Czy powinna istnieć definicja kobiecości? O tym i nie tylko dyskutowano podczas launchu kampanii marki Gatta “Kobiecość to ja”



Im kobieta starsza, tym bardziej czuje się kobieco, tak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Gatta. Jednak to wciąż mniej niż połowa Polek, które po 50 r.ż. czuje się zdecydowanie kobieco, zaś w przedziale wiekowym 30-39 lat jest ich jedynie 34%. Niski procent poczucia kobiecości wynika z narzucanych społecznych stereotypów oraz „ideału kobiecości” wywodzącego się z dotychczasowej definicji. O tym, jak radzić sobie z narzuconymi wzorcami, a także czy potrzebna jest nowa definicja kobiecości dyskutowano podczas konferencji otwierającej kampanię “Kobiecość to ja”, wspartej udziałem ekspertów oraz partnerów.

Tylko 38% Polek uważa się za kobiece. Dlaczego tak jest? Odpowiedzi na tę sytuację można szukać w kampanii “Kobiecość to ja”, której celem jest wpływ na zmianę patrzenia na kobiecość, poprzez odrzucenie presji wywieranej na płeć piękną w obszarze wyglądu czy zachowania. Inicjatorem projektu jest marka Gatta, a jego partnerami Fundacja Gerlsy oraz Instytut Badawczy SW Research.

Kobiecość, a definicja

Kobietom niezależnie od wieku, pochodzenia, pozycji społecznej i zawodowej, społeczeństwo narzuca styl zachowania oraz wygląd. Świat próbuje wtłoczyć je w ramy i wstawić do określonego szablonu. Wiąże się to mocno z definicją, która standaryzuje płeć piękną według utartych schematów. Dlatego, tak ważna jest debata w skali ogólnopolskiej, poruszająca utartą definicję „kobiecości”, ponieważ to istotny krok w tworzeniu kobietom przestrzeni do wyrażania siebie w wolności i w duchu różnorodności.

– Nie powinno być jednej, obowiązującej definicji kobiecości. Naprawdę czekam dnia, kiedy na pytanie: co to jest kobiecość, ludzie będą mówili – nie wiem, spytaj się konkretnej kobiety. Bo tylko dana kobieta sama wie, co kryje się pod tym pojęciem. Natomiast, jeśli istnieje jakakolwiek prawdziwa definicja kobiecości to jest ona zmienna, chwiejna, a przed wszystkim jest tylko jedna osoba, która może jej szukać, przy wsparciu innych, jeśli tego chce – KOBIETA. Każda z nas powinna mieć swoje postrzeganie kobiecości, komentuje Natalia de Barbaro, psycholożka, publicystka, autorka książki “Czuła Przewodniczka”, uczestniczka debaty rozpoczynającej projekt.

Dodaje, ja zawsze szukałam kobiecości w sobie i nie mam zamiaru zaprzestać tego robić, z uwagi na jakieś zewnętrze okoliczności czy opinię innych. Nie warto jest tworzyć sztywnych definicji, bo one mocno ograniczają nasze poglądy, naszą osobowość, to kim jesteśmy

Spotkanie otwierające kampanię “Kobiecość to ja” spowodowało, że zburzyłyśmy potrzebę poszukiwania definicji kobiecości, mamy wrażenie, że kolejny jej opis mógłby być kolejnym stereotypem, jakimś skojarzeniem, wskazuje Magdalena Lamparska, współtwórczyni Fundacji Gerlsy.

Kobiecość, a stereotypy

Choć w dzisiejszym świecie wydaje się, że społeczeństwa są bardziej otwarte na inne społeczności, a także odmienne zachowania czy kulturę, to mimo wszystko w dalszym ciągu w funkcjonowaniu grup społecznych obecne są stereotypy, które dla części osób są znaczące oraz miewają wymiar przekazu pokoleniowego. Potwierdza to przeprowadzone w maju br. badanie nt. kobiecości na zlecenie marki Gatta. Zgodnie z nim wygląd jest bardzo ważnym czynnikiem definiującym kobiecość dla obu płci, co deklaruje 47% kobiet i 54% mężczyzn. Zatem, jak radzić sobie ze stereotypami?




– Bądźmy uważne, nie bójmy się wyznaczać granic. Jeżeli dotykają nas jakieś stereotypy i się z nimi nie zgadzamy warto je wyraźnie artykułować. Często jest tak, że ta druga strona może być nieświadoma, że coś powiela. Dlatego czasami warto powiedzieć, że na coś nie ma naszego przyzwolenia, że myślimy inaczej, jeśli tylko poczujemy, że ktoś próbuje nam coś wmówić albo na siłę do czegoś przekonać. Jesteśmy różne i w tym tkwi cały sens kobiecości, tłumaczy Magdalena Lamparska, współtwórczyni Fundacji Gerlsy.

