Wardrobing – nowy trend w „kupowaniu” już w Polsce



Jedna na sześć Brytyjek przyznaje, że kupuje ubrania lub dodatki, zakłada je raz, po czym zwraca do sklepu – podaje serwis Vouchercodes.co.uk. Za zwrócone pieniądze wybiera się na kolejne zakupy i tak w kółko.

Wardrobing, bo tak nazywa się to coraz powszechniejsze zjawisko, jest szczególnie popularny wśród młodych dziewczyn. „Uprawiają” go licealistki, studentki, blogerki modowe, a także robiące karierę 20-latki ze skromnym, modowym budżetem. Póki co w Polsce do takich praktyk przyznaje się 7 proc. kobiet – wynika z sondy zakupowej Silesia City Center. 

Niby zakupy

Bycie modną kosztuje. Ubrania, buty, dodatki, biżuteria – jeden wypad do sklepu potrafi poważnie obciążyć konto. A co jeśli mamy niewiele pieniędzy, a chcemy wciąż trzymać rękę na modowym pulsie?

Z pomocą przychodzi wardrobing – nowa, zakupowa moda zza oceanu. Od kilku lat zjawisko to na całym świecie zyskuje na popularności, zwłaszcza wśród kobiet. Pozwala ono nie tylko zaoszczędzić pieniądze, sprawia także, że w szafie nie zalegają sterty niepotrzebnych i niemodnych już ubrań. Na czym ono polega? W skrócie: kupujesz np. sukienkę, nosisz przez jeden dzień i oddajesz do sklepu.

W tej sposób „zakupy” robią już Brytyjki. Dziś 1 na 6 kobiet na Wyspach przyznaje, że zwraca kupione ubrania po jednym dniu. Natomiast 1 na 10 deklaruje, że to już nawyk, który stał się częścią wypadów na zakupy. Jako najczęstszy powód wardrobingu podaje się nietypowe okazje – rozmowę kwalifikacyjną, wesele lub przyjęcia. Natomiast aż 14 proc. Brytyjek przyznaje, że głównym powodem jest chęć pozostania „trendy”. Są i ciemne strony zjawiska, blisko 25 proc. kobiet ma z tego powodu poczucie winy.

Polskie wardroberki uczą się

A co z Polkami? Póki co wardrobing w Polsce raczkuje. Dziś w Polsce „kupuje-zwraca-kupuje” zaledwie 7 proc. pań. W tej grupie przeważają przede wszystkim młode dziewczyny, które nie stać na nieustanną aktualizację trendów w swojej szafie. Mały odsetek wardroberek w Polsce nie oznacza, że obce nam są wędrówki do kas ze zwrotami.

Częste zwracanie lub wymienianie ubrań to dziś domena aż 39 proc. kobiet w Polsce. Konkretny powód zwrotu jest natomiast w stanie podać zaledwie 11 proc. Co najczęściej wędruje  z powrotem do sklepów. W ponad 70 proc. przypadków są to ubrania, rzadziej dodatki – wynika z sondy zakupowej Silesia City Center. Zjawisko wardrobingu może jednak zyskać na popularności. Paradoksalnie w porównaniu np. z USA, w Polsce dość łatwo zwrócić ubrania, zwłaszcza w tzw. sieciówkach.

modanaurode.pl Wardrobing ? nowy trend w ?kupowaniu?  już w Polsce

Jak zwracać?




W większości  sklepów z ubraniami, dodatkami i biżuterią nie mamy problemów ze zwrotem i jest to częścią polityki sklepów. Najczęściej na zwrot mamy od kilku dni do kilku tygodni o czym informowani jesteśmy przy kasie. Warunkiem jest oddanie nieuszkodzonej rzeczy, bez oznak noszenia i posiadającej metkę.

 Wtedy możemy liczyć na pełen zwrot pieniędzy, a w niektórych przypadkach zwrot w postaci karty podarunkowej na określoną kwotę. Rzadko pytani jesteśmy także o przyczynę zwrotu. Taką praktykę stosują dziś zarówno popularne sieci sklepów odzieżowych, jak i mniejsze salony oraz butiki z ekskluzywną odzieżą. Większy problem jest z butami. Ich zwrot możliwy jest tylko wtedy, jeśli nie mają śladów noszenia. Zdarzają się przypadki, w których może nie być nam zwrócona ich pełna wartość.

Wardrobing na masową skalę

Tymczasem w USA o 2 lat polityka zwrotów się zaostrza. Sieć Bloomindgales umieszcza obecnie czarne metki na froncie wszystkich swoich ubrań wartych więcej niż 150 dolarów.  Zwrot jest możliwy tylko w sytuacji, kiedy metka jest nienaruszona.

