czerwoną szminkę na wydatnych ustach i tipsy. Jednocześnie kobieta nosząca większy niż s rozmiar, mająca tatuaże nie jest postrzegana jako kobieca. Najgorzej, gdy ma krótkie włosy albo jest łysa, bo to oznacza, że na coś choruje. Co ciekawe, nie ma rozbieżności w postrzeganiu cech „typowo kobiecych” między kobietami i mężczyznami – ideał dla obu grup wygląda podobnie. To dowód na to, że stereotypy są wciąż w nas bardzo żywe i chyba nadszedł czas, by to zmienić, komentuje
Paulina Mikuła, autorka vloga językowego “Mówiąc inaczej”.

W społeczeństwie wciąż widoczny jest wyraźny podział cech zewnętrznych na te bardziej i mniej kobiece. Co zatem zdaniem Polaków świadczy o braku kobiecości? Za najbardziej niekobiecą cechę uznaje się owłosienie na ciele, co deklaruje 37% badanych kobiet i mężczyzn. Przejawem braku kobiecości są również duże, widoczne tatuaże (12% respondentów), umiejętność majsterkowania (10% respondentów) oraz piercing w miejscach innych niż uszy (7% respondentów).

– Choć kobiecość nadal silnie kojarzy się z określonym wyglądem to obserwujemy, że coraz więcej kobiet przeciwstawia się takiemu myśleniu i odkrywa swoją nieoczywistą siłę oraz atuty, pokazuje kobiecość definiowaniom czy rozumianą po swojemu, wyjaśnia
Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta, która jest inicjatorem kampanii.

Dodaje, w akcji “Kobiecość to ja” pragniemy, aby zarówno kobiety jak i część męska uświadomiła sobie, że kobiecość ma wiele twarzy. Większość z nas, często po cichu marzy o życiu poza stereotypami, o akceptacji, takimi jakimi są, o życiu w świecie różnorodności. Pozwólmy kobietom na bycie takimi, jakie chcą być również w wyglądzie, doceniajmy je, każda z nich jest wyjątkowa na swój sposób.




Jak pokazują badania, polskie społeczeństwo skupia się wciąż na postrzeganiu kobiecości przez pryzmat stereotypowych cech zewnętrznych Autorzy kampanii podkreślają, że kobiecość nie potrzebuje definicji oraz wpasowania w ramy związane z wyglądem. Kobieta jest kobiecą, gdy czuje się dobrze sama ze sobą, niezależnie czy wpisuje się utarte schematy. Każda z blisko 4 mld kobiet żyjących na świecie jest wyjątkowa – warto je w tej wyjątkowości utwierdzać.

O kampanii:

Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania).

Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą.

Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

UNICEF uruchomił w Polsce sześć Spilno Hubs w ciągu pięciu miesięcy, aby wspierać uchodźców z Ukrainy i integrację lokalnych społeczności

Warszawa, 23 marca 2023 r. – Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce otworzyło właśnie szóste Spilno Hub,…
CZYTAJ

Zadbaj o dobrą kondycję na wiosnę – sprawdź porady ekspertów w zakresie zdrowia

Początek wiosny to dobry moment, by popracować nad naszą codzienną rutyną i wprowadzić do niej więcej zdrowych elementów – coraz…
CZYTAJ

Bałtyk jest naj! 22 Marca Międzynarodowy Dzień Ochrony Morza Bałtyckiego

Morze Bałtyckie jest pod wieloma względami „naj”. To najmłodsze, najpłytsze i najsłodsze morze na Ziemi. Posiada najbardziej urokliwe piaszczyste plaże…
CZYTAJ

Tej wiosny ujędrnij i wygładź swoją buzię! Aktywne Serum do Twarzy od marki Nachemii Ci w tym pomoże

Stan skóry w dużej mierze zależy od sposobu jej pielęgnacji, stylu życia, diety, stosowanych używek czy stopnia ekspozycji na słońce.…
CZYTAJ

To jeszcze ból menstruacyjny czy już endometrioza?

Silne bóle w trakcie menstruacji i bardzo obfite krwawienia to dla wielu kobiet stan, z którym już się pogodziły. Matki…
CZYTAJ

ASICS w gronie globalnych liderów zaangażowanych w zmiany klimatyczne. Firma doceniona po raz czwarty z rzędu

ASICS już po raz czwarty z rzędu został uznany za światowego lidera w zakresie angażowania swoich dostawców w kwestie związane…
CZYTAJ

Więcej nowych i mocnych włosów dzięki serum pobudzającemu od Bionigree

Produkty polskiej marki to wynik połączenia fachowej wiedzy trychologicznej i technologii wytwarzania kosmetyków, opartych na naturalnych składnikach. Serum pobudzające włosy…
CZYTAJ

Profesjonalne szampony do włosów L’Oreal – wybierz idealny dla swoich włosów

Dobrze dobrane kosmetyki do włosów potrafią sprawić, że włosy odzyskają piękny wygląd i dobrą kondycję. Podstawą właściwej pielęgnacji jest dobrej…
CZYTAJ

Linia wegańskich kosmetyków do pielęgnacji twarzy Hebe Cosmetics laureatem Najlepszego Produktu 2023!

Już po raz 12. instytut badawczy GfK Polonia zapytał konsumentów o opinie na temat sprzedażowych premier 2022 roku. Zbadane zostały…
CZYTAJ

Na górze róże… i czarnuszka Jak odżywić końcówki włosów?

Pierwsze promienie wiosennego słońca motywują nas do regeneracji włosów. Eksperci podpowiadają, że prawdziwego odżywienia nasze kosmyki wymagają od nasady aż…
CZYTAJ

Dieta na wiosnę, czyli jak wrócić do formy po zimie. Zdrowe odżywianie bez wyrzeczeń

Na hasło „zdrowa dieta” wielu z nas reaguje z dużą niechęcią. Czy można odżywiać się zdrowo i bez wyrzeczeń? Oczywiście,…
CZYTAJ

Przepis na babkę wielkanocną – niezapomniany smak Wielkanocy

Dolnośląska Mąka Tortowa z Młyna Jaczkowice - niezapomniany smak Wielkanocy. Żurek podany ze świeżym, chrupiącym chlebem, pyszne babki piaskowe czy…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Zadbaj o dobrą kondycję na wiosnę – sprawdź porady ekspertów w zakresie zdrowia

Początek wiosny to dobry moment, by popracować nad naszą codzienną rutyną i…
CZYTAJ

To jeszcze ból menstruacyjny czy już endometrioza?

Silne bóle w trakcie menstruacji i bardzo obfite krwawienia to dla wielu…
CZYTAJ

Zapraszamy na „Klub Pacjenta” w Bielsku-Białej organizowany przez Fundację „Z sercem do Pacjenta” Grupy American Heart of Poland

„Z sercem do Pacjenta” Klub Pacjenta w Bielsku-Białej z udziałem prof. ANDRZEJA…
CZYTAJ

Kobiece serce okiem kardiologa. Czym się wyróżnia i dlaczego panie powinny lepiej o nie dbać?

Czy żeńskie serce różni się czymś od męskiego? Okazuje się, że tak…
CZYTAJ

Polskie nastolatki w sieci toksycznych treści

Marka Dove rozpoczyna kampanię społeczną Detox FEEDu, by wesprzeć nastolatki w świadomym…
CZYTAJ