Czekolada niezmiennie słodkim faworytem wśród Polaków
Spożycie czekolady w Polsce jest niebagatelne – regularnie sięga po nią już niemal co drugi z nas. Statystyczny Polak zjada w ciągu roku nawet do 6,3 kg tego słodkiego, kakaowego wyrobu1. 12 kwietnia obchodzimy Dzień Czekolady i z tej okazji zastanawiamy się, za co jest tak uwielbiana? Odpowiadamy również na pytanie, czy czekoladowe nowości mogą nas jeszcze zaskoczyć?
Czekolada to niekwestionowany ulubieniec Polaków wśród słodkich przekąsek. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Bakalland2, dla 3 na 10 osób czekolada jest najczęściej wybieraną przekąską, jednocześnie znajduje się na pierwszym miejscu wśród słodkich wyborów Polaków.
Produkty czekoladowe stanowią przeszło 33 proc. całego rynku słodyczy i przekąsek w Polsce3. Ostatni kwartał roku 2018 odnotował wzrost produkcji czekolady i wyrobów czekoladowych o 4 proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Czekolada cieszy się więc niesłabnącą popularnością i sympatią.
Polacy cenią funkcje czekolady
61 proc. Polaków od czasu do czasu pozwala sobie na zjedzenie słodyczy. Nie potrzebujemy szczególnej motywacji – słodkości to coś, co lubimy i co sprawia nam przyjemność. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, jak ważne jest, aby skład takiej przekąski był skomponowany z najwyższej jakości produktów – aż 82 proc. z nas stawia na naturalność składników w produktach, po które sięgamy4.
Z badań przeprowadzonych dla Bakalland5 wynika, że w pierwszej piątce najchętniej wybieranych przez Polaków przekąsek znajdują się czekolada oraz bakalie. Stawiamy na słodycz mocno kakaowej czekolady oraz charakterystyczny smak wysokiej jakości orzechów i suszonych owoców.
Obecna w naszych domach od pokoleń czekolada to wybór kojarzący się nie tylko z szybkim i łatwym sposobem na poprawę nastroju. Za jej sukcesem stoi również doceniana przez konsumentów jej funkcja zdrowotna, spełniona dzięki zawartemu w niej szeregowi witamin i minerałów – wśród nich wymienić można m.in. magnez, żelazo, fosfor, potas, cynk czy selen, a także witaminy z grupy A, B, D i E. Dzięki ich zawartości czekolada chroni pamięć, opóźnia starzenie się organizmu oraz usprawnia koncentrację i zwalcza uczucie zmęczenia. To sprawia, że już co piąty Polak uważa czekoladę za zdrową6.
Jakie warunki musi spełniać czekoladowa nowość?
Producenci odpowiadając na preferencje konsumentów, nieustannie dostosowują swoją ofertę do ich gustów. Przygotowując jednak ofertę nowości, muszą skupić się na jakości produktu, który jest obecnie bardzo ważnym czynnikiem wyboru konsumentów. W kontekście nowości decyzje zakupowe opierają się o dotychczasowe doświadczenia z marką.
Bakalland, jako lider rynku bakalii, pozyskał zaufanie konsumentów, oferując im nieprzerwanie wysokiej jakości bakaliowe produkty tj. orzechy, suszone owoce, pestki oraz batony zbożowe. Tym razem marka Bakalland postanowiła pójść o krok dalej i połączyć swoje bakaliowe kompetencje ze światem przyjemności, którego nośnikiem jest właśnie czekolada, wprowadzając na rynek słodyczy innowacyjną formę przekąski – BA!rdzo Bakaliową Tabliczkę w czekoladzie.
To moc delikatnie zblendowanych owoców i bakalii w formie kwadratowej tabliczki oblanej pyszną czekoladą w 5 kompozycjach smakowych. Produkt to alternatywa dla obecnych już na rynku, ale ze śladową zawartością orzechów i suszonych owoców batonów i tabliczek czekolady z bakaliami,. Niespotykana dotąd formuła Bakaliowej Tabliczki zawiera ponad 70 proc. bakalii i 25 proc. polewy z czekolady.
Jej atutem jest również gramatura – 65 g to porcja w sam raz na sycącą przekąskę. Ze względu na swój przyjemnościowy charakter BA!rdzo Bakaliowe Tabliczki doskonale sprawdzą się w miejscach przeznaczonych dla produktów impulsowych np. w strefie kas. To idealny produkt „on the go” i convenience – słodka przyjemność w porcji na raz.
1. Dane: GUS, 2016
2. Raport Bakalland „Trendy na rynku żywności”, wrzesień 2017, Zymetria
3. Dane: Nielsen, 2018
4. Dane: Mintel, 2018
5. Raport Bakalland „Trendy na rynku żywności”, wrzesień 2017, Zymetria
6. Dane: Mintel, 2016