O różnicach w postrzeganiu kobiecości



Wśród kobiet w Polsce widnieje wyraźny podział postrzegania i poczucia kobiecości w zależności od wieku – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Gatta. W grupie między 30 a 39 r.ż. tylko 34% Pań deklaruje, że czuje się zdecydowanie kobieco, zaś w gronie kobiet po 50 r.ż. uważa tak już 47% z nich. Na pytania jak zmienia się postrzeganie kobiecości wraz z wiekiem, a także dlaczego Polki tak późno czują się kobieco odpowiada marka Gatta w kampanii “Kobiecość to ja”.

W społeczeństwie polskim niewielki odsetek Pań, bo tylko 38%, jasno określa siebie jako zdecydowanie kobiece. Na podstawie przeprowadzonych w tym roku wywiadów on-line metodą CAWI dowiedziono, że istnieje zależność między poczuciem kobiecości a wiekiem. Młodsze kobiety zdecydowanie rzadziej określają siebie mianem kobiecych niż bardziej dojrzała część Pań. Oznacza to, że wiek jest jednym z determinantów poczucia kobiecości wśród Polek.

Czym jest zatem kobiecość dla młodszej grupy kobiet w społeczeństwie, a jak jest ona postrzegana przez bardziej dojrzałą część Pań? Pierwsza grupa utożsamia swoją kobiecość z wyglądem, czyli zewnętrznymi cechami dostrzegalnymi na pierwszy rzut oka. Wzorców poszukuje w social mediach, gdzie obserwując inne kobiety chce się wpisać w ramy promowane na tych kanałach. Dla bardziej dojrzałych Pań wyznacznikiem są wartości czy przekonania, które kierują ich działaniami a także cechy osobowości i charakteru determinujące sposób zachowania i myślenia. Kobiecość, w rozumowaniu tej grupy kobiet, określana jest w zdecydowanej większości w sferze cech wewnętrznych.

– Warto na chwilę pochylić się nad wynikami badania i pomyśleć, z czego wynikają różnice w postrzeganiu kobiecości w naszym społeczeństwie. Dlaczego kobiety po 50 roku życia bardziej myślą o sobie jako kobiecych kobietach, w kategorii cech osobowości a dla kobiet 20 lat młodszych wyznacznikiem jest wygląd? Każdy z nas wie, że zmiany są naturalną konsekwencją rozwoju. Zmienia się otoczenie, środowisko, zmieniają się też nasze poglądy czy zachowanie. Wystarczy spojrzeć np. na nas i naszych rodziców. Z całą pewnością nieraz złapaliśmy się na tym, że nasze spostrzeżenia czy tok rozumowania były zupełnie odmienne. W moim odczuciu, różnice w postrzeganiu kobiecości można tłumaczyć po prostu różnicami pokoleniowymi, tłumaczy Sandra Hajduk-Popińska, dziennikarka.

Dodaje: oczywiście to dobrze, że różnimy się w rozumieniu tej kobiecości. Kluczowe jest, żeby nie bazować na schematach czy wzorcach definiując własną kobiecość, po to, aby nie przywiązywać się do stereotypów związanych z jej postrzeganiem.




Co jest powodem postrzegania kobiecości wyłącznie poprzez wygląd lub cechy wewnętrzne? – Wzorce czy schematy przekazywane są z pokolenia na pokolenie przez bliskich, jak również środowisko, w którym obcujemy. W rodzinie nasze mamy, babcie, ale i nie tylko, bo domyślam się, że również i męska część, przekazywali nam swoje racje na temat np. “kobiecego wyglądu czy zachowania”. To jeden z mechanizmów, poprzez który powstaje stereotyp, a następnie jest zakorzeniany w społeczeństwie. Wpajane nam przekonania zostają w naszych umysłach, powodując, że mimowolnie kierujemy się nimi i uznajemy je za poprawne i jedynie słuszne. Zatem, czy jesteśmy w stanie określić, dlaczego kobiecość definiujemy głównie przez pryzmat rozmiaru XS, długich zadbanych włosów, wrażliwości i delikatności? Takie ramy przekazywane są nam już od wielu pokoleń, dlatego tak mocno zakorzeniły się w naszych umysłach i społeczeństwie, wyjaśnia Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.

Dodaje, dlatego w zainicjowanej przez nas w tym roku kampanii “Kobiecość to ja” konsekwentnie przełamujemy społeczne stereotypy. Zwracamy się z komunikatem nie tylko do kobiet, ale do całego społeczeństwa, informując, że kobieta jest kobieca niezależnie od wieku czy sytuacji w jakiej się znajduje – jeśli jesteś kobietą, jesteś kobieca, zawsze!

Wyniki badania pokazują, jak dużą “moc” ma stereotyp zakorzeniony od lat w społeczeństwie i jak silnie oddziałuje on na postrzeganie kobiecości przez #Polki. Marka Gatta poprzez kampanię “Kobiecość to ja” zwraca uwagę, że przekazywane z pokolenia na pokolenia racje zakorzeniają się w społeczeństwie. W konsekwencji utrwalają się w naszych umysłach, tworząc stereotyp, który później przejawia się w myśleniu czy sposobie zachowania, co potwierdzają wyniki badania opinii.