Powód? Aż 65 proc. sieci handlowych w USA ma codziennie do czynienia z wardrobingiem – podaje National Retail Federation. Tylko w 2012 roku kosztował on globalny przemysł  modowy aż 8.8 miliarda dolarów, a wszystko dlatego, że zwrócone ubrania nie nadawały się do ponownej sprzedaży.

Woda pod lupą nauki: monitoring rzek i jezior stanowi diagnozę środowiska

18 września obchodzony jest Światowy Dzień Monitoringu Wody – jest to okazja, by zwrócić uwagę na znaczenie systematycznej oceny stanu…
CZYTAJ

Multifunkcjonalność w jesiennej pielęgnacji Jakie siły drzemią w retinolu?

Retinol to uwielbiany przez kosmetologów król wszechstronności. Działa regenerująco, odmładzająco i normalizująco – celnie trafiając w niedoskonałości cery. Od wielu…
CZYTAJ

Plebiscyt czas start! Użytkownicy po raz drugi wybierają Znakomitości Roku DOZ.pl

Głosuj i inspiruj! – to hasło tegorocznej edycji Plebiscytu Znakomitość Roku DOZ.pl, jednej z największych inicjatyw branży health & beauty…
CZYTAJ

Światowy Dzień bez Samochodu: transport publiczny kluczem do czystszego powietrza i mniejszych emisji

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu – wydarzenie, które przypomina, że wybór środka transportu to nie tylko kwestia stylu…
CZYTAJ

Regeneracja i intensywne nawilżenie Jesienne priorytety dla zmęczonych włosów

Po lecie włosy zdecydowanie potrzebują skutecznego nawilżenia i dogłębnej regeneracji. Zdaniem ekspertów kluczem do wzmocnienia oraz przygotowania pasm do jesiennych…
CZYTAJ

Pracownia echokardiografii na NFZ w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu z akredytacją AE PTK.

Pracownie American Heart of Poland w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu posiadają one akredytację Asocjacji Echokardiografii Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Akredytacja AE PTK…
CZYTAJ

Zupa koperkowa z lanymi kluseczkami

Zupka koperkowa z lanymi kluseczkami Szybka, lekka i pełna smaku – koperkowa z lanymi kluseczkami to idealna propozycja na domowy…
CZYTAJ

Profilaktyka próchnicy u dzieci: proste działania, długofalowe efekty

Pomimo rosnącej świadomości zdrowotnej wśród rodziców i opiekunów, próchnica wciąż pozostaje jednym z najczęstszych problemów stomatologicznych u dzieci. Często rozwija…
CZYTAJ

Szukamy pięknych młodych ludzi, ale to nie wygląd ma znaczenie – Dove i Rossmann zapraszają do projektu „Piękna Generacja”

Ruszyła rekrutacja do wspólnego projektu Dove i Rossmann „Piękna Generacja”. To kontynuacja „Albumu Piękna”, w którym marki Dove i Rossmann…
CZYTAJ

Ruch, który działa korzystnie na mózg – jak aktywność fizyczna wspiera pracę układu nerwowego?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko sposób na utrzymanie dobrej kondycji i zdrowego serca, ale również jedna z metod ochrony…
CZYTAJ

Wiek to tylko liczba. Stulatek opuścił szpital po zawale w doskonałym stanie

Na Oddział Kardiologiczny American Heart of Poland Szpitala Specjalistycznego im. Edmunda Biernackiego w Mielcu trafił pacjent z rozległym zawałem serca,…
CZYTAJ

Przejrzeć na oczy. Zaćma – kto na nią choruje, czy da się jej uniknąć i jak wygląda współczesne leczenie?

Zaćma to choroba, o której słyszał niemal każdy, ale wciąż budzi wiele pytań i wątpliwości. Czy da się jej uniknąć?…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Pracownia echokardiografii na NFZ w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu z akredytacją AE PTK.

Pracownie American Heart of Poland w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu posiadają one akredytację…
CZYTAJ

Ruch, który działa korzystnie na mózg – jak aktywność fizyczna wspiera pracę układu nerwowego?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko sposób na utrzymanie dobrej kondycji i…
CZYTAJ

Wiek to tylko liczba. Stulatek opuścił szpital po zawale w doskonałym stanie

Na Oddział Kardiologiczny American Heart of Poland Szpitala Specjalistycznego im. Edmunda Biernackiego…
CZYTAJ

Przejrzeć na oczy. Zaćma – kto na nią choruje, czy da się jej uniknąć i jak wygląda współczesne leczenie?

Zaćma to choroba, o której słyszał niemal każdy, ale wciąż budzi wiele…
CZYTAJ

Wszystko co warto wiedzieć o cholesterolu – jakie są normy, kiedy się badać?

Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Problem pojawia się wówczas, gdy…
CZYTAJ