Czy Polacy są EKOistami? Deklarujemy troskę o planetę, ale jak jest z wdrażaniem nawyków?



Ilu Polaków odłącza ładowarki od kontaktu po zakończeniu ładowania? Jakie ekonawyki wdrażają w swoich domach? Czym kierują się Polacy podczas codziennych zakupów? Na te i inne pytania odpowiada raport „Raport Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków” , przygotowany w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej „Nasz Klimat”, realizowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

W badaniu zapytano Polaków o ich codzienne nawyki i postawy proekologiczne. Pytania dotyczyły m.in. użycia żarówek LED, korzystania z ekologicznych kosmetyków i chemii domowej, driverów zakupów, ze szczególnym uwzględnieniem walorów ekologicznych, a także podejścia do nurtu zero waste.

– Raport pokazuje, że nasza kampania jest bardzo potrzebna. Choć wiele wyników napawa optymizmem, wciąż powinniśmy edukować Polaków w zakresie zmian klimatu i przypominać, że każdy, nawet mały gest, ma znaczenie – wyjaśnia Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.

Polak w domu

Badanie pokazało, że 81% osób ocenia swoją postawę ekologiczną zdecydowanie dobrze lub raczej dobrze. Znaczny odsetek Polaków stara się wprowadzać ekonawyki w swoim życiu codziennym, jednak zdecydowanie częściej dotyczy to obszarów, w których nie grają roli finanse lub zachowania ekologiczne są z korzyścią dla domowego budżetu. Przykład? Twórcy badania zapytali uczestników, czy odłączają ładowarki od kontaktu po zakończeniu ładowania. 61% wskazało, że robi to ze względów ekonomicznych, bo w ten sposób oszczędza prąd, a 42% ze względów ekologicznych. Pytanie dawało możliwość odpowiedzi wielokrotnego wyboru i widać wyraźnie, że część osób zaznaczyła obie opcje. Dodatkowo blisko ¼ badanych wskazała, że wyciąga wtyczki z obawy o spięcie. 17% Polaków przyznaje, że nie zwraca na to uwagi i nie odłącza nieużywanych ładowarek z kontaktu.

Nieco lepiej kształtują się wyniki dotyczące używania żarówek LED – tutaj 95% Polaków korzysta z tego rodzaju oświetlenia. Młodzi dorośli (18-24 lata) rzadziej niż osoby w wieku 35-54 lat deklarują, że całe ich oświetlenie domowe jest wyposażone w żarówki LED. Osoby w tym wieku mogą częściej niż starsi mieszkać w wynajmowanych mieszkaniach lub z rodzicami i mieć mniejszy wpływ na to, jak jest wyposażone oświetlenie w zamieszkiwanych przez nich lokalach.




Polak na zakupach

Oszczędzanie energii elektrycznej i zapobieganie marnowaniu żywności nic nie kosztuje, a wybór ekologicznych produktów spożywczych, środków czystości i kosmetyków może się wiązać z wyższą ceną.

Drivery zakupu produktów spożywczych Polaków koncentrują się wokół aspektów ekonomii (promocja, niska cena) i bezpieczeństwa / zdrowia (skład produktu, okres trwałości), kwestie ekologiczne są tu mniej ważne. Jednak znaczna część osób deklaruje, że stosuje w swojej kuchni zasady zapobiegające marnowaniu żywności. Wśród najpopularniejszych odpowiedzi są:

• niezjedzone dania przerabiam, modyfikuję, by móc zjeść w kolejnym dniu (61% grupa reprezentatywna, 63% – rodzice dzieci 0-14 lat)
• niewykorzystaną żywność w miarę możliwości mrożę lub wekuję (odpowiednio: 55% i 66%)
• dzielę się nadmiarem żywności, np. z sąsiadami lub znajomymi, lub w jadłodzielniach (odpowiednio 17% i 20%)

Rodzice dzieci w wieku 0-14 lat kierują się tymi samymi aspektami przy wyborze produktów spożywczych, co osoby z próby reprezentatywnej (ekonomia i bezpieczeństwo, zdrowie). Rodzice częściej niż ogół Polaków mrożą lub wekują żywność, co może wynikać z konieczności bardziej przemyślanego przygotowywania pożywnych potraw dla dzieci.

Wybierając środki czystości i kosmetyki, Polacy jeszcze rzadziej niż w przypadku zakupów spożywczych, zwracają uwagę na aspekty ekologiczne – ważniejsze są dla nich inne właściwości produktów. W przypadku środków czystości najwięcej osób, bo aż 61% przyznało, że priorytetem jest skuteczność, na drugim miejscu była wydajność (58%), a następie aspekty ekonomiczne – niska cena (43%). Nieco ponad ¼ Polaków (26%) wskazało, że sięga po produkty ekologiczne i naturalne środki czyszczące.

Z pogłębionych analiz wynika również, że kobiety są bardziej wrażliwe na ekologię przy wyborze kosmetyków niż mężczyźni.

