Każda butelka zwrotna może być ponownie wykorzystana nawet 20 razy



Każda butelka zwrotna może być ponownie wykorzystana nawet 20 razy. Dlaczego nie wszyscy oddają butelki zwrotne? W naszym społeczeństwie obserwujemy 3 typy zachowań konsumentów: zawsze oddających butelki zwrotne, często oddających oraz rzadko zwracających je do sklepu lub skupu. Niestety, jest też grupa konsumentów, która nigdy nie oddaje butelek zwrotnych. Dlaczego tak się dzieje, jakie bariery i przekonania stoją tu na przeszkodzie, że nie wszystkie butelki wielokrotnego użytku wracają do producenta i nie zostają ponownie wprowadzone do obiegu?

Wśród osób, które zawsze oddają butelki zwrotne do ponownego wykorzystania 41% robi to, dlatego że zależy im na środowisku naturalnym i jakości życia przyszłych pokoleń, 23% robi to ze względu na ekonomię – oszczędność pieniędzy i zwrot kaucji, a 31% osób zwraca butelki z dość prozaicznego powodu – zależy im na utrzymaniu porządku w domu. Tymczasem warto wiedzieć, że szklana butelka zwrotna jest cennym surowcem i jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska naturalnego opakowań, a wykorzystywana w racjonalny sposób ma wpływ na jakość środowiska naturalnego.

Dlatego najbardziej korzystnym dla środowiska, jak i dla społeczeństwa rozwiązaniem, jest ponowne wykorzystanie butelki zwrotnej nawet 20 razy. Statystycznie jednak butelki zwrotne są wprowadzane do ponownego obiegu do 9 razy. Rocznie z powodu strat generowanych przez konsumentów duża liczba butelek, które powinny trafić do ponownego wykorzystania, trafia do recyklingu lub, co gorsza, do śmietników.

Dlaczego tak się dzieje?

Analizując zachowania konsumenckie można zauważyć, że dla 51%, które zawsze oddają szklane opakowania, ważne jest oznaczenie opakowania informujące o zwrotności butelki. Co ciekawe, dla 54% osób sporadycznie zwracających butelki jest to też kluczowa kwestia. Trochę inaczej kształtuje się postawa wśród osób, które nie oddają butelek – dla 44% nie jest ważne w jakim opakowaniu kupują produkt, być może jest to główny czynnik decydujący o tym, dlaczego część butelek nie wraca do sklepu i nie jest ponownie użyta przez producenta.

Zmiana nawyków, to metoda małych kroków

Na przykładzie wyników badań osób, które oddają butelki zwrotne w trzech krokach podpowiadamy: jak można przekonać tych nieprzekonanych czy nieświadomych konsumentów i nauczyć ich jak w łatwy sposób zmienić nawyki i przyzwyczajenia?

1. Kupuję świadomie i nie marnuję

To ważny argument – stojąc przed decyzją zakupową, zawsze wybierajmy produkt w butelce zwrotnej. Spojrzenie w sklepie na etykietę i znalezienie odpowiedniego oznaczenia zajmuje dosłownie kilka sekund, a przynosi realne korzyści dla środowiska.

2. Motywacja finansowa

Dla tego argumentu również warto zmienić swoje nawyki. Butelki zwrotne możemy oddawać za każdym razem, kiedy kupujemy w sklepie nowy produkt też w butelce zwrotnej, a kiedy uzbieramy więcej tych opakowań można skorzystać np. ze skupów butelek działających w dużych sklepach lub niezależnych takich jak punkt skupu butelek Kompanii Piwowarskiej w Poznaniu.

3. Nawyki, które motywują

Warto wprowadzić do swojej codzienności tak proste zwyczaje jak zagospodarowanie w mieszkaniu miejsca, w którym składujemy butelki do zwrotu. Można je zaplanować blisko drzwi wejściowych, po to, żeby zawsze puste butelki mieć pod ręką, kiedy chcemy wybrać się do sklepu. Przed wyjściem warto sprawdzić, gdzie jest zlokalizowany najbliższy sklep lub punkt skupu butelek.

Pamiętajmy o tym, że butelki wielokrotnego użytku można oddawać na wiele sposobów, a najbardziej korzystnym jest wymiana butelek zwrotnych podczas dokonywania zakupu tego samego produktu. Butelki zwrotne możemy też oddać w sklepach za zwrotem kaucji – warto pamiętać o dowodzie zakupu i zbierać paragony, ponieważ są miejsca, w których możemy zostać poproszeni o nie. Są też sklepy, w których za oddane puste butelki można otrzymać bony zakupowe. To są przykłady pokazujące na czym polega efekt1butelki.




Kompania Piwowarska jest liderem polskiego rynku piwnego, z udziałem 36,4% (dane GUS, 2020). Firma zatrudnia ponad 2700 osób w swoich browarach i oddziałach w całej Polsce. Jako firma odpowiedzialna społecznie Kompania Piwowarska troszczy się o ludzi i środowisko. Realizując strategię zrównoważonego rozwoju, promuje odpowiedzialność i umiar w spożywaniu alkoholu, szkoli sprzedawców, oszczędza wodę i energię, wspiera rozwój swoich partnerów biznesowych i angażuje się w wolontariat. Lider rynku piwnego w Polsce jest dumnym sponsorem wielu lokalnych drużyn sportowych.

