Na świecie spada liczba wykonywanych zabiegów usunięcia zaćmy! Czy mamy ten problem również w Polsce?



Postcovidowa Polska zmaga się z zaniedbaniem zdrowia przez Polaków. Odwoływanie wizyt, przekładanie ich na późniejszy termin lub korzystanie z wygodnych teleporad sprawiły, że w naszym kraju coraz mniej wykonywanych jest zabiegów usunięcia zaćmy. Dlaczego tak się dzieje i jak temu zaradzić? Między innymi tymi tematami zajęto się podczas konferencji prasowej inaugurującej kampanię społeczną „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie.”

Zaćma w Polsce

Tracimy wzrok! Dane Polskiego Towarzystwa Okulistycznego oraz Ministerstwa Zdrowia dosadnie pokazują, że mamy do czynienia z wyraźnym spadkiem przypadków rozpoznania, a co za tym idzie wykonywanych operacji odzyskania lub w celu poprawy jakości widzenia. Spadki te, pomimo że przypadłość uważana jest za chorobę starczą, odnotowywane zostały w każdej grupie wiekowej. W2020 roku wykonano w Polsce aż o 30% mniej operacji niż w 2019 roku. Najbardziej dotknięta została grupa wiekowa powyżej 70-tego roku życia. Liczba wykonywanych zabiegów spadła na przestrzeni ostatniego roku z 200,288 tysięcy rocznie do 111,916.

Jak wypadamy na tle innych krajów? Czy może panuje ogólnoświatowy lęk?

Podobna sytuacja, co w polskiej okulistyce, zaobserwowana została również we Włoszech. Nie wynika to ze standardów leczenia, a przede wszystkim czynników ludzkich. Po pandemii we włoskich szpitalach i przychodniach odnotowano ogromny wzrost kolejek oraz czasu oczekiwania na zabieg usunięcia zaćmy. Chodzi przede wszystkim o północne rejony Włoch, które były najbardziej dotknięte korona wirusem. Między innymi takimi danymi podzielił się podczas konferencji prasowej prof. dr hab. n. med. Jacek P. Szaflik, opiekun merytoryczny kampanii społecznej „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie”.

„Zjawisko to nie wynika z poziomu ochrony zdrowia czy innych czynników związanych merytorycznie z samym zabiegiem. Jego przyczyną jest głównie wycofanie i strach związane z Covid-19” – podsumowała wyniki raportów Anna Gołębicka, przedstawicielka Niezależnego Zespołu Ekspertów Continue Curatio.

Według psychologów i terapeutów wygrywają wewnętrzne przekonania, że COVID-19 jest większym zagrożeniem niż inne znane już nam dobrze choroby. Strach przed hospitalizacją oraz lęk przed zarażeniem są na tyle silne, że większość pacjentów praktycznie całkowicie wycofała się z decyzji podjęcia leczenia. Albo decyduję się jedynie na teleporady, które tylko w małym stopniu zastępują faktyczny kontakt z lekarzem i placówką medyczną. Dlatego obecnie również mówimy o niskiej liczbie rozpoznań przypadłości jaką jest zaćma, gdyż pacjenci przestali odwiedzać przychodnie.






„Nasze społeczeństwo pierwszy raz spotkało się z taką sytuacją jak pandemia i stąd ten wewnętrzny lęk i wycofanie, co jest naturalnym ludzkim odruchem” –
dodaje Gołębicka.

Kampania Społeczna „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie”

Dlatego tak ważna jest rola kampanii społecznej Polskiego Towarzystwa Okulistycznego, która wystartowała na początku czerwca pod hasłem „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie”.

Ma ona na celu zachęcić pacjentów do regularnego odwiedzania gabinetów okulistycznych i przede wszystkim sprawić, aby powrócili oni do wcześniej zaplanowanych zabiegów. Głównym elementem kampanii jest spot uświadamiający problemy i konsekwencje wynikające z odwoływania wizyt i braku podejmowania przez pacjentów kroków w kierunku leczenia. Kampania ma za zadanie rozwiać obawy pacjentów związane z COVID – 19 i bezpieczeństwem leczenia.

Odbiorcami kampanii są nie tylko ludzie starsi, których problem zaćmy dotyka najczęściej, ale również ich najbliżsi, którzy dzięki odpowiedniej edukacji, mogą zachęcać do podejmowania decyzji o zaplanowaniu zabiegu i podjęciu leczenia.

„Jeśli nie chcesz zrobić tego dla siebie, zrób to dla nas! – to częsty przekaz światowych kampanii społecznych dotykających problemu zaćmy – Rodzina i brak wykluczenia z życia to język korzyści, który trafia do seniorów.”
– podkreśla Anna Gołębicka.

Kampania „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie” powstała przy ścisłej współpracy z Polskim Towarzystwem Okulistycznymoraz dzięki wsparciu partnerów: Bausch Health Poland, Alcon, Adamed, Senju Poland, Ltd., OFTA.