Kobiecość, a kampania

Konferencja prasowa nt. kobiecości oraz żywa dyskusja nt. ten temat, a także spora frekwencja obecnych na spotkaniu dziennikarek i dziennikarzy dowiodły, że to niezwykle ważny społecznie temat, który wymaga dalszej debaty. Dlatego marka Gatta podejmie kontynuację projektu jeszcze w tym roku

– W kampanii “Kobiecość to ja” mówimy NIE stereotypom, NIE wzorcom, NIE anty-kobiecym schematom. Apel ten kierujemy do całego społeczeństwa, aby przestało nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęło utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu, niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Jako społeczeństwo powinniśmy porzucić myślenie o kobiecości w kategoriach czerwonej szminki i wyglądu, w tym długich nóg czy wysokich obcasów. Pokazujmy różne kobiety, wspierajmy je, bo to daje im odwagę i siłę, aby nieść życie, wyjaśnia Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.

Dodaje, jako marka kobieca chcemy być blisko kobiet i je wspierać, a możemy to robić za pomocą rozpoczętej kampanii, która będzie miała swoją kontynuację jesienią tego roku.

Nie powinno być jednej definicji kobiecości ani stereotypów, które narzucają kobietom, jakie mają być. Poszerzajmy swoją wolność – zamiast oceniać, doceniajmy kobiety za to jakie są, co pięknego w sobie kryją, a nie jak wyglądają czy się zachowują, wspierajmy je w tym, aby czuły się dobrze same ze sobą.

===
Dodatkowe informacje:

Jednym z ważniejszych elementów konferencji było wykorzystanie tzw. techniki graphic recording, do namalowania wielkoformatowej notatki ze spotkania. To unikatowa forma podsumowania wypowiedzi ekspertów, dzięki której nakreślone zostało nowe podejście do kobiecości, o którym mowa w powyższym materiale. Autorką planszy jest rysowniczka Magdalena Araźny (@madga.rysuje).

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

***
O GATTA
To polska firma założona w latach 90-tych, będąca niekwestionowanym liderem wśród polskich producentów rajstop i bielizny. Jej siedziba mieści się w Zduńskiej Woli. Początki działalności Gatty związane są z produkcją wyrobów pończoszniczych. Dzięki licznym inwestycjom oraz rozbudowie parku maszynowego, na przestrzeni lat firma skutecznie poszerzała swój asortyment o kolejne produkty, zdobywając przy tym zagraniczne rynki.
Od 1993 roku Gatta wspiera kobiety, dostarczając im najwyższej jakości produktów. Flagowym wytworem marki są nadal wyroby pończosznicze, a więc rajstopy, pończochy, podkolanówki i skarpetki. W rozszerzającym się asortymencie znajduje się także: bielizna i odzież bezszwowa oraz stroje kąpielowe. W swoim portfolio firma posiada również gamę produktów dedykowaną mężczyznom i dzieciom. Kolekcje Gatty dostępne są w sprzedaży w ponad 100 salonach firmowych w największych miastach w Polsce, w renomowanych sklepach z bielizną i rajstopami oraz sklepie internetowym; produkty firmy obecne są w wybranych krajach UE i poza jej granicami.
O wysokiej jakości produktów tej marki świadczą certyfikaty – wszystkie wyroby, od początku do końca, powstają pod kontrolą specjalistów, według europejskich standardów. Gatta działa zgodnie z systemem ISO – międzynarodową normą, określającą wymagania, które powinien spełniać system zarządzania jakością w organizacji. Ponadto, bezpieczeństwo oraz najwyższą jakość wyrobów poświadcza także znak Standard 100 by OEKO-TEX®. Co więcej, cały proces produkcji odbywa się przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, bez marnotrawienia zasobów, a nad jej przebiegiem czuwa zespół odpowiednio przeszkolonych specjalistów.
Właścicielem marki Gatta jest Grupa Ferax – znajdująca się w czołówce producentów wyrobów pończoszniczych i bezszwowych. To firma numer 1 we wprowadzaniu innowacji produktowych i technologicznych, jak również w przestrzeganiu najwyższych standardów jakości, pracy i etyki w procesie produkcji i wytwarzania. Do kluczowych marek Grupy należą: Gatta (rajstopy, pończochy, bielizna, odzież, stroje kąpielowe), Gatta Active (odzież sportowa) oraz Wola (skarpetki).

