Kobiecość i wygląd mają wspólny mianownik – stereotyp



Wygląd pozostaje bardzo ważnym czynnikiem definiującym kobiecość. Zgodnie z wynikami badania, przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research, na zlecenie marki Gatta, obie płcie kojarzą kobiecość głównie z atrakcyjną sylwetką i cechami zewnętrznymi, zgodziło się z tym 47% Polek i 54% Polaków. Dlaczego to jak wyglądamy jest wyznacznikiem kobiecości? Odpowiedzi należy szukać w stereotypach, mocno zakorzenionych w polskim społeczeństwie oraz ogólnopolskiej kampanii “Kobiecość to ja”.

Mimo rosnącej świadomości społeczeństwa, poglądami nadal rządzą przyjęte stereotypy widoczne w postrzeganiu kobiecości przez pryzmat cech zewnętrznych. Wyniki badania opinii jasno wskazują, że zdecydowanie kobiece jest posiadanie długich włosów, co najmniej poniżej ramion, tak uważa prawie 50% kobiet jak również mężczyzn w Polsce. Dla niecałej 1/2 badanych kosmetyczne poprawianie urody za pomocą np. tipsów czy sztucznych rzęs również uznawane jest za kobiece. Ponadto, w kategoriach kobiecości rozpatrywane jest wykonywanie makijażu permanentnego czy zabiegów medycyny estetycznej (np. powiększania ust, botoksu), tak uważa 34% respondentek oraz 33% respondentów.

– Zaskakujące jest to, że wciąż tak silny jest stereotyp mówiący o tym, że kobieca kobieta to taka, która ma szczupłą talią, długie nogi, koniecznie długie włosy, czerwoną szminkę na wydatnych ustach i tipsy. Jednocześnie kobieta nosząca większy niż s rozmiar, mająca tatuaże nie jest postrzegana jako kobieca. Najgorzej, gdy ma krótkie włosy albo jest łysa, bo to oznacza, że na coś choruje. Co ciekawe, nie ma rozbieżności w postrzeganiu cech „typowo kobiecych” między kobietami i mężczyznami – ideał dla obu grup wygląda podobnie. To dowód na to, że stereotypy są wciąż w nas bardzo żywe i chyba nadszedł czas, by to zmienić, komentuje
Paulina Mikuła, autorka vloga językowego “Mówiąc inaczej”.

W społeczeństwie wciąż widoczny jest wyraźny podział cech zewnętrznych na te bardziej i mniej kobiece. Co zatem zdaniem Polaków świadczy o braku kobiecości? Za najbardziej niekobiecą cechę uznaje się owłosienie na ciele, co deklaruje 37% badanych kobiet i mężczyzn. Przejawem braku kobiecości są również duże, widoczne tatuaże (12% respondentów), umiejętność majsterkowania (10% respondentów) oraz piercing w miejscach innych niż uszy (7% respondentów).

– Choć kobiecość nadal silnie kojarzy się z określonym wyglądem to obserwujemy, że coraz więcej kobiet przeciwstawia się takiemu myśleniu i odkrywa swoją nieoczywistą siłę oraz atuty, pokazuje kobiecość definiowaniom czy rozumianą po swojemu, wyjaśnia
Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta, która jest inicjatorem kampanii.

Dodaje, w akcji “Kobiecość to ja” pragniemy, aby zarówno kobiety jak i część męska uświadomiła sobie, że kobiecość ma wiele twarzy. Większość z nas, często po cichu marzy o życiu poza stereotypami, o akceptacji, takimi jakimi są, o życiu w świecie różnorodności. Pozwólmy kobietom na bycie takimi, jakie chcą być również w wyglądzie, doceniajmy je, każda z nich jest wyjątkowa na swój sposób.




Jak pokazują badania, polskie społeczeństwo skupia się wciąż na postrzeganiu kobiecości przez pryzmat stereotypowych cech zewnętrznych Autorzy kampanii podkreślają, że kobiecość nie potrzebuje definicji oraz wpasowania w ramy związane z wyglądem. Kobieta jest kobiecą, gdy czuje się dobrze sama ze sobą, niezależnie czy wpisuje się utarte schematy. Każda z blisko 4 mld kobiet żyjących na świecie jest wyjątkowa – warto je w tej wyjątkowości utwierdzać.

O kampanii:

Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania).

Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą.

Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Terapia manualna w schorzeniach ortopedycznych – skuteczna metoda leczenia bólu i poprawy funkcji ruchowych. Dla kogo jest wskazana?