Jak wakacje wpływają na naszą pewność siebie?

Przez cały rok wiele kobiet dąży do wymarzonego wakacyjnego ciała, tak zwanego „bikini body”, które dumnie będzie prezentować na plaży.…
CZYTAJ

Zmęczenie za kierownicą – jak sobie radzić i na co uważać? Wyjaśnia kardiolog Maciej Pruski, ekspert z Grupy American Heart of Poland

Wakacje oraz długie weekendy często wiążą się z dalszymi podróżami – a to oznacza nierzadko prowadzenie auta nawet przez kilkanaście…
CZYTAJ

Dobre dla Ciebie i przyjazne dla planety – Poznaj serię produktów Epoch od Nu Skin

Marka Nu Skin® nie zwalnia tempa i podejmuje kolejne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i troski o naszą planetę. Dlatego…
CZYTAJ

Artur Rojek ambasadorem akcji „Czujesz Klimat?” Rossmann

Artur Rojek został ambasadorem akcji Rossmann „Czujesz Klimat?”. Artysta ogłosił swoją decyzję podczas OFF Festivalu w Katowicach. Wspólnie z marką…
CZYTAJ

Polacy i kuchenne zero waste – czy uczymy się niemarnowania żywności?

Marnowanie żywności to ważny, globalny problem. Poziom naszej ekologicznej świadomości stale jednak wzrasta, co przekłada się także na pozytywne nawyki…
CZYTAJ

Potrzeby skóry po lecie… Czyli nawilżanie to nie wszystko!

Mówisz: „regeneracja” skóry po lecie, myślisz „nawilżanie”. I bardzo słusznie, ale to nie wystarczy. Skóra po wakacyjnych wycieczkach, kąpielach w…
CZYTAJ

Od kleszcza do choroby serca, Powikłania kardiologiczne przy boreliozie – jak rozpoznać i zapobiegać? Tłumaczy dr n.med. Iwona Banasiewicz-Szkróbka kardiolog z Grupy American Heart of Poland

#Wakacje to dla wielu z nas okazja do spędzania wolnego czasu na łonie natury. Podczas letniej beztroski warto jednak pamiętać…
CZYTAJ

W ramach akcji „Dbaj o zdrowie” rusza bezpłatne badanie na oznaczenie witaminy D3

W pierwszy weekend sierpnia rozpoczyna się akcja “Dbaj o zdrowie”. Celem inicjatywy jest edukacja Polaków nt. znaczenia suplementacji witaminy D3…
CZYTAJ

Okulary ze straganu i chlorowana woda – wakacyjne grzechy, których oczy nie znoszą

„Morza szum, ptaków śpiew, złota plaża pośród drzew…” – to tylko jeden ze sposobów spędzenia wyjazdu wakacyjnego. Planując odpoczynek pamiętamy…
CZYTAJ

Ten pierwiastek ciągle zagraża dzieciom w Polsce. UNICEF alarmuje

Może być w zabawkach, ubraniach, kosmetykach, farbach, biżuterii czy przyborach kuchennych. Może też przedostać się do naszej żywności poprzez glebę…
CZYTAJ

Lato bez kłopotu – Kulka, sztyft czy spray? Jaki dezodorant wybrać na lato?

Kulka, sztyft czy spray? Jaki dezodorant wybrać na lato? Przede wszystkim naturalny! A poza tym łagodny nawet dla wrażliwej skóry,…
CZYTAJ

Aloes, limonka i lawenda w letniej pielęgnacji włosów i skóry

REVOSS PROFESSIONAL SZAMPON i MASKA z ALOESEM i WYCIĄGIEM z LIMONKI. Szampon i maska polecane do mycia i pielęgnacji włosów…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Jak wakacje wpływają na naszą pewność siebie?

Przez cały rok wiele kobiet dąży do wymarzonego wakacyjnego ciała, tak zwanego…
CZYTAJ

Zmęczenie za kierownicą – jak sobie radzić i na co uważać? Wyjaśnia kardiolog Maciej Pruski, ekspert z Grupy American Heart of Poland

Wakacje oraz długie weekendy często wiążą się z dalszymi podróżami – a…
CZYTAJ

Od kleszcza do choroby serca, Powikłania kardiologiczne przy boreliozie – jak rozpoznać i zapobiegać? Tłumaczy dr n.med. Iwona Banasiewicz-Szkróbka kardiolog z Grupy American Heart of Poland

#Wakacje to dla wielu z nas okazja do spędzania wolnego czasu na…
CZYTAJ

W ramach akcji „Dbaj o zdrowie” rusza bezpłatne badanie na oznaczenie witaminy D3

W pierwszy weekend sierpnia rozpoczyna się akcja “Dbaj o zdrowie”. Celem inicjatywy…
CZYTAJ

Okulary ze straganu i chlorowana woda – wakacyjne grzechy, których oczy nie znoszą

„Morza szum, ptaków śpiew, złota plaża pośród drzew…” – to tylko jeden…
CZYTAJ