Czy powinna istnieć definicja kobiecości? O tym i nie tylko dyskutowano podczas launchu kampanii marki Gatta “Kobiecość to ja”



Im kobieta starsza, tym bardziej czuje się kobieco, tak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Gatta. Jednak to wciąż mniej niż połowa Polek, które po 50 r.ż. czuje się zdecydowanie kobieco, zaś w przedziale wiekowym 30-39 lat jest ich jedynie 34%. Niski procent poczucia kobiecości wynika z narzucanych społecznych stereotypów oraz „ideału kobiecości” wywodzącego się z dotychczasowej definicji. O tym, jak radzić sobie z narzuconymi wzorcami, a także czy potrzebna jest nowa definicja kobiecości dyskutowano podczas konferencji otwierającej kampanię “Kobiecość to ja”, wspartej udziałem ekspertów oraz partnerów.

Tylko 38% Polek uważa się za kobiece. Dlaczego tak jest? Odpowiedzi na tę sytuację można szukać w kampanii “Kobiecość to ja”, której celem jest wpływ na zmianę patrzenia na kobiecość, poprzez odrzucenie presji wywieranej na płeć piękną w obszarze wyglądu czy zachowania. Inicjatorem projektu jest marka Gatta, a jego partnerami Fundacja Gerlsy oraz Instytut Badawczy SW Research.

Kobiecość, a definicja

Kobietom niezależnie od wieku, pochodzenia, pozycji społecznej i zawodowej, społeczeństwo narzuca styl zachowania oraz wygląd. Świat próbuje wtłoczyć je w ramy i wstawić do określonego szablonu. Wiąże się to mocno z definicją, która standaryzuje płeć piękną według utartych schematów. Dlatego, tak ważna jest debata w skali ogólnopolskiej, poruszająca utartą definicję „kobiecości”, ponieważ to istotny krok w tworzeniu kobietom przestrzeni do wyrażania siebie w wolności i w duchu różnorodności.

– Nie powinno być jednej, obowiązującej definicji kobiecości. Naprawdę czekam dnia, kiedy na pytanie: co to jest kobiecość, ludzie będą mówili – nie wiem, spytaj się konkretnej kobiety. Bo tylko dana kobieta sama wie, co kryje się pod tym pojęciem. Natomiast, jeśli istnieje jakakolwiek prawdziwa definicja kobiecości to jest ona zmienna, chwiejna, a przed wszystkim jest tylko jedna osoba, która może jej szukać, przy wsparciu innych, jeśli tego chce – KOBIETA. Każda z nas powinna mieć swoje postrzeganie kobiecości, komentuje Natalia de Barbaro, psycholożka, publicystka, autorka książki “Czuła Przewodniczka”, uczestniczka debaty rozpoczynającej projekt.

Dodaje, ja zawsze szukałam kobiecości w sobie i nie mam zamiaru zaprzestać tego robić, z uwagi na jakieś zewnętrze okoliczności czy opinię innych. Nie warto jest tworzyć sztywnych definicji, bo one mocno ograniczają nasze poglądy, naszą osobowość, to kim jesteśmy

Spotkanie otwierające kampanię “Kobiecość to ja” spowodowało, że zburzyłyśmy potrzebę poszukiwania definicji kobiecości, mamy wrażenie, że kolejny jej opis mógłby być kolejnym stereotypem, jakimś skojarzeniem, wskazuje Magdalena Lamparska, współtwórczyni Fundacji Gerlsy.

Kobiecość, a stereotypy

Choć w dzisiejszym świecie wydaje się, że społeczeństwa są bardziej otwarte na inne społeczności, a także odmienne zachowania czy kulturę, to mimo wszystko w dalszym ciągu w funkcjonowaniu grup społecznych obecne są stereotypy, które dla części osób są znaczące oraz miewają wymiar przekazu pokoleniowego. Potwierdza to przeprowadzone w maju br. badanie nt. kobiecości na zlecenie marki Gatta. Zgodnie z nim wygląd jest bardzo ważnym czynnikiem definiującym kobiecość dla obu płci, co deklaruje 47% kobiet i 54% mężczyzn. Zatem, jak radzić sobie ze stereotypami?




– Bądźmy uważne, nie bójmy się wyznaczać granic. Jeżeli dotykają nas jakieś stereotypy i się z nimi nie zgadzamy warto je wyraźnie artykułować. Często jest tak, że ta druga strona może być nieświadoma, że coś powiela. Dlatego czasami warto powiedzieć, że na coś nie ma naszego przyzwolenia, że myślimy inaczej, jeśli tylko poczujemy, że ktoś próbuje nam coś wmówić albo na siłę do czegoś przekonać. Jesteśmy różne i w tym tkwi cały sens kobiecości, tłumaczy Magdalena Lamparska, współtwórczyni Fundacji Gerlsy.

