Czy powinna istnieć definicja kobiecości? O tym i nie tylko dyskutowano podczas launchu kampanii marki Gatta “Kobiecość to ja”



Im kobieta starsza, tym bardziej czuje się kobieco, tak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Gatta. Jednak to wciąż mniej niż połowa Polek, które po 50 r.ż. czuje się zdecydowanie kobieco, zaś w przedziale wiekowym 30-39 lat jest ich jedynie 34%. Niski procent poczucia kobiecości wynika z narzucanych społecznych stereotypów oraz „ideału kobiecości” wywodzącego się z dotychczasowej definicji. O tym, jak radzić sobie z narzuconymi wzorcami, a także czy potrzebna jest nowa definicja kobiecości dyskutowano podczas konferencji otwierającej kampanię “Kobiecość to ja”, wspartej udziałem ekspertów oraz partnerów.

Tylko 38% Polek uważa się za kobiece. Dlaczego tak jest? Odpowiedzi na tę sytuację można szukać w kampanii “Kobiecość to ja”, której celem jest wpływ na zmianę patrzenia na kobiecość, poprzez odrzucenie presji wywieranej na płeć piękną w obszarze wyglądu czy zachowania. Inicjatorem projektu jest marka Gatta, a jego partnerami Fundacja Gerlsy oraz Instytut Badawczy SW Research.

Kobiecość, a definicja

Kobietom niezależnie od wieku, pochodzenia, pozycji społecznej i zawodowej, społeczeństwo narzuca styl zachowania oraz wygląd. Świat próbuje wtłoczyć je w ramy i wstawić do określonego szablonu. Wiąże się to mocno z definicją, która standaryzuje płeć piękną według utartych schematów. Dlatego, tak ważna jest debata w skali ogólnopolskiej, poruszająca utartą definicję „kobiecości”, ponieważ to istotny krok w tworzeniu kobietom przestrzeni do wyrażania siebie w wolności i w duchu różnorodności.

– Nie powinno być jednej, obowiązującej definicji kobiecości. Naprawdę czekam dnia, kiedy na pytanie: co to jest kobiecość, ludzie będą mówili – nie wiem, spytaj się konkretnej kobiety. Bo tylko dana kobieta sama wie, co kryje się pod tym pojęciem. Natomiast, jeśli istnieje jakakolwiek prawdziwa definicja kobiecości to jest ona zmienna, chwiejna, a przed wszystkim jest tylko jedna osoba, która może jej szukać, przy wsparciu innych, jeśli tego chce – KOBIETA. Każda z nas powinna mieć swoje postrzeganie kobiecości, komentuje Natalia de Barbaro, psycholożka, publicystka, autorka książki “Czuła Przewodniczka”, uczestniczka debaty rozpoczynającej projekt.

Dodaje, ja zawsze szukałam kobiecości w sobie i nie mam zamiaru zaprzestać tego robić, z uwagi na jakieś zewnętrze okoliczności czy opinię innych. Nie warto jest tworzyć sztywnych definicji, bo one mocno ograniczają nasze poglądy, naszą osobowość, to kim jesteśmy

Spotkanie otwierające kampanię “Kobiecość to ja” spowodowało, że zburzyłyśmy potrzebę poszukiwania definicji kobiecości, mamy wrażenie, że kolejny jej opis mógłby być kolejnym stereotypem, jakimś skojarzeniem, wskazuje Magdalena Lamparska, współtwórczyni Fundacji Gerlsy.

Kobiecość, a stereotypy

Choć w dzisiejszym świecie wydaje się, że społeczeństwa są bardziej otwarte na inne społeczności, a także odmienne zachowania czy kulturę, to mimo wszystko w dalszym ciągu w funkcjonowaniu grup społecznych obecne są stereotypy, które dla części osób są znaczące oraz miewają wymiar przekazu pokoleniowego. Potwierdza to przeprowadzone w maju br. badanie nt. kobiecości na zlecenie marki Gatta. Zgodnie z nim wygląd jest bardzo ważnym czynnikiem definiującym kobiecość dla obu płci, co deklaruje 47% kobiet i 54% mężczyzn. Zatem, jak radzić sobie ze stereotypami?




– Bądźmy uważne, nie bójmy się wyznaczać granic. Jeżeli dotykają nas jakieś stereotypy i się z nimi nie zgadzamy warto je wyraźnie artykułować. Często jest tak, że ta druga strona może być nieświadoma, że coś powiela. Dlatego czasami warto powiedzieć, że na coś nie ma naszego przyzwolenia, że myślimy inaczej, jeśli tylko poczujemy, że ktoś próbuje nam coś wmówić albo na siłę do czegoś przekonać. Jesteśmy różne i w tym tkwi cały sens kobiecości, tłumaczy Magdalena Lamparska, współtwórczyni Fundacji Gerlsy.

