O różnicach w postrzeganiu kobiecości



Wśród kobiet w Polsce widnieje wyraźny podział postrzegania i poczucia kobiecości w zależności od wieku – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Gatta. W grupie między 30 a 39 r.ż. tylko 34% Pań deklaruje, że czuje się zdecydowanie kobieco, zaś w gronie kobiet po 50 r.ż. uważa tak już 47% z nich. Na pytania jak zmienia się postrzeganie kobiecości wraz z wiekiem, a także dlaczego Polki tak późno czują się kobieco odpowiada marka Gatta w kampanii “Kobiecość to ja”.

W społeczeństwie polskim niewielki odsetek Pań, bo tylko 38%, jasno określa siebie jako zdecydowanie kobiece. Na podstawie przeprowadzonych w tym roku wywiadów on-line metodą CAWI dowiedziono, że istnieje zależność między poczuciem kobiecości a wiekiem. Młodsze kobiety zdecydowanie rzadziej określają siebie mianem kobiecych niż bardziej dojrzała część Pań. Oznacza to, że wiek jest jednym z determinantów poczucia kobiecości wśród Polek.

Czym jest zatem kobiecość dla młodszej grupy kobiet w społeczeństwie, a jak jest ona postrzegana przez bardziej dojrzałą część Pań? Pierwsza grupa utożsamia swoją kobiecość z wyglądem, czyli zewnętrznymi cechami dostrzegalnymi na pierwszy rzut oka. Wzorców poszukuje w social mediach, gdzie obserwując inne kobiety chce się wpisać w ramy promowane na tych kanałach. Dla bardziej dojrzałych Pań wyznacznikiem są wartości czy przekonania, które kierują ich działaniami a także cechy osobowości i charakteru determinujące sposób zachowania i myślenia. Kobiecość, w rozumowaniu tej grupy kobiet, określana jest w zdecydowanej większości w sferze cech wewnętrznych.

– Warto na chwilę pochylić się nad wynikami badania i pomyśleć, z czego wynikają różnice w postrzeganiu kobiecości w naszym społeczeństwie. Dlaczego kobiety po 50 roku życia bardziej myślą o sobie jako kobiecych kobietach, w kategorii cech osobowości a dla kobiet 20 lat młodszych wyznacznikiem jest wygląd? Każdy z nas wie, że zmiany są naturalną konsekwencją rozwoju. Zmienia się otoczenie, środowisko, zmieniają się też nasze poglądy czy zachowanie. Wystarczy spojrzeć np. na nas i naszych rodziców. Z całą pewnością nieraz złapaliśmy się na tym, że nasze spostrzeżenia czy tok rozumowania były zupełnie odmienne. W moim odczuciu, różnice w postrzeganiu kobiecości można tłumaczyć po prostu różnicami pokoleniowymi, tłumaczy Sandra Hajduk-Popińska, dziennikarka.

Dodaje: oczywiście to dobrze, że różnimy się w rozumieniu tej kobiecości. Kluczowe jest, żeby nie bazować na schematach czy wzorcach definiując własną kobiecość, po to, aby nie przywiązywać się do stereotypów związanych z jej postrzeganiem.




Co jest powodem postrzegania kobiecości wyłącznie poprzez wygląd lub cechy wewnętrzne? – Wzorce czy schematy przekazywane są z pokolenia na pokolenie przez bliskich, jak również środowisko, w którym obcujemy. W rodzinie nasze mamy, babcie, ale i nie tylko, bo domyślam się, że również i męska część, przekazywali nam swoje racje na temat np. “kobiecego wyglądu czy zachowania”. To jeden z mechanizmów, poprzez który powstaje stereotyp, a następnie jest zakorzeniany w społeczeństwie. Wpajane nam przekonania zostają w naszych umysłach, powodując, że mimowolnie kierujemy się nimi i uznajemy je za poprawne i jedynie słuszne. Zatem, czy jesteśmy w stanie określić, dlaczego kobiecość definiujemy głównie przez pryzmat rozmiaru XS, długich zadbanych włosów, wrażliwości i delikatności? Takie ramy przekazywane są nam już od wielu pokoleń, dlatego tak mocno zakorzeniły się w naszych umysłach i społeczeństwie, wyjaśnia Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.

Dodaje, dlatego w zainicjowanej przez nas w tym roku kampanii “Kobiecość to ja” konsekwentnie przełamujemy społeczne stereotypy. Zwracamy się z komunikatem nie tylko do kobiet, ale do całego społeczeństwa, informując, że kobieta jest kobieca niezależnie od wieku czy sytuacji w jakiej się znajduje – jeśli jesteś kobietą, jesteś kobieca, zawsze!

Wyniki badania pokazują, jak dużą “moc” ma stereotyp zakorzeniony od lat w społeczeństwie i jak silnie oddziałuje on na postrzeganie kobiecości przez #Polki. Marka Gatta poprzez kampanię “Kobiecość to ja” zwraca uwagę, że przekazywane z pokolenia na pokolenia racje zakorzeniają się w społeczeństwie. W konsekwencji utrwalają się w naszych umysłach, tworząc stereotyp, który później przejawia się w myśleniu czy sposobie zachowania, co potwierdzają wyniki badania opinii.

