Walka o zdrowie i życie jest najważniejsza!



Polskie Towarzystwo Okulistyczne zachęca do diagnostyki okulistycznej i leczenia zaćmy. Ostatnie 1,5 roku istotnie zmieniło świat, wprowadziło bariery w dostępie do służby zdrowia. Zmieniło też profil pacjenta. Pogłębiło ponadto funkcjonujące w społeczeństwie stereotypy dotyczące ograniczeń lub wręcz braku dostępu do służby zdrowia i lekarzy specjalistów przez co nie tylko nasiliły się problemy zdrowotne Polaków, ale również oni sami przestali się diagnozować. Dotyczy to także okulistyki, a stan ten potwierdzają dane NFZ. Czy warto przełamać lęk i walczyć o to, co najważniejsze – zdrowie i życie?

O tym, że warto walczyć o zdrowie i życie, także w obszarze okulistyki, przekonują eksperci Polskiego Towarzystwa Okulistycznego. Zainicjowana z początkiem czerwca kampania społeczna Pokonaj zaćmę, popraw widzenie kierowania nie tylko do seniorów, ale także do lekarzy okulistów oraz optometrystów, pokazuje jak bagatelizowany jest przez Polaków problem ich pogarszającego się wzroku. #Pandemia, lęk, obawa o własne zdrowie, brak możliwości bezpośredniego spotkania z lekarzem są najczęściej wskazywanymi pośród powodów zaniechania diagnostyki i leczenia wśród pacjentów. Powody te znajdują wymierne odzwierciedlenie w liczbach. Jak podaje Narodowy Fundusz Zdrowia w 2020 r. zrealizowano aż o 30% mniej zabiegów leczenia zaćmy niż w 2019. Najgorzej, bo aż 44,1% spadków, było w grupie wiekowej 70+.

Jak przekonać nieprzekonanych?

Choć problem schorzenia jakim jest zaćma dotyczy głównie seniorów to osoby młodsze, w tym najbliżsi zainteresowanych, nie powinni od niego uciekać i go bagatelizować. To bowiem ta grupa może istotnie wpłynąć na zmianę dotychczasowej decyzji i pomóc we wznowieniu diagnostyki i leczenia. Kluczowe jest informowanie, wbrew płynącej z innych źródeł narracji o wszechobecnym zagrożeniu, o bezpiecznych, pracujących w najwyższych standardach sanitarnych gabinetach okulistycznych, informowanie pacjentów nt. samego przebiegu zabiegu usunięcia zaćmy – bezpiecznego, krótkiego i pozwalającego chwilę po nim wrócić do domu.




Głos pacjenta

Maksymalizowanie przekazu oraz dążenie do przekonania Polaków do powrotu do diagnostyki i leczenia okulistycznego, a także docieranie do zainteresowanych, poprzez nowoczesne działania w przestrzeni digitalowej (kanał YouTube) pokazało, jak wygląda życie z postępującą, nieleczoną zaćmą. Uwiarygodnieniem misji #PTO jest film z udziałem jednego z pacjentów p. Andrzeja Szeląga, który pod nadzorem prof. dr hab. n. med. Jacka P. Szaflika poddał się zabiegowi usunięcia zaćmy.

Niewątpliwie kluczowym problemem dnia dzisiejszego jest przekonanie pacjentów chorujących na zaćmę i zakwalifikowanych do zabiegu do poddania się operacji w ciągu kilku tygodni. Jest to możliwe z epidemiologicznego i organizacyjnego punktu widzenia. Nie zapominajmy jednak o innych chorobach narządu wzroku, wymagających pilnej diagnostyki i leczenia. Daje to pacjentom szansę na zachowanie dobrych funkcji wzrokowych do końca życia. Zachęcamy do niezwłocznych konsultacji okulistycznych w razie wątpliwości dotyczących narządu wzroku – mówi prof. dr hab. Marta Misiuk- Hojło, Kierownik Katedry i Kliniki Okulistyki Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

Walka o zdrowie i życie jest najważniejsza

Dotarcie z przekazem dotyczącym bezpieczeństwa, jakie zapewniają szpitale i gabinety okulistyczne, jest rolą nie tylko lekarzy okulistów czy optometrystów, którzy w ramach swojego autorytetu i misji nie powinni o nim zapominać. Taką rolę może też pełnić każdy z nas. W rodzinie, wśród znajomych nawet sąsiadów znajdują się osoby, które może dotykać problem zaćmy, a one same często tego nie dostrzegają lub co gorsza składają to na karb wieku, nie zdając sobie sprawy jak szybko i łatwo mogą się go pozbyć. Informujmy ich o możliwościach jakie daje współczesna medycyna, zachęcajmy do wizyt i badań. Razem walczmy z zaćmą.

Pomysłodawcą i organizatorem kampanii społecznej „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie” jest Polskie Towarzystwo Okulistyczne. W gronie partnerów kampanii znaleźli się – Bausch Health Poland, Alcon, Adamed, Senju Poland, OFTA. Kampania skierowana jest do lekarzy, osób starszych a także ich rodzin, a jej głównym celem jest zachęcenie do powrotu do diagnostyki i leczenia okulistycznego ze szczególnym naciskiem na seniorów.