Kobiecość, a kampania

Konferencja prasowa nt. kobiecości oraz żywa dyskusja nt. ten temat, a także spora frekwencja obecnych na spotkaniu dziennikarek i dziennikarzy dowiodły, że to niezwykle ważny społecznie temat, który wymaga dalszej debaty. Dlatego marka Gatta podejmie kontynuację projektu jeszcze w tym roku

– W kampanii “Kobiecość to ja” mówimy NIE stereotypom, NIE wzorcom, NIE anty-kobiecym schematom. Apel ten kierujemy do całego społeczeństwa, aby przestało nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęło utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu, niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Jako społeczeństwo powinniśmy porzucić myślenie o kobiecości w kategoriach czerwonej szminki i wyglądu, w tym długich nóg czy wysokich obcasów. Pokazujmy różne kobiety, wspierajmy je, bo to daje im odwagę i siłę, aby nieść życie, wyjaśnia Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.

Dodaje, jako marka kobieca chcemy być blisko kobiet i je wspierać, a możemy to robić za pomocą rozpoczętej kampanii, która będzie miała swoją kontynuację jesienią tego roku.

Nie powinno być jednej definicji kobiecości ani stereotypów, które narzucają kobietom, jakie mają być. Poszerzajmy swoją wolność – zamiast oceniać, doceniajmy kobiety za to jakie są, co pięknego w sobie kryją, a nie jak wyglądają czy się zachowują, wspierajmy je w tym, aby czuły się dobrze same ze sobą.

===
Dodatkowe informacje:

Jednym z ważniejszych elementów konferencji było wykorzystanie tzw. techniki graphic recording, do namalowania wielkoformatowej notatki ze spotkania. To unikatowa forma podsumowania wypowiedzi ekspertów, dzięki której nakreślone zostało nowe podejście do kobiecości, o którym mowa w powyższym materiale. Autorką planszy jest rysowniczka Magdalena Araźny (@madga.rysuje).

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

***
O GATTA
To polska firma założona w latach 90-tych, będąca niekwestionowanym liderem wśród polskich producentów rajstop i bielizny. Jej siedziba mieści się w Zduńskiej Woli. Początki działalności Gatty związane są z produkcją wyrobów pończoszniczych. Dzięki licznym inwestycjom oraz rozbudowie parku maszynowego, na przestrzeni lat firma skutecznie poszerzała swój asortyment o kolejne produkty, zdobywając przy tym zagraniczne rynki.
Od 1993 roku Gatta wspiera kobiety, dostarczając im najwyższej jakości produktów. Flagowym wytworem marki są nadal wyroby pończosznicze, a więc rajstopy, pończochy, podkolanówki i skarpetki. W rozszerzającym się asortymencie znajduje się także: bielizna i odzież bezszwowa oraz stroje kąpielowe. W swoim portfolio firma posiada również gamę produktów dedykowaną mężczyznom i dzieciom. Kolekcje Gatty dostępne są w sprzedaży w ponad 100 salonach firmowych w największych miastach w Polsce, w renomowanych sklepach z bielizną i rajstopami oraz sklepie internetowym; produkty firmy obecne są w wybranych krajach UE i poza jej granicami.
O wysokiej jakości produktów tej marki świadczą certyfikaty – wszystkie wyroby, od początku do końca, powstają pod kontrolą specjalistów, według europejskich standardów. Gatta działa zgodnie z systemem ISO – międzynarodową normą, określającą wymagania, które powinien spełniać system zarządzania jakością w organizacji. Ponadto, bezpieczeństwo oraz najwyższą jakość wyrobów poświadcza także znak Standard 100 by OEKO-TEX®. Co więcej, cały proces produkcji odbywa się przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, bez marnotrawienia zasobów, a nad jej przebiegiem czuwa zespół odpowiednio przeszkolonych specjalistów.
Właścicielem marki Gatta jest Grupa Ferax – znajdująca się w czołówce producentów wyrobów pończoszniczych i bezszwowych. To firma numer 1 we wprowadzaniu innowacji produktowych i technologicznych, jak również w przestrzeganiu najwyższych standardów jakości, pracy i etyki w procesie produkcji i wytwarzania. Do kluczowych marek Grupy należą: Gatta (rajstopy, pończochy, bielizna, odzież, stroje kąpielowe), Gatta Active (odzież sportowa) oraz Wola (skarpetki).

Odmładzanie uśmiechem? Oczywiście! Zdrowy i piękny uśmiech może odmłodzić twarz nawet o kilkanaście lat. Co to jest odbudowa uśmiechu i jak się za to zabrać?

