Kobiecość i wygląd mają wspólny mianownik – stereotyp



Wygląd pozostaje bardzo ważnym czynnikiem definiującym kobiecość. Zgodnie z wynikami badania, przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research, na zlecenie marki Gatta, obie płcie kojarzą kobiecość głównie z atrakcyjną sylwetką i cechami zewnętrznymi, zgodziło się z tym 47% Polek i 54% Polaków. Dlaczego to jak wyglądamy jest wyznacznikiem kobiecości? Odpowiedzi należy szukać w stereotypach, mocno zakorzenionych w polskim społeczeństwie oraz ogólnopolskiej kampanii “Kobiecość to ja”.

Mimo rosnącej świadomości społeczeństwa, poglądami nadal rządzą przyjęte stereotypy widoczne w postrzeganiu kobiecości przez pryzmat cech zewnętrznych. Wyniki badania opinii jasno wskazują, że zdecydowanie kobiece jest posiadanie długich włosów, co najmniej poniżej ramion, tak uważa prawie 50% kobiet jak również mężczyzn w Polsce. Dla niecałej 1/2 badanych kosmetyczne poprawianie urody za pomocą np. tipsów czy sztucznych rzęs również uznawane jest za kobiece. Ponadto, w kategoriach kobiecości rozpatrywane jest wykonywanie makijażu permanentnego czy zabiegów medycyny estetycznej (np. powiększania ust, botoksu), tak uważa 34% respondentek oraz 33% respondentów.

– Zaskakujące jest to, że wciąż tak silny jest stereotyp mówiący o tym, że kobieca kobieta to taka, która ma szczupłą talią, długie nogi, koniecznie długie włosy, czerwoną szminkę na wydatnych ustach i tipsy. Jednocześnie kobieta nosząca większy niż s rozmiar, mająca tatuaże nie jest postrzegana jako kobieca. Najgorzej, gdy ma krótkie włosy albo jest łysa, bo to oznacza, że na coś choruje. Co ciekawe, nie ma rozbieżności w postrzeganiu cech „typowo kobiecych” między kobietami i mężczyznami – ideał dla obu grup wygląda podobnie. To dowód na to, że stereotypy są wciąż w nas bardzo żywe i chyba nadszedł czas, by to zmienić, komentuje
Paulina Mikuła, autorka vloga językowego “Mówiąc inaczej”.

W społeczeństwie wciąż widoczny jest wyraźny podział cech zewnętrznych na te bardziej i mniej kobiece. Co zatem zdaniem Polaków świadczy o braku kobiecości? Za najbardziej niekobiecą cechę uznaje się owłosienie na ciele, co deklaruje 37% badanych kobiet i mężczyzn. Przejawem braku kobiecości są również duże, widoczne tatuaże (12% respondentów), umiejętność majsterkowania (10% respondentów) oraz piercing w miejscach innych niż uszy (7% respondentów).

– Choć kobiecość nadal silnie kojarzy się z określonym wyglądem to obserwujemy, że coraz więcej kobiet przeciwstawia się takiemu myśleniu i odkrywa swoją nieoczywistą siłę oraz atuty, pokazuje kobiecość definiowaniom czy rozumianą po swojemu, wyjaśnia
Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta, która jest inicjatorem kampanii.

Dodaje, w akcji “Kobiecość to ja” pragniemy, aby zarówno kobiety jak i część męska uświadomiła sobie, że kobiecość ma wiele twarzy. Większość z nas, często po cichu marzy o życiu poza stereotypami, o akceptacji, takimi jakimi są, o życiu w świecie różnorodności. Pozwólmy kobietom na bycie takimi, jakie chcą być również w wyglądzie, doceniajmy je, każda z nich jest wyjątkowa na swój sposób.




Jak pokazują badania, polskie społeczeństwo skupia się wciąż na postrzeganiu kobiecości przez pryzmat stereotypowych cech zewnętrznych Autorzy kampanii podkreślają, że kobiecość nie potrzebuje definicji oraz wpasowania w ramy związane z wyglądem. Kobieta jest kobiecą, gdy czuje się dobrze sama ze sobą, niezależnie czy wpisuje się utarte schematy. Każda z blisko 4 mld kobiet żyjących na świecie jest wyjątkowa – warto je w tej wyjątkowości utwierdzać.

O kampanii:

Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania).

Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą.

Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Świadoma pielęgnacja w zgodzie z naturą: Fermentowane składniki w kosmetykach to urodowy hit!

Świadoma pielęgnacja w zgodzie z naturą: Fermentowane składniki w kosmetykach to urodowy hit! Co to jest fermentacja kosmetyczna i dlaczego…
CZYTAJ

Twaróg pomoże zbudować Ci masę mięśniową – zobacz, jak łatwo uwzględnić go w diecie. 3 zdrowe i proste w przygotowaniu przekąski z twarogiem!

Twaróg to jeden z podstawowych produktów wytwarzanych z mleka. W Polsce znany jest od wielu stuleci, a ponadto jako kraj…
CZYTAJ

Oparzenia i trudno gojące się rany – co zrobić, gdy rana nie chce się goić?

Otarcia, skaleczenia czy oparzenia to urazy, które zna i miewa każdy z nas. Dezynfekcja, opatrunek i w „najpoważniejszych” przypadkach środek…
CZYTAJ

Wegańskie alternatywy dla wędlin VIODELI by Violife

Pod koniec września w sieci sklepów Biedronka pojawi się nowość – VIODELI, czyli roślinne alternatywy dla wędlin. Produkt marki Violife,…
CZYTAJ

Jak podróżują Polacy?

Choć Polacy coraz chętniej wprowadzają ekonawyki do swojego stylu życia to w kwestii transportu zmiany idą w wolniejszym tempie. Prawie…
CZYTAJ

Łosoś hodowlany czy dziki? Znamy preferencje Polaków!

Polacy uwielbiają łososia – wynika z raportu przygotowanego przez organizację MSC Polska*. Ponad 70% z nas deklaruje, że kupuje tę…
CZYTAJ

Jesienią wypada nam więcej włosów? Te sposoby pomogą się przed tym uchronić

Wypadanie włosów to naturalny proces, który dotyczy każdego z nas. Średnio tracimy od 50 do 100 włosów dziennie, ale wynik…
CZYTAJ

Lato się skończyło? Czas zadbać o skórę

Dla wielu z nas tegoroczne wakacje są już tylko wspomnieniem. Przyjemnie jest jednak powrócić do błogich chwil relaksu, pod warunkiem,…
CZYTAJ

Zmień swoją drogę i oczyść umysł na biegowym szlaku NATURE BATHING – pierwsza hybrydowa kolekcja od ASICS

ASICS wprowadza na rynek swoją pierwszą hybrydową kolekcję, w której znajdują się buty do biegania po asfalcie, przeprojektowane także z…
CZYTAJ

Niedziela Światowy Dzień Serca!

Corocznie, od 22 lat, ostatnia niedziela września jest w różnym krajach obchodzona pod znakiem serca – wszystko to za sprawą…
CZYTAJ

Świadoma pielęgnacja w zgodzie z naturą: Włosy kochają równowagę PEH

Świadoma pielęgnacja w zgodzie z naturą: Włosy kochają równowagę PEH. Dowiedz się na czym polega pielęgnacja PEH i jak się…
CZYTAJ

Jesienna chandra czy TATT? Nie lekceważ objawów – działaj!

Nagle zrobiło się zimno, deszczowo i szaro. Dni są coraz krótsze, a słońca – zdecydowanie mniej. I właśnie niedobór światła…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Niedziela Światowy Dzień Serca!

Corocznie, od 22 lat, ostatnia niedziela września jest w różnym krajach obchodzona…
CZYTAJ

Jesienna chandra czy TATT? Nie lekceważ objawów – działaj!

Nagle zrobiło się zimno, deszczowo i szaro. Dni są coraz krótsze, a…
CZYTAJ

Z okazji Światowego Dnia Serca kardiolog ostrzega – jesienią wzrasta ryzyko wystąpienia zawału serca. Dla sercowców najgroźniejsza jest jesień

Dziś pierwszy dzień astronomicznej jesieni. Wraz z końcem lata odczuliśmy w ostatnich…
CZYTAJ

Jak pomóc osobom z chorobą Alzheimera? Kluczowa może być wizyta u neuropsychologa

Choroba Alzheimera wciąż jest jednym z najmniej przebadanych schorzeń. Jednak w diagnostyce…
CZYTAJ

Fakty i mity o raku prostaty

15 września obchodzony jest Europejski Dzień Prostaty. Prostata jest jednym z najczęściej…
CZYTAJ