Kobiecość, a kampania

Konferencja prasowa nt. kobiecości oraz żywa dyskusja nt. ten temat, a także spora frekwencja obecnych na spotkaniu dziennikarek i dziennikarzy dowiodły, że to niezwykle ważny społecznie temat, który wymaga dalszej debaty. Dlatego marka Gatta podejmie kontynuację projektu jeszcze w tym roku

– W kampanii “Kobiecość to ja” mówimy NIE stereotypom, NIE wzorcom, NIE anty-kobiecym schematom. Apel ten kierujemy do całego społeczeństwa, aby przestało nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęło utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu, niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Jako społeczeństwo powinniśmy porzucić myślenie o kobiecości w kategoriach czerwonej szminki i wyglądu, w tym długich nóg czy wysokich obcasów. Pokazujmy różne kobiety, wspierajmy je, bo to daje im odwagę i siłę, aby nieść życie, wyjaśnia Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.

Dodaje, jako marka kobieca chcemy być blisko kobiet i je wspierać, a możemy to robić za pomocą rozpoczętej kampanii, która będzie miała swoją kontynuację jesienią tego roku.

Nie powinno być jednej definicji kobiecości ani stereotypów, które narzucają kobietom, jakie mają być. Poszerzajmy swoją wolność – zamiast oceniać, doceniajmy kobiety za to jakie są, co pięknego w sobie kryją, a nie jak wyglądają czy się zachowują, wspierajmy je w tym, aby czuły się dobrze same ze sobą.

===
Dodatkowe informacje:

Jednym z ważniejszych elementów konferencji było wykorzystanie tzw. techniki graphic recording, do namalowania wielkoformatowej notatki ze spotkania. To unikatowa forma podsumowania wypowiedzi ekspertów, dzięki której nakreślone zostało nowe podejście do kobiecości, o którym mowa w powyższym materiale. Autorką planszy jest rysowniczka Magdalena Araźny (@madga.rysuje).

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

***
O GATTA
To polska firma założona w latach 90-tych, będąca niekwestionowanym liderem wśród polskich producentów rajstop i bielizny. Jej siedziba mieści się w Zduńskiej Woli. Początki działalności Gatty związane są z produkcją wyrobów pończoszniczych. Dzięki licznym inwestycjom oraz rozbudowie parku maszynowego, na przestrzeni lat firma skutecznie poszerzała swój asortyment o kolejne produkty, zdobywając przy tym zagraniczne rynki.
Od 1993 roku Gatta wspiera kobiety, dostarczając im najwyższej jakości produktów. Flagowym wytworem marki są nadal wyroby pończosznicze, a więc rajstopy, pończochy, podkolanówki i skarpetki. W rozszerzającym się asortymencie znajduje się także: bielizna i odzież bezszwowa oraz stroje kąpielowe. W swoim portfolio firma posiada również gamę produktów dedykowaną mężczyznom i dzieciom. Kolekcje Gatty dostępne są w sprzedaży w ponad 100 salonach firmowych w największych miastach w Polsce, w renomowanych sklepach z bielizną i rajstopami oraz sklepie internetowym; produkty firmy obecne są w wybranych krajach UE i poza jej granicami.
O wysokiej jakości produktów tej marki świadczą certyfikaty – wszystkie wyroby, od początku do końca, powstają pod kontrolą specjalistów, według europejskich standardów. Gatta działa zgodnie z systemem ISO – międzynarodową normą, określającą wymagania, które powinien spełniać system zarządzania jakością w organizacji. Ponadto, bezpieczeństwo oraz najwyższą jakość wyrobów poświadcza także znak Standard 100 by OEKO-TEX®. Co więcej, cały proces produkcji odbywa się przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, bez marnotrawienia zasobów, a nad jej przebiegiem czuwa zespół odpowiednio przeszkolonych specjalistów.
Właścicielem marki Gatta jest Grupa Ferax – znajdująca się w czołówce producentów wyrobów pończoszniczych i bezszwowych. To firma numer 1 we wprowadzaniu innowacji produktowych i technologicznych, jak również w przestrzeganiu najwyższych standardów jakości, pracy i etyki w procesie produkcji i wytwarzania. Do kluczowych marek Grupy należą: Gatta (rajstopy, pończochy, bielizna, odzież, stroje kąpielowe), Gatta Active (odzież sportowa) oraz Wola (skarpetki).

Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach (EAAD) został ustanowiony w 2008 r. przez Komisję Europejską i jest obchodzony corocznie w dniu 18 listopada w całej Europie.