Utarło się, że dłonie są wizytówką człowieka i wiele o nim mówią. Tymczasem to właśnie zdrowy i piękny uśmiech jest…
CZYTAJ

„Wszystkiego najlepszego. Z Piątnicy, no bo skąd” – świąteczna kampania OSM Piątnica

W dniach od 1 do 20 grudnia w największych stacjach telewizyjnych emitowana będzie bożonarodzeniowa reklama Piątnicy. W spocie powraca sympatyczna…
CZYTAJ

O powodach braku poczucia kobiecości wśród Polek

Polki i Polacy postrzegają kobiecość przez pryzmat zarówno cech wewnętrznych, takich jak osobowość i charakter, a także zewnętrznych związanych z…
CZYTAJ

Raz ich kochamy, za chwilę nie oszczędzamy gorzkich słów – dlaczego tak łatwo oceniamy piłkarzy?

Gdy polska reprezentacja w piłce nożnej wygrywa – kibice szaleją z radości i nie szczędzą euforycznych komentarzy. Gdy przegrywa –…
CZYTAJ

Skuteczny demakijaż i wsparcie mikrobiomu. Dobre nawyki w służbie anti-ageing

Piękna, zdrowa skóra o młodym wyglądzie to beauty-priorytet większości z nas. Wdrażamy odpowiednie nawyki w codziennej pielęgnacji, stosujemy coraz bardziej…
CZYTAJ

Pomaganie jest naprawdę łatwe – Pudliszki i Szlachetna Paczka ponownie łączą siły w akcji Poznaj Smak Pomagania

Zbliżające się święta będą kolejnym już w 2022 roku momentem, kiedy wielu z nas zrobi coś dla innych. Polacy świetnie…
CZYTAJ

Cała Polska kibicuje zdrowo i wymyśla cieszynkę dla Roberta Lewandowskiego

Cała Polska kibicuje zdrowo i wymyśla cieszynkę dla Roberta Lewandowskiego. Nawet 70 proc. Polaków będzie oglądać mundialowe zmagania. Nieodłącznym elementem…
CZYTAJ

70 mięśni „młodości” – czyli nie tylko skóra na twarzy się starzeje!

70 mięśni „młodości” – czyli nie tylko skóra na twarzy się starzeje! Niewłaściwe napięcie mięśni twarzy prawdopodobnie postarzy Cię o…
CZYTAJ

Jak bezpiecznie przyjmować antybiotyków? Wszystko co powinieneś wiedzieć o antybiotykach

Jesienna oraz zimowa aura sprzyja częstszym zapadaniem na infekcje, szczególnie górnych dróg oddechowych - leczenie ich zarówno u osób dorosłych,…
CZYTAJ

Botulina metodą Strzałkowskiego – Wygładzenie zmarszczek. Na czym on polega?

Panie doktorze, stworzył Pan wiele autorskich zabiegów, dostępnych aktualnie w klinice, jednym z nich jest zabieg o nazwie Botulina metodą…
CZYTAJ

Kosmetyczne rozwiązania z efektem „wow” Zabiegi bankietowe przed świętami i sylwestrem

Świąteczna kolacja, bankiet sylwestrowy lub karnawałowe szaleństwo – nadchodzące tygodnie będą synonimem „wielkiego wyjścia”. To sytuacje, w których chcemy błyszczeć…
CZYTAJ

Jesienna pokusa dla miłośników kawy – babeczki dyniowo-kawowe z karmelem. Musisz ich spróbować jeszcze w tym sezonie!

Jesień stopniowo ustępuje miejsca nadchodzącej wielkimi krokami zimie. Najwyższa pora zatem, aby spróbować ostatnich jesiennych przepisów w tym sezonie. Czego…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Jak bezpiecznie przyjmować antybiotyków? Wszystko co powinieneś wiedzieć o antybiotykach

Jesienna oraz zimowa aura sprzyja częstszym zapadaniem na infekcje, szczególnie górnych dróg…
CZYTAJ

Dobry czas na leczenie zaćmy

W efekcie pandemii COVID-19 liczba wykonywanych operacji usunięcia zaćmy w Polsce znacząco…
CZYTAJ

Więcej roślin, mniej mięsa – zmień swoje nawyki żywieniowe i pomóż planecie

Eksperci są zgodni – ograniczanie spożycia mięsa to jeden z tych małych…
CZYTAJ

Szybko reaguj na zmiany w organizmie

Dzięki badaniom możesz szybko zareagować na pojawiające się zmiany w organizmie i…
CZYTAJ

Fakty o antybiotykach, które powinieneś znać

Jedni unikają ich jak ognia, inni stosują aż za często. Antybiotyki to…
CZYTAJ