Obecnie, gdy wiele osób boryka się z problemami układu ruchu, a ortopedzi coraz częściej spotykają się z przypadkami przewlekłego bólu…
CZYTAJ

Niedostrzegany problem – polskie dzieci tyją najszybciej w Europie

Plaga otyłości wśród dzieci to nie tylko kwestia społeczna, czy estetyczna, ale przede wszystkim zdrowotna: - Obecnie do specjalistów trafiają…
CZYTAJ

Z Miłości do Włoch!

Warszawa, 20 stycznia 2025 r. – W wyjątkowej przestrzeni budynku Senator przy ulicy Bielańskiej w Warszawie odbył się spektakularny pokaz…
CZYTAJ

Zmysłoterapia – zapachy dobrego nastroju. Jak oddziaływają na nas zapachy?

Zapachy otaczają nas na każdym kroku – w domu, pracy, czy podczas spacerów. Czasami są niemal niezauważalne, innym razem wywołują…
CZYTAJ

Masaże relaksacyjne w Klinice Urody Beleza – dlaczego warto?

Szybkie tempo życia i ciągły stres sprawiają, że coraz więcej osób szuka rozwiązań, które pozwolą im nieco odpocząć i rozluźnić…
CZYTAJ

Klasyczne metody diagnostyczne

Zanim przyjrzymy się nowoczesnym metodom, dobrze jest zrozumieć klasyczne podejścia, które wciąż są stosowane w diagnostyce. Badania laboratoryjne Podstawowym krokiem…
CZYTAJ

Migrena i depresja – co łączy te dwie choroby?

Migrena i depresja to choroby, które często chodzą ze sobą w parze. Chociaż mogą wydawać się zupełnie niepowiązane, łączy je…
CZYTAJ

Przychodnia WOŚP i ZnanyLekarz wraz z Grupą LUX MED po raz kolejny przyjmie pacjentów podczas Finału WOŚP. Bezpłatne badania i profilaktyka na błoniach PGE Narodowego w weekend 25-26 stycznia 2025 r.

Przychodnia WOŚP i ZnanyLekarz wraz z Grupą LUX MED po raz kolejny przyjmie pacjentów podczas Finału WOŚP. Bezpłatne badania i…
CZYTAJ

Niacyna i biotyna zimą Moc witamin B dla nawilżenia i regeneracji

Zima to czas, kiedy skóra jeszcze bardziej niż zwykle potrzebuje dogłębnej regeneracji i nawilżenia. Zmęczenie po lecie i trudne warunki…
CZYTAJ

Perfumy Creed – propozycja dla wybierających zapachy świadomie

Na rynku perfumeryjnym, zdominowanym przez największe marki modowe, wciąż można znaleźć produkty niesztampowe, może nawet niszowe z punktu widzenia osób,…
CZYTAJ

Prezbiopia – zaburzenie widzenia, które dotyka niemal każdego

Prezbiopia, znana również jako starczowzroczność, nie jest chorobą, ale związanym z wiekiem zaburzeniem ostrego widzenia. Zazwyczaj pierwsze jej objawy, czyli…
CZYTAJ

Suche włosy? Sprawdź, jak skutecznie nawilżyć je dzięki odpowiedniej pielęgnacji i diecie

Suche włosy to częsty problem, który może wynikać z wielu przyczyn, takich jak na przykład stylizowanie na gorąco, używanie agresywnych…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Terapia manualna w schorzeniach ortopedycznych – skuteczna metoda leczenia bólu i poprawy funkcji ruchowych. Dla kogo jest wskazana?

Obecnie, gdy wiele osób boryka się z problemami układu ruchu, a ortopedzi…
CZYTAJ

Klasyczne metody diagnostyczne

Zanim przyjrzymy się nowoczesnym metodom, dobrze jest zrozumieć klasyczne podejścia, które wciąż…
CZYTAJ

Migrena i depresja – co łączy te dwie choroby?

Migrena i depresja to choroby, które często chodzą ze sobą w parze.…
CZYTAJ

Prezbiopia – zaburzenie widzenia, które dotyka niemal każdego

Prezbiopia, znana również jako starczowzroczność, nie jest chorobą, ale związanym z wiekiem…
CZYTAJ

Dlaczego zimą mamy większą ochotę na mięso? I co z tym zrobić?

Gdy nadchodzą zimniejsze dni, wiele osób zauważa u siebie zmianę apetytu: surowe…
CZYTAJ