===
O kampanii:
Inicjatorem i organizatorem kampanii “Kobiecość to ja” jest marka Gatta, której misją jest być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. Marka powstała z myślą o potrzebach kobiet i w odpowiedzi na ich oczekiwania zaaranżowała wyjątkowy projekt, którego celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Kampania ma zachęcać do przełamywania społecznych stereotypów dotyczących “kobiecości”, czyli zespołu cech kobiecych (krągłych bioder, pełnego biustu, długich włosów), a także utartych wzorców „kobiecego” zachowania (bycie grzeczną, delikatną czy wrażliwą, nie wyrażanie swojego zdania). Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” pragniemy zaapelować nie do kobiet, tylko do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Chcemy powiedzieć wszystkim, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale musi mieć akceptację społeczeństwa do tego, aby być sobą. Rozpoczęciem kampanii była realizacja badania opinii nt. kobiecości we współpracy z Instytutem Badawczym SW Research na zlecenie marki Gatta. Jego celem było zrozumienie, jak postrzegane jest pojęcie kobiecości w dzisiejszym świecie przez kobiety i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Badanie składało się z części ilościowej oraz jakościowej i zostało zrealizowane na grupie badawczej N=1012.

Partnerzy kampanii:

O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.

O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Przejrzeć na oczy. Zaćma – kto na nią choruje, czy da się jej uniknąć i jak wygląda współczesne leczenie?

Zaćma to choroba, o której słyszał niemal każdy, ale wciąż budzi wiele pytań i wątpliwości. Czy da się jej uniknąć?…
CZYTAJ

Dzień Polskiej Żywności – smak tradycji, odpowiedzialność za przyszłość

25 sierpnia obchodzimy Dzień Polskiej Żywności – to dobry moment, aby przypomnieć sobie, jak ogromne znaczenie ma to, co jemy,…
CZYTAJ

Wszystko co warto wiedzieć o cholesterolu – jakie są normy, kiedy się badać?

Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Problem pojawia się wówczas, gdy jego stężenie we krwi przekracza normy, a nadmiar…
CZYTAJ

Pielęgnacja skóry wymagającej regeneracji Perfekcyjny skin care późnym latem

Wakacje dobiegają końca. Relaksujące kąpiele w morzu, blask letniego słońca i górski wiatr. To, co latem kochałyśmy najbardziej, dla naszej skóry…
CZYTAJ

Językowe SOS przed powrotem do szkoły. Jak pomóc dziecku, gdy ma zaległości w angielskim?

Podczas wakacji uczniowie tracą od 17 do 34% wiedzy zdobytej w roku szkolnym.1 Najbardziej odczuwalne są braki w przedmiotach wymagających…
CZYTAJ

Dieta stołu rodzinnego – tak czy nie?

Wspólne posiłki to nie tylko czas budowania więzi rodzinnych – to również naturalna okazja do nauki przez obserwację. Dzieci, uczestnicząc…
CZYTAJ

Próchnica nie pyta tylko o to, czy myjesz zęby. Pyta, co jesz i jak często to robisz

Mycie zębów dwa razy dziennie to ważny nawyk – ale sam w sobie nie wystarczy. Próchnica potrafi zaatakować nawet wtedy,…
CZYTAJ

Wakacyjna dieta malucha – jak na urlopie nie zapomnieć o zdrowym żywieniu dzieci?

Lato, wyjazdy i luźniejszy rytm dnia sprzyjają rozluźnieniu codziennych zasad – także tych żywieniowych. To naturalne, że wakacyjny czas rządzi…
CZYTAJ

Żeglarska Akcja Badania Akwenów (ŻABA) – IOŚ-PIB wspiera żeglarzy w monitoringu mazurskich jezior

Od maja 2025 r. żeglarze przeprowadzili już ponad 100 pomiarów przejrzystości wód jezior na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Wszystko to…
CZYTAJ

Tętno jako wskaźnik wydolności układu krążenia – dlaczego ma tak ważne znaczenie? Co oznacza i jak je prawidłowo badać?

Tętno to jeden z najprostszych sposobów, by sprawdzić, jak pracuje nasze serce. - To liczba uderzeń serca na minutę, która…
CZYTAJ

Upały – jak sobie radzić? Porady internisty

Trwa pierwsza wakacyjna fala upałów w Polsce. Jak radzić sobie z ekstremalnymi temperaturami i uniknąć niebezpiecznego dla zdrowia udaru cieplnego?…
CZYTAJ

Moc kwasu laktobionowego latem Codzienna rutyna pielęgnacyjna dla skóry zmęczonej słońcem

Kluczowe, wakacyjne beauty-wyzwania dla skóry to: nawilżenie, regeneracja i odbudowa warstwy hydrolipidowej. Eksperci wskazują, że na podium w tym zakresie plasuje…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Przejrzeć na oczy. Zaćma – kto na nią choruje, czy da się jej uniknąć i jak wygląda współczesne leczenie?

Zaćma to choroba, o której słyszał niemal każdy, ale wciąż budzi wiele…
CZYTAJ

Wszystko co warto wiedzieć o cholesterolu – jakie są normy, kiedy się badać?

Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Problem pojawia się wówczas, gdy…
CZYTAJ

Tętno jako wskaźnik wydolności układu krążenia – dlaczego ma tak ważne znaczenie? Co oznacza i jak je prawidłowo badać?

Tętno to jeden z najprostszych sposobów, by sprawdzić, jak pracuje nasze serce.…
CZYTAJ

Upały – jak sobie radzić? Porady internisty

Trwa pierwsza wakacyjna fala upałów w Polsce. Jak radzić sobie z ekstremalnymi…
CZYTAJ

Profilaktyka – dlaczego jest tak ważna? Sprawdź, jakie badania możesz wykonać bezpłatnie w ramach NFZ oraz jak się do nich przygotować

Medycyna laboratoryjna nie tylko wspiera proces leczenia, ale odgrywa również kluczową rolę…
CZYTAJ