W ramach EAAD i WAAD na całym świecie organizowane są wydarzenia kierowane do społeczeństwa oraz specjalistów medycznych, propagujących wiedzę na temat…
CZYTAJ

Żylaki to problem milionów Polaków. Jak skutecznie zapobiegać i leczyć?

Żylaki to powszechny problem zdrowotny dotykający niemal połowę dorosłej populacji w Polsce. Częstotliwość występowania niewydolności żylnej jest wyższa niż cukrzycy…
CZYTAJ

Jak holistyczne podejście do zdrowia poprawia nasze samopoczucie?


W życiu wielu kobiet pojawiają się momenty, gdy stres zaczyna odbijać się nie tylko na zdrowiu fizycznym, ale także na…
CZYTAJ

Relacja ze spotkania prasowego, 5 edycji kampanii #lubiesiebie, z udziałem znanych ambasadorek.

W warszawskiej restauracji PRIMITIVO Kuchnia i Wino odbyło się spotkanie prasowe dedykowane 5. edycji kampanii #lubiesiebie, której inicjatorem jest dr…
CZYTAJ

Na cukrzycę choruje cała rodzina. Jak wspierać bliską osobę z cukrzycą?

Cukrzyca, choć jest chorobą nieuleczalną, gdy jest wyrównana, daje szansę na aktywne życie. Jednak, by tak się stało, niezbędne wręcz…
CZYTAJ

Retinoidy i witaminy w beauty-planie 3 kluczowe potrzeby skóry

Schyłek roku to czas podsumowań i ustalania beauty-planów. Jesień jest królową zmian. To właśnie teraz najuważniej obserwujemy stan skóry i…
CZYTAJ

Rola mikrobiomu i diety w utrzymaniu zdrowych jelit

Mikroorganizmy zamieszkują zarówno środowisko zewnętrzne, jak i wnętrze ludzkiego organizmu. Ich zespoły tworzą mikrobioty, które zasiedlają różne obszary ciała, jak…
CZYTAJ

Movember – kobiety cichymi bohaterkami walki o zdrowie mężczyzn

W listopadzie na ulicach królują wąsy, a w mediach i rozmowach coraz częściej pada jedno hasło – Movember. To międzynarodowa…
CZYTAJ

Jakość powietrza w Polsce uzależniona jest nie tylko od działalności człowieka

Jakość powietrza w Europie znacznie się poprawiła w ciągu ostatnich dziesięcioleci, ale zanieczyszczone powietrze nadal stanowi największe zagrożenie dla zdrowia…
CZYTAJ

Jak wybierać odpowiednie kosmetyki do pielęgnacji stref intymnych?

Zdrowie intymne zaczyna się od odpowiedniej pielęgnacji i świadomego wyboru kosmetyków. Choć często skupiamy się na codziennym oczyszczaniu, pielęgnacja delikatnych…
CZYTAJ

5 listopada 39 lat temu przeprowadzono pierwszy udany przeszczep serca – wspomnienia prof. A. Bochenka

To było 39 lat temu, 5 listopada - Serce zostało wycięte, a w klatce piersiowej pojawiła się ogromna, pusta przestrzeń,…
CZYTAJ

Co to jest innowacyjna rehabilitacja neurologiczna i dlaczego jest tak ważna?

Rehabilitacja neurologiczna odgrywa kluczową rolę w procesie próby powrotu do zdrowia i maksymalnego przywrócenia utraconych funkcji u pacjentów ze schorzeniami…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach (EAAD) został ustanowiony w 2008 r. przez Komisję Europejską i jest obchodzony corocznie w dniu 18 listopada w całej Europie.

W ramach EAAD i WAAD na całym świecie organizowane są wydarzenia kierowane…
CZYTAJ

Żylaki to problem milionów Polaków. Jak skutecznie zapobiegać i leczyć?

Żylaki to powszechny problem zdrowotny dotykający niemal połowę dorosłej populacji w Polsce.…
CZYTAJ

Jak holistyczne podejście do zdrowia poprawia nasze samopoczucie?


W życiu wielu kobiet pojawiają się momenty, gdy stres zaczyna odbijać się…
CZYTAJ

Na cukrzycę choruje cała rodzina. Jak wspierać bliską osobę z cukrzycą?

Cukrzyca, choć jest chorobą nieuleczalną, gdy jest wyrównana, daje szansę na aktywne…
CZYTAJ

Movember – kobiety cichymi bohaterkami walki o zdrowie mężczyzn

W listopadzie na ulicach królują wąsy, a w mediach i rozmowach coraz…
CZYTAJ