#ZespolKolorowychSkarpetek Ruszyła druga ogólnopolska kampania społeczna z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa



Kampania społeczna zorganizowana z potrzeby serca – jej pomysłodawczynią i organizatorką jest Kaja Bielawska, której siostra Monika cierpi na zespół Downa. Obie panie były niejednokrotnie świadkiem negatywnego postrzegania osób z Downem i zachowań głęboko je raniących. To stało się impulsem do zainicjowania ogólnopolskiej akcji edukacyjnej mającej na celu uświadomienie Polakom, że osoby z zespołem Downa mają takie same potrzeby jak osoby pełnosprawne. Oczekują szacunku, tolerancji i akceptacji.

Kampania realizowana jest w marcu z okazji Światowego Dnia Osób z zespołem Downa. Główną jej osią jest spot obalający stereotypy związane z zespołem Downa. Do akcji zaproszono 8 osób z trisomią 21, które podzieliły się swoimi doświadczeniami, opowiedziały, co dla nich znaczy zespół Downa, jakie mają pasje i marzenia. Znakiem rozpoznawczym kampanii jest hasztag #ZespolKolorowychSkarpetek.

W ramach kampanii przeprowadzone zostało badanie dotyczące społecznego odbioru osób z zespołem Downa*.

Jak pokazują wyniki badania, osoby z zespołem Downa spotykają się z sympatią i troską – tak odpowiedziało blisko 60% badanych. U 33% respondentów osoby z trisomią 21 budzą uczucia neutralne, u 34% współczucie, a 24% chętnie im pomoże. Jednak aż 18% spośród uczestników badania czuje zakłopotanie i zażenowanie na ich widok, a 6% strach. Co więcej, blisko 10% twierdzi, że tą wadą genetyczną można się zarazić.

Ponad połowa uczestników badania (55%) spotyka osoby z Zespołem Downa, a 10% ma je w rodzinie i wśród znajomych. Zdecydowana większość (79%) badanych spotkała się z określeniem „Ty Downie” w sposób obraźliwy, w tym aż 95% w codziennym życiu, a 70% w Internecie.

Większość z uczestników badania uważa, że osoby z zespołem Downa potrafią korzystać z Internetu (69%), mogą uczyć się w szkole (72%), pracować zarobkowo i uprawiać sport (po ok. 70%), jednak część respondentów (po ok. 12%) twierdzi, że tych aktywności osoby z Downem nie mogą wykonywać. Z kolei ok. 12-19% z pytanych uważa, że osoby te nie mają poczucia humoru i bywają agresywne.

„Badanie pokazało również, że połowa respondentów nigdy nie spotkała się z kampaniami dotyczącymi osób z zespołem Downa. To utwierdziło nas
w przekonaniu, że warto podejmować akcje uświadamiające, takie jak #ZespolKolorowychSkarpetek. Gorąco zachęcamy do przyłączenia się do naszej kampanii” – mówi Kaja Bielawska, pomysłodawczyni i organizatorka projektu.

Aby włączyć się do akcji i okazać solidarność z osobami dotkniętymi wadą genetyczną wystarczy udostępnić w mediach społecznościowych zdjęcie w kolorowych skarpetkach nie do pary, symbolizujących różnorodność genetyczną z hasztagiem #ZespolKolorowychSkarpetek.




Kampania realizowana jest pro bono dla Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów osób z zespołem Downa „Bardziej Kochani”. Spoty można obejrzeć w telewizji, w kanałach należących do TVP oraz w Internecie, między innymi w serwisach VOD.

Nie masz skarpetek? Kup je w sklepie Many Mornings, zostań ambasadorem
i wesprzyj Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani. Z każdego zakupu skarpetek w dniu 21.03.2019 firma Many Mornings przeznaczy 21% zysku na wsparcie Stowarzyszenia.

Szczegółowe informacje o kampanii i spot dostępne są na stronie www.zespolkolorowychskarpetek.pl

***

Światowy Dzień Zespołu Downa obchodzony jest 21 marca. Został ustanowiony w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, a od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych. Data nie jest przypadkowa, jej amerykański zapis (3/21) symbolizuje trzeci chromosom w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi główną przyczynę tego syndromu. Zespół Downa inaczej określany trisomią chromosomu 21 jest chorobą genetyczną opisaną przez brytyjskiego lekarza Johna Langdona Downa, od nazwiska którego przypadłość ta została nazwana zespołem Downa. W Polsce żyje około 60 tys. osób z trisomią 21.

Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani” od ponad dekady udziela wsparcia, doradza, pośredniczy, informuje i szkoli. Pomoc Stowarzyszenia skierowana jest do wszystkich dzieci oraz dorosłych z Zespołem Downa, ich rodziców i opiekunów. Stowarzyszenie wydało szereg publikacji na temat Zespołu Downa, prowadzi specjalistyczny punkt informacji i wsparcia oraz grupy wsparcia i grupy terapeutyczno-szkoleniowe, proponuje zajęcia wspomagające rozwój, konsultacje i warsztaty, a także organizuje konferencje naukowe i szkolenia.