Więcej informacji na temat kampanii „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie” znaleźć można na

www.facebook.com/Pokonajzacme
www.youtube.com/channel/UCKEBogWECbdEEAnJ_F4SaDA

Limitowana, różowa edycja apaszki Spadiora „Kobiecość” po raz drugi wspiera walkę z rakiem piersi!

Róż wbrew cukierkowym skojarzeniom jest manifestem kobiecości. Kobiecości z całym spektrum odczuć, doznań i emocji. Synonimu niezwykłej siły, opowieści o…
CZYTAJ

Moda na Jackfruita HELIO! #Hit, #trend ostatnich lat!

#Hit, #trend ostatnich lat! Zachwyca oryginalnym smakiem i zapewnia doskonałe źródło naturalnej energii o każdej porze roku! Czy znasz już…
CZYTAJ

Twoje włosy są zniszczone? Z pomocą DEEP_PLEX możesz dodać im siły od wewnątrz, zapewniając ekstremalną ochronę, wzmocnienie i blask!

Profesjonalna linia kosmetyków STAPIZ o wszechstronnym działaniu DEEP_PLEX HAIR SYSTEM chroni i odbudowywuje moc wiązań we włóknach włosów w trakcie…
CZYTAJ

Naturalna pielęgnacja dziecięcej skóry – poznaj topowe składniki, których warto szukać w kosmetykach dla dzieci i niemowląt

Pierwsze miesiące życia są kluczowe w rozwoju małego dziecka. Odpowiednie odżywianie, spora dawka snu i kontakt z ciałem matki sprawiają,…
CZYTAJ

Ciepłe swetry idealne na sezon jesienno-zimowy

Prawie żadna z nas nie potrafi sobie wyobrazić bez nich jesieni. Sprawdzą się podczas spaceru do parku, czy bardziej formalnych…
CZYTAJ

Dario Catellani – światowej sławy fotograf autorem najnowszej kampanii Jenny Fairy, ulubionej marki influencerek

Catellani regularnie pracuje dla międzynarodowych edycji „Vogue’a”, domów mody Chanel, Dior i Givenchy oraz galerii sztuki na całym świecie. Dla…
CZYTAJ

Rusza druga edycja wyjątkowego projektu dla szkół – TO(działa)MY!

Od dziś każda szkoła w Polsce może zgłosić się do udziału w projekcie edukacyjno-społecznym „TO(działa)MY!”. To już druga edycja tej…
CZYTAJ

Jesienna kolekcja bielizny CHANGE Lingerie

Długie, chłodne wieczory i sezon ciepłych swetrów zbliżają się wielkimi krokami, a wraz z nimi nowości w CHANGE. Modowy trend,…
CZYTAJ

MEA – Autorska kolekcja Magdy Mołek dla W.KRUK

Życie to droga. Niezależnie od tego, którędy idziesz i dokąd zmierzasz, ważne by być w zgodzie ze sobą. To słowa…
CZYTAJ

Niezwykłe doznania z nowym zapachem od Mugler Alien Goddess

Inspirowany fantazyjnymi podróżami Manfreda Thierry’ego Muglera, nowy zapach od Mugler, prezentuje współczesną kobiecość, zróżnicowaną i pełną optymizmu. Dedykowany wszystkim kobietom,…
CZYTAJ

Jak zwiększyć efektywność segregacji odpadów żywnościowych?

Wobec ilości wyrzucanej żywności, która w Polsce wynosi 5 mln ton rocznie (zgodnie z wynikami badania PROM), priorytetem jest ograniczenie…
CZYTAJ

Jesienna kampania MOHITO to opowieść o silnej i stylowej kobiecie

Jesienna kampania MOHITO to opowieść o silnej i stylowej kobiecie, która zachwyca, a także zaskakuje swoim wyglądem. Wybierając eleganckie propozycje…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Limitowana, różowa edycja apaszki Spadiora „Kobiecość” po raz drugi wspiera walkę z rakiem piersi!

Róż wbrew cukierkowym skojarzeniom jest manifestem kobiecości. Kobiecości z całym spektrum odczuć,…
CZYTAJ

Odczuwasz pocovidowe zmęczenie? Jest na to rada!

Osoby, które chorowały na COVID-19 twierdzą, że jednym z najczęstszych skutków ubocznych…
CZYTAJ

Nowotwór zapisany w genach – czy możemy określić ryzyko jego wystąpienia dzięki badaniu DNA z krwi?

Nowotwory stanowią jedną z najczęstszych przyczyn zgonów w naszym kraju. Każdego roku…
CZYTAJ

Bezpłatna fizjoterapia dla pacjentów z powikłaniami po COVID-19 w Centrum Medycznym Damiana

Od 10 sierpnia 2021 r. w Centrum Rehabilitacji Damiana przy ul. Cybernetyki…
CZYTAJ

7 powodów dla których warto być optymistą!

Już 21 sierpnia będziemy obchodzić Międzynarodowy Dzień Optymisty. Święto to zostało zainicjowane…
CZYTAJ