Badanie może napawać optymizmem, że świadomość postaw proekologicznych rośnie, natomiast potrzebna jest dalsza edukacja i promowanie działań chroniących środowisko. Dlatego prowadzona jest kampania informacyjno-edukacyjna „Nasz Klimat”, której głównym celem jest podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa na temat indywidualnych działań, jakie można podejmować na rzecz ochrony klimatu.

1. Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.

Słońce, słona woda, upał, czyli czego nie lubią włosy

#Słońce, słona woda, #upał, czyli czego nie lubią #włosy. Włosy nie lubią słońca. Choć przed laty płowe refleksy na głowie…
CZYTAJ

Przygotuj swoje stopy na lato!

Coraz więcej ciepłych dni zwiastuje rozpoczęcie sezonu urlopowego. Kiedy zaczynamy planować wakacyjne wyjazdy, od razu myślimy też o tym, jak…
CZYTAJ

Stres informacyjny a zdrowie – czy nadmiar informacji może być szkodliwy?

#Wojna, #inflacja, rosnące stopy procentowe, wizja powrotu pandemii, małpia ospa – tematów do stresowania się obecnie nie brakuje. Nietrudno nabawić…
CZYTAJ

23 czerwca Dzień Świadomości Raka Prostaty. Ten nowotwór można skutecznie leczyć nowoczesnymi metodami

23 czerwca obchodzimy nie tylko Dzień Ojca, ale także Ogólnopolski Dzień Świadomości Raka Prostaty. W Polsce choruje na niego co…
CZYTAJ

Porowatość włosów a ich pielęgnacja, czyli jak ujarzmić niesforne kosmyki?

Odpowiednia pielęgnacja włosów to wyzwanie. Na sklepowych pólkach można znaleźć wiele typów szamponów i odżywek, do włosów farbowanych, przetłuszczających się,…
CZYTAJ

Błyskawiczne lody na patyku z mascarpone, musem i malinami – naturalna słodycz w pięknej formie dla całej rodziny!

Macie ochotę na coś naturalnie pysznego? Może domowe lody malinowe z mascarpone? Warto spróbować, bo to błyskawiczna w przygotowaniu propozycja…
CZYTAJ

Kobieca i zmysłowa – taka jest najnowsza kolekcja MOHITO Dreamy Days

#Piasek, #morze i #słońce. Wprost wymarzone wakacje! Kobieca i zmysłowa – taka jest najnowsza kolekcja MOHITO Dreamy Days. Wyraziste barwy…
CZYTAJ

Wejdź do świata wspomnień z kolekcją REPLICA od Maison Margiela

Marka Maison Margiela od lat znana jest ze swoich oryginalnych i ponadczasowych kreacji. Takie są też zapachy z linii #REPLICA…
CZYTAJ

Rozpocznij podróż do promiennej skóry z Beauty Focus Collagen+!

Firma Nu Skin® nie zwalnia tempa i po raz kolejny prezentuje nowość w swojej ofercie. Od teraz w jej szerokim…
CZYTAJ

Kleszcze w wielkim mieście – 8 faktów, które musisz o nich wiedzieć

Kleszcze w wielkim mieście – 8 faktów, które musisz o nich wiedzieć. Każdego roku w okresie wiosenno-letnim powraca temat kleszczy,…
CZYTAJ

Dieta przy chorej wątrobie – co powinna jeść osoba z uszkodzoną wątrobą

Współczesna wątroba nie ma z nami lekko. Każdego dnia nadwyrężamy jej stan poprzez różne szkodliwe nawyki żywieniowe, stosowanie silnych leków…
CZYTAJ

Jakie kosmetyki zabrać na wymarzone wakacje? 4 złote zasady kosmetologa!

„Lato, lato, lato czeka, a za latem czeka rzeka…”. Las, sielskie krajobrazy pachnących łąk i błogi spokój, na który czekałyśmy…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Stres informacyjny a zdrowie – czy nadmiar informacji może być szkodliwy?

#Wojna, #inflacja, rosnące stopy procentowe, wizja powrotu pandemii, małpia ospa – tematów…
CZYTAJ

23 czerwca Dzień Świadomości Raka Prostaty. Ten nowotwór można skutecznie leczyć nowoczesnymi metodami

23 czerwca obchodzimy nie tylko Dzień Ojca, ale także Ogólnopolski Dzień Świadomości…
CZYTAJ

Kleszcze w wielkim mieście – 8 faktów, które musisz o nich wiedzieć

Kleszcze w wielkim mieście – 8 faktów, które musisz o nich wiedzieć.…
CZYTAJ

Podejmij wyzwanie razem z ASICS! Akcja charytatywna na rzecz zdrowia psychicznego

Globalne badania ASICS wskazują, że niewiele ponad 15 minut sportu wystarczy, aby…
CZYTAJ

Co trzecia Polka boi się menopauzy

Jak wynika z raportu przygotowane dla marki Jasnum, blisko 30% Polek odczuwa…
CZYTAJ