Strona internetowa stowarzyszenia „Bardziej Kochani”: www.bardziejkochani.pl

*Badanie przeprowadzone przez Annalect, zrealizowane między 17.02 a 8.03 br., na ogólnopolskiej próbie 1020 internautów w wieku 15-59 lat, z miast powyżej 20 tys. mieszkańców.

Wielkanocne ciasto marchewkowo-morelowe z kremem twarogowym

Wielkanocne ciasto marchewkowo-morelowe z kremem twarogowym. Obok tradycyjnych wypieków przy Wielkanocnym stole, warto zaskoczyć domowników pysznym ciastem marchewkowym. Sprawdź na…
CZYTAJ

AKCJA #zostanwdomu – CZYLI JAK DBAĆ O SKÓRĘ W DOMU W CZASIE PANDEMII #koronawirus, ABY BYŁA ZDROWA I PROMIENNA?

Dbanie o skórę to niezwykle istotna sprawa. Należy pamiętać, że to nie tylko stosowanie odpowiednich kosmetyków. Jednym z najczęściej pojawiających…
CZYTAJ

Ścieranie zębów – poznaj przyczyny i konsekwencje oraz dowiedz się jak skutecznie można leczyć to schorzenie

Szkliwo, czyli wierzchnia warstwa zębów, jest najbardziej wytrzymałą i najtwardszą tkanką w organizmie. Pomimo takiego pancerza, twardszego od kości, bardzo…
CZYTAJ

Obowiązkowa praca zdalna – jak nie zwariować w domu?

#Epidemia #koronawirus i podjęte przez rząd decyzje w kontekście jej przeciwdziałaniu, zmieniły na kilka tygodni, a nawet miesięcy życie milionów…
CZYTAJ

Stres a płodność – czy osteopatia daje szanse parom starającym się o dziecko?

Coraz częściej mówi się o tym, że z powodu stresu kobiety nie mogę zajść w ciążę. Czy jest to możliwe,…
CZYTAJ

MOHITO NEW CLASSIC SS’20

W kolekcjach MOHITO, obok projektów okazjonalnych i romantycznych, bez trudu znajdziemy też propozycje klasyczne, eleganckie, zawsze modne i pełne szyku.…
CZYTAJ

Wielkanocny mech

Wielkanocny mech Składniki: Ciasto: 200 g Szpinaku młodego marki Eisberg 3 jajka 2 szklanki mąki krupczatki ¾ szklanki cukru 1…
CZYTAJ

Wypróbuj w domu wiosenne trendy w makijażu od Nu Skin #zostanwdomu

Wiele z nas ma swoje ulubione triki i preferencje makijażowe. Dostosowujemy je do typu urody, wieku czy stylu. Wyjątkowa sytuacja,…
CZYTAJ

Pociążowe problemy i jedna metoda

Młode mamy zmagają się z wieloma pociążowymi problemami. Dotykają one nie tylko dróg rodnych i otaczających je struktur, ale również…
CZYTAJ

Rossmann przekaże ponad 82 tys. kremów do rąk szpitalom walczącym z koronawirusem

Rossmann przekaże ponad 82 tys. kremów do rąk szpitalom walczącym z #koronawirus. W tym wyjątkowym czasie wszyscy łączymy siły w…
CZYTAJ

Mamy kandydata na szczepionkę przeciw COVID-19

Mamy kandydata na szczepionkę przeciw COVID-19. Johnson & Johnson ogłosił wybór potencjalnego kandydata na szczepionkę przeciw COVID-19. Firma nawiązała współpracę…
CZYTAJ

To musisz mieć w swojej szafie, pomimo kwarantanny

Przymusowa kwarantanna utrudnia życie od kilku tygodni. Chcąc umilić Wam ten czas- przygotowaliśmy przegląd rzeczy, które każda z Was powinna…
CZYTAJ






ZDROWIE

VIEW ALL

Obowiązkowa praca zdalna – jak nie zwariować w domu?

#Epidemia #koronawirus i podjęte przez rząd decyzje w kontekście jej przeciwdziałaniu, zmieniły…
CZYTAJ

Rossmann przekaże ponad 82 tys. kremów do rąk szpitalom walczącym z koronawirusem

Rossmann przekaże ponad 82 tys. kremów do rąk szpitalom walczącym z #koronawirus.…
CZYTAJ

Mamy kandydata na szczepionkę przeciw COVID-19

Mamy kandydata na szczepionkę przeciw COVID-19. Johnson & Johnson ogłosił wybór potencjalnego…
CZYTAJ

Jak radzić sobie w sytuacjach stresowych związanych z COVID-19?

Żyjemy obecnie w stresujących czasach, i to bynajmniej nie z powodu szybkiego…
CZYTAJ

#DawkaWsparcia dla lekarzy walczących z pandemią COVID-19

#DawkaWsparcia dla lekarzy walczących z pandemią COVID-19. Przedsiębiorcy uruchamiają telefon wsparcia dla…
CZYTAJ