Kondycja rynku medycyny estetycznej okiem lekarzy. Co czeka nas w kolejnych latach?
W 2021 roku Polacy jeszcze chętniej niż w poprzednich latach odwiedzali gabinety medycyny estetycznej, by zadbać o urodę i zdrowie. Z badania przeprowadzonego przez Laboratoires Vivacy Polska wynika, że niemal 83% ankietowanych lekarzy odnotowało wzrost zainteresowania zabiegami wśród pacjentów. To niemal 50 pp. więcej niż w roku poprzednim (2020: 38% zainteresowania). Najczęściej na zabiegi decydowały się osoby w wieku 31-45 lat, jako główną motywację wskazując chęć uzyskania młodszego wyglądu (74%), poprawę urody (72%) oraz zwiększoną troskę o siebie (54%). Największą popularnością cieszyły się zabiegi z wykorzystaniem toksyny botulinowej (92%) oraz kwasu hialuronowego (76%). Co to w praktyce oznacza dla rynku medycyny estetycznej? Czy takie same trendy będą nam towarzyszyć w 2022 roku? Odpowiedzi prezentujemy poniżej.
Wśród zabiegów na twarz, cieszących się największym zainteresowaniem pacjentów, znalazły się procedury przeprowadzane z wykorzystaniem toksyny botulinowej (92%) i kwasu hialuronowego (76%), w tym zabiegi mezoterapii (38%), a także zabiegi przy użyciu stymulatorów tkankowych (43%) W przypadku zabiegów na bazie preparatów z kwasem hialuronowym, zanotowano wzrost o niemal 6 pp. w stosunku do roku poprzedniego.
– Obserwujemy stały wzrost zainteresowania zabiegami medycyny estetycznej. Pacjenci, zwłaszcza najmłodsi, często w ramach pierwszego zabiegu decydują się na korekcję ust. Daje on widoczne efekty już po pierwszej iniekcji, a pacjenci często wracają ponownie go wykonać – komentuje Joanna Szendzielorz, prezes zarządu Laboratoires VIVACY Polska, dodając: – Wraz z upływem czasu nasza skóra wymaga dodatkowej uwagi. Pacjenci chcąc zatrzymać naturalne piękno i zdrowo wyglądającą skórę chętnie wybierają zabiegi wolumetrii, wypełniania zmarszczek czy mezoterapii.
Potwierdzają to wyniki ankiety, w których aż 74% pytanych lekarzy wskazało, że dla ich pacjentów głównym motywatorem wizyty w gabinecie jest chęć uzyskania młodszego wyglądu. 72% z nich przyznało, że pacjenci chcą poprawić swoją urodę, a 54% odnotowało, że pacjenci odczuwają zwiększoną potrzebę troski o samych siebie.
W badaniu zaobserwowano również, że zabiegi dot. poprawy kondycji ust to najczęściej wybierany zabieg przez najmłodszą grupę pacjentów (18-30 lat). Z wiekiem zainteresowanie to spada, na rzecz wolumetrii i zabiegu konturowania twarzy. Wypełnieniem zmarszczek pacjenci zaczynają interesować się w wieku 31-45 lat. Zainteresowanie to tylko wzmacnia się wraz z upływem czasu. Najbardziej uniwersalnym zabiegiem wśród wszystkich grup wiekowych jest mezoterapia, zabieg mający na celu poprawę ogólnej kondycji skóry.
– Pacjenci, którzy zgłaszają się do gabinetów medycyny estetycznej przychodzą również z obawami. Rolą lekarza jest nie tylko wykonanie zabiegu zgodnie z najwyższymi standardami sztuki lekarskiej, ale również otoczenie ich troską i udzielenie odpowiedzi na wszystkie podnoszone przez pacjentów kwestie – dodaje Joanna Szendzielorz.
Czego obawiają się Polacy? Lekarze wskazali, że wśród obaw najczęściej wskazywanych przez pacjentów był nienaturalny, wręcz przerysowany wygląd (70%) czy ból (49,5%). Dla znacznej części z nich powodem do obaw były również ewentualne powikłania po zabiegu (43%) oraz koszt jego wykonania (45%).
Wśród największych hitów tego roku w zakresie poprawy kondycji i wyglądu ust lekarze zgodnie wskazali, że pacjenci będą dokonywali powiększania ust metodą „na płasko” (63%) i „French Kiss” (55%).
Ankietowani lekarze podkreślali również, że większość pacjentów, by zachować efekty zabiegu, regularnie odwiedza ich gabinety. Ponad 78% z nich przyjmuje pacjentów na wizycie co kilka miesięcy, z kolei prawie 12% z nich robi to zdecydowanie częściej – raz lub kilka razy w miesiącu.
*W odniesieniu do badania Laboratoires Vivacy Polska z roku ubiegłego.
O badaniu 2022:
Badanie własne, zrealizowane w lutym 2022 roku, na próbie 204 lekarzy specjalistów w zakresie medycyny estetycznej w całej Polsce, w tym ponad 38,2% prowadzących swoją praktykę lekarską powyżej 10 lat. Badanie zrealizowane metodą standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
O VIVACY:
Laboratoires VIVACY to francuski producent specjalizujący się w rozwoju, produkcji i dystrybucji wyrobów medycznych na bazie kwasu hialuronowego do iniekcji, szeroko stosowanych w obszarze medycyny estetycznej i przeciwstarzeniowej. Od momentu rozpoczęcia działalności Laboratoires VIVACY jest jednym z głównych graczy na rynku medycyny estetycznej na świecie, eksportując swoje technologiczne know-how do ponad 80 krajów.
Portfolio produktów VIVACY obejmuje trzy główne marki: STYLAGE® wypełniacze dermalne, DESIRIAL® żele na bazie kwasu hialuronowego do iniekcji w okolicach intymnych kobiet oraz dermokosmetyki Laboratoires VIVACY. Firma produkuje również wiskoelastyczne wyroby medyczne na bazie kwasu hialuronowego stosowane w chirurgii okulistycznej (I.SPACE®) oraz do leczenia choroby zwyrodnieniowej stawów (KARTILAGE®).
Fabryka Laboratoires Vivacy znajduje się w Archamps (Francja) w dynamicznie rozwijającym się regionie Haute-Savoie, w pobliżu granicy francusko-szwajcarskiej. Fabryka jest od lat prestiżowym ośrodkiem badań i rozwoju, a marki należące do Laboratoires Vivacy synonimem beauté à la française.