IV miesiąc życia dziecka –materiał Anny Wojtyli, ambasadorki kampanii „Położna na medal”
IV miesiąc życia dziecka –materiał Anny Wojtyli, ambasadorki kampanii „Położna na medal”
„Hura – jestem już duży!
Potrafię sam trzymać głowę, gaworzę żeby zwrócić na siebie uwagę.
Mamo bądź ze mnie dumna – moje postępy są coraz większe.”
Kolejne miesiące rozwoju dziecka to przede wszystkim zwiększenie waszej więzi i kontaktu wzrokowego, komunikacji poprzez gesty, gaworzenie.
Nadal całym światem jesteście Wy – Mama i Tata. Jak rozwija się dziecko w czwartym miesiącu życia opisuje – Anna Wojtyla – ambasadorka kampanii „Położna na medal”.
Rozwój dziecka w 4 miesiącu życia przebiega bardzo dynamicznie. Plecy malca są teraz bardziej wyprostowane i ma on większą kontrolę nad własną głową – potrafi dość długo samodzielnie ją podtrzymać. Jest bardziej ruchliwy, energiczny i coraz bardziej zwinny, ma też większy apetyt. Niemowlęta karmione piersią domagają się jej częściej i możesz odnieść wrażenie, że zmniejszyła się ilość pokarmu. Bez obawy – produkcja mleka szybko dostosuje się do potrzeb malca, związane jest to z większym zapotrzebowaniem żywieniowym i skokiem rozwojowym.
Plecy dziecka są silniejsze, ale nadal nie potrafi ono jeszcze samodzielnie siedzieć, i dopóki samo nie będzie gotowe, nie należy przyspieszać tego procesu. Często na tym etapie rozwoju nie trzeba już podtrzymywać główki podczas podnoszenia malca, gdyż coraz lepiej kontroluje jej ruchy i potrafi utrzymać jej ciężar.
Kiedy dziecko podtrzymywane jest w pozycji pionowej i zbyt szybko obróci głowę, ciało zaczyna się chybotać, ale gdy podciągniesz je za ręce z pozycji na plecach, utrzyma głowę w linii prostej z tułowiem. Leżenie na brzuchu w czwartym miesiącu życia dla dziecka to już nie wysiłek, a przyjemność, bo daje możliwość obserwowania otoczenia.
Pociecha, leżąc w tej pozycji, jest teraz w stanie nie tylko podnieść głowę pod kątem 90°, ale unosi też przednią część tułowia, wspierając się na przedramionach. Dziecko potrafi także oprzeć się na samych dłoniach, jednocześnie prężąc nóżki – jego ruchy przypominają kołyskę. Posiada też umiejętność obrotu z boku na plecy i z pleców na bok.
Nogi stają się coraz bardziej silniejsze – maluch umie je wyprostować, próbuje się odpychać np. od przeszkody, ściany, ciała rodzica. Sprawniejsze są też rączki. Zanika ODRUCH CHWYTNY, który powodował, że dziecko bezwiednie chwytało każdą rzecz umieszczoną w zasięgu w jego dłoni.
Dziecko z dużą pewnością sięga po przedmiot, często udaje mu się go uchwycić. Nadal robi to całą dłonią bez użycia kciuka, który pozostaje ukryty w dłoni. Przekłada przedmiot z ręki do ręki Nie potrafi jeszcze utrzymać dwóch przedmiotów naraz – gdy zainteresuje je inna zabawka, natychmiast puszcza tę, którą już trzyma. jaka kiedy już coś chwyci, z pewnością chwilę później trafi to do jego buzi. To będzie przez następnych kilka miesięcy najważniejszy sposób poznawania otaczającego go świata.
Rozwój motoryczny – co potrafię:
– trzymany pionowo niemowlak zaczyna mocno utrzymywać główkę
– położony na brzuchu pewnie trzyma głowę
– potrafi przewracać się z boku na plecy i z pleców na bok
– nóżki dziecka stają się coraz silniejsze
– rośnie siła ramion, dziecko rozstawia je szeroko i wymachuje nimi niczym skrzydłami
– niemowlę pewnie sięga ręką po przedmiot, często udaje mu się go uchwycić. Wtedy przez chwilę przygląda się mu z ciekawością, manipuluje – nim, potrząsa i wkłada do buzi
– niemowlę z upodobaniem powtarza przypadkowo odkryte czynności. Nowo odkrytą umiejętnością jest radosny, głośny śmiech. Oprócz tego wydaje – okrzyki od wysokich do niskich tonów, grucha, cmoka. Potrafi krzykiem dopominać się obecności mamy.
Rozwój społeczny – co potrafię:
Dziecko zaczyna odczuwać potrzebę uczestniczenia w życiu rodzinnym – stara się przyciągać uwagę domowników. Coraz częściej, kiedy widzi osoby mu znane, ma na twarzy uśmiech – nie tylko wyraża prawdziwą radość z o pojawienia się mamy czy taty, ale również zdaje sobie sprawę z tego, że pozytywnie reagują oni na jego uśmiech.
Uwielbia zwracać na siebie uwagę, donośnie krzycząc lub celowo upuszczając zabawkę. Potrafi się już nie tylko uśmiechać, ale głośno śmiać. Rozpoznaje bliskich, znane głosy i twarze. Dom to dla niego poczucie bezpieczeństwa, tu jest zadowolony i uśmiechnięty. Dom jest azylem dla maluszka. Na widok nieznajomych często reaguje niechęcią. Płacz w tym okresie jest częstym sposobem kontaktowania się malca ze światem.
Niemowlak w tym okresie szczególnie lubi, gdy mama mu śpiewa i tańczy z nim w ramionach. Uwielbia też wygłupy. Mów do dziecka często i dużo, bo to bardzo wierny słuchacz. Będzie zafascynowane słuchać wszystkiego, co masz mu do powiedzenia. To naprawdę wyjątkowa cecha.
Wasz mały świat – jak wspierać malucha:
– nagrywaj wydawane przez dziecko dźwięki i puszczaj mu je czasem, obserwując, z jaką uwagą przysłuchuje się własnemu głosowi
– mów do niego prostymi zdaniami i czekaj na „odpowiedź”
– pozwól dziecku bawić się przed lustrem i cieszyć własnym odbiciem, rób do lustra śmieszne miny i zachęć do tego dziecko – to idealny sposób na wspólną zabawę
– noś dziecko na rękach i śpiewaj piosenki – to jeden z najlepszych sposobów na rozwijanie umysłu niemowlęcia
– często układaj na brzuszku, np. kładąc przed nim zabawkę – dzięki temu będzie ćwiczył trzymanie głowy w pionie i pozna świat z nowej perspektywy, co jest dla niego bardzo interesujące
– wołaj dziecko po imieniu z różnych miejsc w pokoju i czekaj na reakcję; szukając źródła dźwięku, będzie doskonalił współpracę zmysłów słuchu i wzroku
– do kąpieli wkładaj dziecku pływające zabawki, puszczaj bańki, pluskaj wodą
– bawcie się w „A kuku”: stawaj z boku, aby maluch, chcąc cię zobaczyć, musiał próbować obrócić się – to ułatwi mu naukę przewracania się z pleców na brzuch i z powrotem
Świat stoi przed Wami wasza przygoda jest coraz bardziej interesująca.
Powodzenia.