Farmaceuta radzi, jak przygotować apteczkę na co dzień i w podróży, żeby skutecznie reagować w nagłych sytuacjach

Zarówno w warunkach domowych, jak i podczas wyjazdów wakacyjnych, istotne jest posiadanie właściwie skompletowanej apteczki. Jej zawartość powinna umożliwiać szybką…
CZYTAJ

Profesor Andrzej Bochenek nie promuje żadnych leków ani suplementów – ostrzega przed oszustwem!

W trosce o zdrowie pacjentów oraz w odpowiedzi na liczne sygnały dotyczące nieuczciwego wykorzystywania wizerunku profesora Andrzeja Bochenka, kardiochirurg z…
CZYTAJ

Dbaj o swoje znamiona – dlaczego warto wykonać dermatoskopię i chronić skórę przed słońcem?

Latem chętniej wystawiamy skórę na słońce, spędzając wolne chwile na świeżym powietrzu. Warto jednak pamiętać, że ekspozycja na promieniowanie UV…
CZYTAJ

Nawilżenie, fotoprotekcja i wyrównanie kolorytu skóry-Co spakować do wakacyjnej kosmetyczki?

Lipiec to synonim wakacji i wyjątkowej, letniej atmosfery… zwiastun podróży, chwil na plaży i wśród malowniczych górskich szczytów. To już za…
CZYTAJ

5 powodów, by sięgać po owoce jagodowe. Dietetyczka Grupy LUX MED: „To nie tylko smak lata”

Truskawki, maliny, borówki czy jeżyny kojarzą nam się z letnim słońcem i słodkim smakiem dzieciństwa. Jednak owoce jagodowe to coś…
CZYTAJ

Higienistka stomatologiczna ostrzega: pomijanie wieczornego mycia zębów z aparatem ortodontycznym to poważny błąd!

Decyzja o podjęciu leczenia ortodontycznego to ważny krok w kierunku osiągnięcia wymarzonego, zdrowego uśmiechu. Jednak wraz z założeniem aparatu pojawiają…
CZYTAJ

Brak snu jak 0,5 promila alkoholu. Ekspertki o bezsenności

Bezsenność i zaburzenia snu to problem, z którym zmaga się nawet co trzeci dorosły Polak. Choć często bagatelizujemy brak snu,…
CZYTAJ

Upały a choroby układu krążenia – jak dbać o serce w gorące dni?

Wysokie temperatury, choć dla wielu kojarzą się z letnim wypoczynkiem, mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia - zwłaszcza dla osób…
CZYTAJ

E-papierosy pod lupą dentysty: co dzieje się w jamie ustnej po vapowaniu?

Używanie e-papierosów zdobyło w ostatnich latach ogromną popularność, jako alternatywa dla tradycyjnego palenia tytoniu. Choć początkowo uważano je za mniej…
CZYTAJ

Dieta onkologiczna: fakty i mity

Jak pokazują badania aż 65% pacjentów onkologicznych traci na wadze jeszcze przed pierwszą wizytą u specjalisty, a w trakcie leczenia…
CZYTAJ

Światowy Dzień Mikrobiomu 2025: jesteśmy coraz bardziej zainteresowani mikrobiotą, ale nasza świadomość jest wciąż niewystarczająca

Z okazji Światowego Dnia Mikrobiomu warto przyjrzeć się rosnącemu zainteresowaniu społeczeństwa mikrobiotą i jej wpływem na zdrowie. Dane z trzeciej…
CZYTAJ

Dlaczego nazywamy jelita drugim mózgiem? „To właśnie tam powstaje do 95% serotoniny!”

Czy Twój brzuch wie więcej niż myślisz? Coraz częściej mówi się o jelitach nie tylko jako o centrum trawienia, ale…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Farmaceuta radzi, jak przygotować apteczkę na co dzień i w podróży, żeby skutecznie reagować w nagłych sytuacjach

Zarówno w warunkach domowych, jak i podczas wyjazdów wakacyjnych, istotne jest posiadanie…
CZYTAJ

Profesor Andrzej Bochenek nie promuje żadnych leków ani suplementów – ostrzega przed oszustwem!

W trosce o zdrowie pacjentów oraz w odpowiedzi na liczne sygnały dotyczące…
CZYTAJ

Dbaj o swoje znamiona – dlaczego warto wykonać dermatoskopię i chronić skórę przed słońcem?

Latem chętniej wystawiamy skórę na słońce, spędzając wolne chwile na świeżym powietrzu.…
CZYTAJ

5 powodów, by sięgać po owoce jagodowe. Dietetyczka Grupy LUX MED: „To nie tylko smak lata”

Truskawki, maliny, borówki czy jeżyny kojarzą nam się z letnim słońcem i…
CZYTAJ

Brak snu jak 0,5 promila alkoholu. Ekspertki o bezsenności

Bezsenność i zaburzenia snu to problem, z którym zmaga się nawet co…
CZYTAJ