Kompania Piwowarska skupia trzy browary o wieloletniej historii: Tyskie Browary Książęce (rok założenia – 1629), Browar Dojlidy w Białymstoku (1768) i Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu (1895). To w nich warzone są najchętniej wybierane przez Polaków piwa, między innymi: Żubr, Tyskie, Lech, Redd’s, a także kolekcja specjalności Książęcego. W ofercie producenta znajdują się również cenione w Polsce piwa czeskie: Pilsner Urquell (ikona czeskiego piwa) i Kozel (najczęściej wybierane przez Czechów piwo) a także piwa bezalkoholowe sygnowane marką Lech Free 0,0% oraz Tyskie 0,0%. Sprawdzone receptury, nieskazitelna czystość w browarach a przede wszystkim umiejętności doświadczonych piwowarów – to wszystko sprawia, że warzone tam piwa są cenione w Polsce i za granicą.

Więcej informacji o działalności i produktach Kompanii Piwowarskiej można znaleźć na stronie: www.kp.pl, na profilu Facebook firmy: https://www.facebook.com/kompaniapiwowarska oraz na portalu społecznościowym LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/kompania-piwowarska

Kompania Piwowarska jest częścią Asahi Europe & International stanowiącej część Asahi Group Holdings.

Woda pod lupą nauki: monitoring rzek i jezior stanowi diagnozę środowiska

18 września obchodzony jest Światowy Dzień Monitoringu Wody – jest to okazja, by zwrócić uwagę na znaczenie systematycznej oceny stanu…
CZYTAJ

Multifunkcjonalność w jesiennej pielęgnacji Jakie siły drzemią w retinolu?

Retinol to uwielbiany przez kosmetologów król wszechstronności. Działa regenerująco, odmładzająco i normalizująco – celnie trafiając w niedoskonałości cery. Od wielu…
CZYTAJ

Plebiscyt czas start! Użytkownicy po raz drugi wybierają Znakomitości Roku DOZ.pl

Głosuj i inspiruj! – to hasło tegorocznej edycji Plebiscytu Znakomitość Roku DOZ.pl, jednej z największych inicjatyw branży health & beauty…
CZYTAJ

Światowy Dzień bez Samochodu: transport publiczny kluczem do czystszego powietrza i mniejszych emisji

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu – wydarzenie, które przypomina, że wybór środka transportu to nie tylko kwestia stylu…
CZYTAJ

Regeneracja i intensywne nawilżenie Jesienne priorytety dla zmęczonych włosów

Po lecie włosy zdecydowanie potrzebują skutecznego nawilżenia i dogłębnej regeneracji. Zdaniem ekspertów kluczem do wzmocnienia oraz przygotowania pasm do jesiennych…
CZYTAJ

Pracownia echokardiografii na NFZ w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu z akredytacją AE PTK.

Pracownie American Heart of Poland w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu posiadają one akredytację Asocjacji Echokardiografii Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Akredytacja AE PTK…
CZYTAJ

Zupa koperkowa z lanymi kluseczkami

Zupka koperkowa z lanymi kluseczkami Szybka, lekka i pełna smaku – koperkowa z lanymi kluseczkami to idealna propozycja na domowy…
CZYTAJ

Profilaktyka próchnicy u dzieci: proste działania, długofalowe efekty

Pomimo rosnącej świadomości zdrowotnej wśród rodziców i opiekunów, próchnica wciąż pozostaje jednym z najczęstszych problemów stomatologicznych u dzieci. Często rozwija…
CZYTAJ

Szukamy pięknych młodych ludzi, ale to nie wygląd ma znaczenie – Dove i Rossmann zapraszają do projektu „Piękna Generacja”

Ruszyła rekrutacja do wspólnego projektu Dove i Rossmann „Piękna Generacja”. To kontynuacja „Albumu Piękna”, w którym marki Dove i Rossmann…
CZYTAJ

Ruch, który działa korzystnie na mózg – jak aktywność fizyczna wspiera pracę układu nerwowego?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko sposób na utrzymanie dobrej kondycji i zdrowego serca, ale również jedna z metod ochrony…
CZYTAJ

Wiek to tylko liczba. Stulatek opuścił szpital po zawale w doskonałym stanie

Na Oddział Kardiologiczny American Heart of Poland Szpitala Specjalistycznego im. Edmunda Biernackiego w Mielcu trafił pacjent z rozległym zawałem serca,…
CZYTAJ

Przejrzeć na oczy. Zaćma – kto na nią choruje, czy da się jej uniknąć i jak wygląda współczesne leczenie?

Zaćma to choroba, o której słyszał niemal każdy, ale wciąż budzi wiele pytań i wątpliwości. Czy da się jej uniknąć?…
CZYTAJ





ZDROWIE

VIEW ALL

Pracownia echokardiografii na NFZ w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu z akredytacją AE PTK.

Pracownie American Heart of Poland w Augustowie, Kędzierzynie-Koźlu, Mielcu posiadają one akredytację…
CZYTAJ

Ruch, który działa korzystnie na mózg – jak aktywność fizyczna wspiera pracę układu nerwowego?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko sposób na utrzymanie dobrej kondycji i…
CZYTAJ

Wiek to tylko liczba. Stulatek opuścił szpital po zawale w doskonałym stanie

Na Oddział Kardiologiczny American Heart of Poland Szpitala Specjalistycznego im. Edmunda Biernackiego…
CZYTAJ

Przejrzeć na oczy. Zaćma – kto na nią choruje, czy da się jej uniknąć i jak wygląda współczesne leczenie?

Zaćma to choroba, o której słyszał niemal każdy, ale wciąż budzi wiele…
CZYTAJ

Wszystko co warto wiedzieć o cholesterolu – jakie są normy, kiedy się badać?

Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Problem pojawia się wówczas, gdy…
CZYTAJ