===
O kampanii:
Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania). Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą. Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Mikroflora w jamie ustnej – mały ekosystem, wielkie znaczenie

Kiedy myślimy o mikroflorze, zwykle mamy na myśli jelita. Tymczasem równie złożony i ważny ekosystem mikroorganizmów funkcjonuje w naszej jamie…
CZYTAJ

Rola roweru i transportu publicznego w dążeniu do neutralności klimatycznej – Światowy Dzień Roweru 2025

Z okazji Światowego Dnia Roweru, obchodzonego 3 czerwca, warto przypomnieć o licznych korzyściach płynących z jazdy na rowerze. Raport Europejskiej…
CZYTAJ

29 maja to Światowy Dzień Układu Pokarmowego. Niestety, o mikrobiocie nadal wiemy zbyt mało

Z okazji Światowego Dnia Układu Pokarmowego eksperci zwracają uwagę na kluczową rolę mikrobioty jelitowej w utrzymaniu zdrowia człowieka. Ten złożony…
CZYTAJ

Koniec z bólem i dyskomfortem: laserowe leczenie żylaków to Twoje rozwiązanie!

Żylaki to powszechny problem, który dotyka coraz więcej osób. Niezależnie od tego, czy są to poszerzone, sine żyły na nogach,…
CZYTAJ

Moda czy zdrowie? Jak mądrze wybielać zęby i dbać o piękny uśmiech w sezonie weselno-komunijnym i nie tylko

Śnieżnobiały uśmiech staje się modny i szczególnie pożądany w okresie ślubno-komunijnym. Coraz więcej osób, przygotowując się do ważnych uroczystości, uwzględnia…
CZYTAJ

Wiosenny niezbędnik na piknik i grilla

Wiosna i lato to czas, gdy gotowanie przenosi się na świeże powietrze. Grill w ogrodzie, piknik w parku, a może…
CZYTAJ

Wiosenny grill bez stresu – wszystko gotowe, zanim przyjdą goście

Są takie dni, kiedy wszystko toczy się we własnym tempie. Stół ustawiony gdzieś w ogrodzie, w powietrzu unosi się zapach…
CZYTAJ

Światowy Dzień Tarczycy: Niedoczynność i nadczynność tarczycy – co musisz wiedzieć?

Z okazji Światowego Dnia Tarczycy lek. Claude Mawa, specjalista medycyny rodzinnej Grupy LUX MED, przypomina o roli tego niewielkiego, ale…
CZYTAJ

Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej 2025: Harmonia z naturą i zrównoważony rozwój

22 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2000 roku, aby upamiętnić przyjęcie Konwencji o…
CZYTAJ

Nadwaga a zdrowie: 4 nieoczywiste schorzenia związane z otyłością, które warto znać

22 maja przypada Europejski Dzień Walki z Otyłością. Z tej okazji warto przypomnieć, jak poważne konsekwencje dla zdrowia niesie nadmierna…
CZYTAJ

Rola jelit w układzie odpornościowym – jak decydują o naszym samopoczuciu i ochronie przed infekcjami?

Jeśli nie zadbamy o nasze jelita, możemy doprowadzić do ich rozszczelnienia, co otwiera drzwi dla chorób autoimmunologicznych, alergii, przewlekłych zapaleń,…
CZYTAJ

Ciche zagrożenie, które można opanować. 17 maja obchodzimy Światowy Dzień Nadciśnienia Tętniczego

Nadciśnienie tętnicze nazywane jest „cichym zabójcą” - przez długie lata może bowiem nie dawać objawów, a nieleczone prowadzi do poważnych…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

29 maja to Światowy Dzień Układu Pokarmowego. Niestety, o mikrobiocie nadal wiemy zbyt mało

Z okazji Światowego Dnia Układu Pokarmowego eksperci zwracają uwagę na kluczową rolę…
CZYTAJ

Koniec z bólem i dyskomfortem: laserowe leczenie żylaków to Twoje rozwiązanie!

Żylaki to powszechny problem, który dotyka coraz więcej osób. Niezależnie od tego,…
CZYTAJ

Światowy Dzień Tarczycy: Niedoczynność i nadczynność tarczycy – co musisz wiedzieć?

Z okazji Światowego Dnia Tarczycy lek. Claude Mawa, specjalista medycyny rodzinnej Grupy…
CZYTAJ

Nadwaga a zdrowie: 4 nieoczywiste schorzenia związane z otyłością, które warto znać

22 maja przypada Europejski Dzień Walki z Otyłością. Z tej okazji warto…
CZYTAJ

Rola jelit w układzie odpornościowym – jak decydują o naszym samopoczuciu i ochronie przed infekcjami?

Jeśli nie zadbamy o nasze jelita, możemy doprowadzić do ich rozszczelnienia, co…
CZYTAJ